G

Gizoba

När jag var på distanskurs helgen 17-19 Feb med människor som tävlar och tränar internationellt så spärrade de upp ögonen ordentligt när jag sa att på många tävlingar i Sverige måste man ta av täcket innan man går in till pulsning.
De sa att till och med i öknen finns det tillfällen när man vill ha något varmt över ryggen och rumpan på hästen.
Eftersom jag själv har en häst som gärna har något varmt om ryggen så är detta ett litet problem för mej som jag vet att flera delar med mej.
Pulsen kan i många fall till och med gå upp om det är kyligare i luften än hästens skinn pga att då jobbar hästen för att värma sej.
Plus att de kan spänna sej och bli stela.
De sa att på alla ritter de varit på får man ha täcket på hela tiden om man finner det nödvändigt utom under själva upptravningen.
Löjligt säger då förstås de som inte har en häst som spänner sej lätt men jag kan säga som har tävlat 2 olika hästar varav den ena kan stå i hagel utan täcke (vasaritten 2001 120 km) inne hos vet och den andra spänner sej så fort det är moln på himlen.
Vissa vet och tävlingar tillåter och till och med vill att man har täcke på hästen men sen har vi den andra kategorin som hotar med uteslutning om de ser ett täcke när man ropar puls!
Varför och hur kan man ändra på detta?
Vi bor ju inte i något varmt land och många är de tävlingar vi rider är både regniga och kyliga men hästarna är varma ute på banan likafullt!
:confused:
Mona

Sv: Täcken

Och att vi var tvunga att ha bett på hästarna i veterinärbesiktningen tyckte de var helknas.
Varför får man egentligen inte knäppa loss bettet?

När jag ändå är igång så kan jag ju fortsätta att beklaga mig. ;)

När vi var med på Nybygget för två år sedan (den gången då det var regn, hagel, storm, snö om vartannat) så stod vi och väntade på att förbesiktiga ute i den iskalla snålblåsten. Givetvis hade hästen täcket på medan vi väntade.
Då snäste den urcharmige, trevlige veterinären (...inte! :eek: ) att han minsann inte tänkte börja besiktiga några hästar som hade täcken på sig.

Jag blev bortdragen av min dotter som vet hur jag reagerar på sådana människor tidigt på morgonen när jag dessutom har tävlingsnerver (hon gillar inte när man ställer till scener och jag är annars rätt lugn och tystlåten ända tills....!), men något så urbota otrevligt bemötande som den veterinären lyckades med, samt ett sånt idiotiskt krav i det vädret, har jag sällan upplevt.
Det är väl klart att vi tar av täcket när han ska klämma igenom hästen, men att kräva att man ska ta av det när man står i kön till förbesiktningen??? Doh!

CK skrev:
Och att vi var tvunga att ha bett på hästarna i veterinärbesiktningen tyckte de var helknas.
Varför får man egentligen inte knäppa loss bettet?

För att man ska kunna hålla hästen lättare om den försöker slita sig. Öööh *kliar mig i huvvet* VILL hästen sticka gör den det. Fostran!

Varken vet eller pulstagare borde väl hindras av att hästen har täcke på sig (bortsett från upptrav)?

Det borde väl ändå vara möjligt tom att kolla om hästen har ont i ryggen genom en tunn yllefilt eller fleece täcke?
Har hästen SÅ ont att den inte kan ridas så ser man väl ändå det igenom? Eller så kan juh täcket vara uppknäppt och hasas tebax lite.

Vore en fråga som nog skulle vara bra att skicka med domarna från våran klubb som ska på dommarkursen.

När jag har hjälpt till på tävling och varit pulsare har det inte varit något problem alls om täcket är på. Det är ju bara att vika undan lite när man skall sätta dit stetoskopet. Så för oss pulsare gör det absolut ingenting. Det borde ju räcka att ta av täcket när veterinären skall kolla på hästen och det är dags för upptravning. Eftersom jag tävlar själv vet jag hur hästarna kan skaka när det är fyra grader varmt och spöregnar (Nybygget..). Då är det mycket värt att få ha täcke på så länge som möjligt. Dessutom underlättar det för de som skall pulsa och undersöka eftersom hästarna är nöjdare när de inte fryser. När de blir riktigt kalla så kan man ju knappt ta i dem utan att de hoppar runt av ren anspänning.

Nu ska vi inte klaga och jaga upp oss över livets orättvisor:smirk:
när jag red Rökulla förra året 2005 så vräkte regnet ner hela förmiddagen och då tjöt veterinärerna om vi började dra i täckena innan upptravning: nej nej för guds skull ha dem på!
Så det finns vet som tänker rätt!!
Man har ju täcket för hästens bästa inte för att irritera någon:angel:
Sedan tror jag att man kan visa hästen i grimma i vet område om man har kontroll på sin häst.Står tydligen om man lusläser TR.
Jag har sett många under 2005 som visat hästen i grimma från elit ryttare till clear roundare.
Jag tror att Lawrence vet var det står om han är inne här något numera för de brukar ha grimma bara på han i vet grindarna (inte bara i viloområdet)
Dett går ju emellertid att lösa enkelt med en sidepull.
Täcke känns mer svårlöst..?

Så önskar jag att den veterinären också tänkt...
Nu verkade han inte ha vaknat på rätt sida (...den dagen heller....) så vi fick ta av täcket och vänta tills hans nåd ville kolla vår häst. :mad:

Jag tror jag kan gissa namnet på den veterinären...:smirk: Han är tyvärr inte så smidig med sina medmänniskor och får många att trippa på tå.

Som pulsare ser jag ingen svårighet att hästen har täcke - är ju som Moheed påpekade enkelt att vika undan!
Kan tänka mig att vet. inte vill ha det på dem när de ska titta på hästen och kanske inte heller när de springer upp:confused: (ser de inte hälta om hästen har täcke???) Att de inte vill ha täcke på hästen när de ska känna igenom hästen tycker jag är förståeligt eftersom det kanske kan vara sår och annat som de inte upptäcker om täcket är på.
Bett trodde jag var obl. på tävlingsplats - men det är ju bra om det är så att man får vara utan vid vet bes. Måste vara lättare att titta i hästens mun och upptäcka ev. skavanker där utan att ha ett bett där...

Tävl regl mom 615 punkt 2 ......"Häst i tävlingsklass, får efter godkänd veterinärbesiktning, ledas i grimma under de obligatoriska pauserna, om det inte är uppenbart olämpligt."

Man ska alltså visa upp hästen i det huvudlag man rider, vilket ju i och för sig kan vara bettlöst. Eftersom betslingen är fri kan det vara
hackamore, sidepull, figure 8, ridgrimma etc.

Jag har glömt bort mig en gång :angel: och slutbesiktigat i grimma och grimskaft. Jag kom på mig själv efter pulsningen och skulle just slänga på ett träns när veterinären sa det behövs inte. - jag har besiktigat honom 2 ggr redan idag och med en sådan lugn och trevlig häst går allt bra. (Stolt)

Jag har ofta haft täcke vid pulsning och tagit av det när vet blivit ledig. Det har gått utmärkt. Det enda problemet är vad man ska göra av täcket eftersom man inte får ha medhjälpare i grinden. Men det brukar lösa sig med en bussig pulsare, en förstående domare, Nisse i närheten eller på annat sätt.
Jag har full förståelse för att vet vill besiktiga utan täcke och ett par minuter kan ju hästen alltid vara utan.
L

Laslaw skrev:
Tävl regl mom 615 punkt 2 ......"Häst i tävlingsklass, får efter godkänd veterinärbesiktning, ledas i grimma under de obligatoriska pauserna, om det inte är uppenbart olämpligt."

Man ska alltså visa upp hästen i det huvudlag man rider, vilket ju i och för sig kan vara bettlöst. Eftersom betslingen är fri kan det vara
hackamore, sidepull, figure 8, ridgrimma etc.

Jag har glömt bort mig en gång :angel: och slutbesiktigat i grimma och grimskaft. Jag kom på mig själv efter pulsningen och skulle just slänga på ett träns när veterinären sa det behövs inte. - jag har besiktigat honom 2 ggr redan idag och med en sådan lugn och trevlig häst går allt bra. (Stolt)

Jag har ofta haft täcke vid pulsning och tagit av det när vet blivit ledig. Det har gått utmärkt. Det enda problemet är vad man ska göra av täcket eftersom man inte får ha medhjälpare i grinden. Men det brukar lösa sig med en bussig pulsare, en förstående domare, Nisse i närheten eller på annat sätt.
Jag har full förståelse för att vet vill besiktiga utan täcke och ett par minuter kan ju hästen alltid vara utan.
L

Tyvärr kan ju ett par minuter vara förödande för vissa av oss... Har vart en hel del i englad och ridit där har hästarna täcker och med hjälpare med sig in i grinden (fei) detta även vanligt i duabi.

Vi har ju inte samma reglemente i sverige men jag ser på mina hästar bara i stallet att de kan behöva täcke även där och om då inte poå tävling så.... ja mina hästar vill ha sina täcken iaf!

Jag förstår oxå att vet vill se hästen utan täcke men på vissa tävlingar får man inte ens ha täcket på vid pulsning och ibland kan bli stående 10 min och vänta på vet efter puls.
Om det då blåser kallt eller ännu värre regnar så blir hästen då kall.
Om då dessutom man råkar ut för en sk "ryggvet" som trycker in finger spetsen in i ryggfilen och river bakåt så kan man till och med få en 1 på ryggömhet.Jojomensan!!!
På kursen sa de då att man direkt skulle protestera men det gör man ju inte gärna inte jag i alla fall.
Jag skulle vilja att man fick ha täcket på tills man är framme vid vet och då drar man av det lägger det vid sidan av och sedan slänger man raskt på det efter besikt.
Jag har vid flertalet tillfällen under min 12 år på distans banor stått ibland upp till 20 min genom puls och vet innan jag fått på täcke igen.
Nu var min fråga.Är detta endast upp till arrangörerna eller vet eller var ska man vända sej om man känner att detta är något som enkelt går att förbättra eftersom jag inte vill höra när jag är på väg in till puls: Mona du måste ta av täcket nu annars blir du utesluten.
Pga att jag vill min häst ska ha det varmt..men HALLÅ...

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 166
Senast: JennyLz
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 943
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 659
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Tonåringar
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat