Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Nej jag orkar inte heller dessutom förstör vi tråden så jag låter det bero och ber övriga återgå till tråden i sedvanlig ordning så som det var avsett.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

*knapplån*

Mackan & Centaur!

Ta gärna denna konversationen i PM! TS frågade en sak, hon bad er inte att kriga !
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Mitt svar är säkert överflödigt, men här kommer det i alla fall:

Jag kör med lager på lager-varianten och det passar mig och min häst bra! Då kan man hela tiden ha ett fräscht täcke närmst hästen utan att slita på den yttersta skyddande ytan.

Jag har 100-grams täcken som bas då de är smidiga att använda och två sådana värmer och skyddar bättre ifrån ihållande regn än vad ett 200-grams gör. Dessutom går 100-grammarna att tvätta i den egna tvättmaskinen! Stalltäcke tycker jag är onödigt, hellre två utetäcken!

Utöver detta så har jag regntäcken med tunt foder och fleecefoder, ett 300- och ett 360-grams att bygga olika kombinationer med.

Min häst har en känslig rygg och tunn päls och visar tydligt när hon fryser, men hon klarade hela halländska vintern (dvs regn, blåst, runt nollan) med 100 + 100 gram utan problem.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Men de oklippta hästarna har ju päls på sig även i stallet, och de helklippta hästar har täcke istället! Förstår inte riktigt hur du kan tycka det kan vara så stor skillnad. Dina oklippta hästar har ju pälsen på sig jämt och då bör även den helklippta hästen täcke större delen av tiden då jag tagit bort deras päls.

Jag klipper inte mina tävlande/tränande hästar för att behöva använda täcken, utan det fungerar inte helt enkelt att träna, resa och tävla men full vinterpäls. Det torkar inte helt enkelt.

Avelsstona och unghästarna klipper jag givetvis inte då de inte arbetar i den utsträckningen.

Jag klipper visst, om du läser vad jag skriver en gång till, och jag tävlar också. Men jag förstår inte poängen med att helklippa om man inte har ett kallblod med Nalle-päls. Om du spårklipper hästen så är det en ypperlig kompromiss. Då behövs bara ett täcke, hästen hästen fryser inte och den torkar när den har blivit svettig.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Om du nu får täckesservice skulle jag köpa ett termotäcke o börja med täcke efter klippning- beroende av om du har en Nalle:bump:
När du ska byta från fleece till det- beror ju på hur kallt det är o hur mkt tempen skiljer sig ute- inne.

Ja jag skulle inte bara lägga på ett till, utan ta av det undre- om det inte är snöstorm eller dylikt.

vilken härlig debatt det blev:bow::rofl:

förmodar att hästar som står md samma täcke ute som inne inte har täckesservice- har haft det så själv.
Då får man hålla koll på väderprognoserna- attans om de inte stämmer.

BTW.
Fattar egentligen inte vitsen med spår/ jaktklippning- om man sen täcker den:confused:
Den kan ju bara täckas där den inte är klippt- var ligger vinsten i det?

Axel- vars hästar bara rullar sig om de är för varma- de säger till.:banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Om jag va du skulle jag ha ett 2-300 gram stalltäcke inne och sen att stallägaren lägger på ett tunnare täcke ute (typ regntäcke)
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

BTW.
Fattar egentligen inte vitsen med spår/ jaktklippning- om man sen täcker den:confused:
Den kan ju bara täckas där den inte är klippt- var ligger vinsten i det?

Min häst svettas mycket vid ridning (oavsett årstid och kondis). Jag kört två varianter av klippning: Förrförra säsongen klippte jag hela framdelen av halsen tom sadelgjordstaden. Hon har en tacksam färg, så hade jag sadel på så gick det inte att se att ena delen av hästen
var klippt och andra oklippt (utan sadel så såg man en kant).
Förra säsongen testade jag att klippa undersidan av halsen och in under magen en bit och lite upp bakom armbågarna. Variant 1 var mest effektiv, så den blir det i år igen.

Varför: Jo, hon svettas mkt mindre (sett över hela kroppen) med 'ventilationshål' framtill och svetten som blir torkar snabbare och är sedan bara till att rykta bort när man är tillbaka från ridturen.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Jag förstår VARFÖR man klipper så;) men inte varför den sen täcks- där den ej är klipppt.
Om vi tar täckesklippning- så är det ju för att man inte ska behöva täcka.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Det här med att använda täcke på täcke är ganska bra. Fast man får inte glömma att andra tcäket bara hjälper 50% av vad det hade hjälpt om det var ensamt på, eftersom hästens päls måste ha lite utrymme osv för att behålla värmen.

första täcket 100%
andra täcket 50%
tredje täcket - överflödigt.

Är vad jag fått lära mig iallfall..

Själv kör jag med ett regntäcke där man kan lägga in två stycken foder på 200g vardera, så det går att anpassa bra. När det blir uppemot en 20 minus slänger jag på ett fleecetäcke under..
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Med reservation för att flera lager på lager, ofta gör att täckena ligger väldigt illa och spänner/drar eller rent allmänt väger väldigt tungt på hästen. det är viktigt att komma ihåg om man tex täckar 24 timmar om dygnet hela höst, vinter och vår. Massörer och ET's kommenterar ibland detta, att de ser hästar komma in med spänningar pga illasittande lager på lager täcken.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Jag förstår VARFÖR man klipper så;) men inte varför den sen täcks- där den ej är klipppt.
Om vi tar täckesklippning- så är det ju för att man inte ska behöva täcka.

Jag klipper så för att inte hästen ska frysa eller bli blöt och jag slipper ha en täckeskollektion som är värd en årslön.
Snöar eller regnar det sedan på tvären så täckar jag helt för min egen skull, inte för hästens. Lättare att göra ren helt enkelt.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Den har skaffat päls överallt- av en anledning.

Tar man bort den för sin bekvämlighet bör den ersättas.

Det är inte naturligt för den att behöva sätta päls igen o igen.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Jag förstår VARFÖR man klipper så;) men inte varför den sen täcks- där den ej är klipppt.
Om vi tar täckesklippning- så är det ju för att man inte ska behöva täcka.

Varför jag täcker min kuse trots att hon har "håret kvar" där täcket ligger är för att hennes vinterpäls är tunn och räcker absolut inte som skydd. Regnar det på henne så fryser hon! Sedan är det det förstås rätt skönt att inte behöva rykta av lera från topp till tå inför ridpassen.. :grin:

[Varför jag inte klipper hela hästen när jag ändå är igång är 1) behövs ej 2) sparar lite skär och tid 3) pälsen är bra att ha som extra isolerande luftlager under övriga täcken (behöver ju som skrivet ovan inte täcka så tjockt) och 4) mysigare med blanka vinterpälsen!]

:banana:
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Varför jag täcker min kuse trots att hon har "håret kvar" där täcket ligger är för att hennes vinterpäls är tunn och räcker absolut inte som skydd. Regnar det på henne så fryser hon! Sedan är det det förstås rätt skönt att inte behöva rykta av lera från topp till tå inför ridpassen.. :grin:

[Varför jag inte klipper hela hästen när jag ändå är igång är 1) behövs ej 2) sparar lite skär och tid 3) pälsen är bra att ha som extra isolerande luftlager under övriga täcken (behöver ju som skrivet ovan inte täcka så tjockt) och 4) mysigare med blanka vinterpälsen!]

:banana:

Håller helt med!
Jag tycker alltför många helklipper fast hästen inte ens svettas på rygg, länd och kors, bara för att det är snyggt. och sen står man där med en häst som måste täckas minituöst och ofta övertäckas i förebyggande syfte, för att det är katastrofalt om den skulle bli det minsta kall över rygg/länd/kors.
ser skogsmullar och hobbyryttare rida omkring på helklippta hästar fast de knappt är i närheten av hård träning ens, där hästen blir riktigt svettig. DET tycker jag är missbruk.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Jag skulle köpa ett thermotäcke att ha inne, kanske 150 gr?
Sedan skulle jag be stallägaren byta till utetäcke när hästen går ut och då beror det på temperaturen vilket täcke han ska lägga på.

Jg ser gärna att hästarna får byta täcke så att de kan lufta pälsen litegrann och inte ha samma täcke mot huden konstant.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Räcker det med bara regntäcke över stalltäcket?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig haft en helklippt häst men får nu hem en i veckan som redan är helklippt. Jag har lösdrift. behöver helklippta täcke när...
Svar
5
· Visningar
905
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken...
2
Svar
35
· Visningar
4 927
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 331
Senast: mackan
·
Utrustning Hejhej! Vad är era tankar till att ha utetäcke inne under natten? Täckesbyte ingår inte, varken på med ett eller av med ett. Och vissa...
Svar
8
· Visningar
1 515
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp