Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Men forskningen visar att OM man helklipper hästen så motsvarar det ett termotäcke.
Då bör alltså en helklippt häst ha ett täcke - även i stallet.
De flesta av oss har ju inte + 20 i stallet på vintern, som tur är för då skulle de oklippta hästarna inte må bra.

det är rätt stora skillnader beroende på vindstilla och mat tillgång, som Blandrastik även skrivit.
ett ylletäcke är bland det mest isolerande, återigen, man kan ha på sin häst.

jag skippar resten av din kommentar då den är helt onödig och dessutom har inte ett dyft att göra med dig.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Jag tolkar dig i tråd efter tråd, som oerhört nedlåtande mot alla studier som finns om hur hästen fungerar, så den situationen har du nog tyvärr skapat själv. Om jag misstolkat dig så har det tyvärr att göra med hur du uttrycker dig ibland i många trådar, med smirk smileysar och annat just runt täckningen.

jag tycker inte jag är ett dugg osaklig, utan snarare påvisar jag att den typen av täckning som du gärna förespråkar, inte betyder att det är standard att täcka så. Snarare är det du som är osaklig när du skriver att jag är ute efter att bråka. Det finns väldigt många här som inte vet ett dyft om täckning som läser trådarna, och då tycker jag det är viktigt att påpeka att en viss typ av täckning eller täckesvanor inte är en illustration av vad som nödvändigtvis är en norm man behöver rätta sig efter eller sträva efter. så enkelt var det. Ja, jag tycker det är intressant att samma hästägare med 3 hästar anser sig ha extremt frusna hästar som behöver täcken året om i någon form. Vad jag vet klipper du inte ens allihopa.
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

och din täckning, är den standard då? vad ger dig rätt att bestämma vad som är korrekt täckning?

du är ju emot insekttäcken, vilket jag tycker är helt befängt. att låta hästen plågas när det är så lätt att hjälpa den. men inte drar jag upp det i varenda tråd du skriver i, och försöker framställa dig som en elak hästmisshandlare som låter sin häst bli uppäten av bromsar. jag låter istället tvivlen komma dig till goda och hoppas/antar att det finns väldigt lite insekter där din häst bor.

och för det första så är jag inte nedlåtande mot studier. jag har väl inte gjort annat än att påpeka att hästar är individer och det finns ingen mall som alla hästar passar in i.

för det andra så är det fullständigt orelevant för problemställningen i den här tråden vad jag har skrivit i tråd nr xxxx om y täckesstudie när trådskaparen frågar något så enkelt som om ett fleecetäcke är tillräckligt. och det är det oftast inte för en helklippt häst i ett kyligt stall, jag är knappast ensam om att ha den erfarenheten! du gör ett stort problem av något väldigt litet och hänger dig upp på småsaker.

om du verkligen bara ville få fram att vissa hästar klarar sig med fleece så kunde du väl skriva att jo, hästarna i mitt stall har bara fleece och dom fryser inte. istället för att attackera mig.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Nu får du väl lägga av! snacka om påhopp!

ang. insekstäcken så ja visst - mina hästar är helt galna och uppbitna för jävlar i mig inga täcken ska de ha. Lägg av. däremot så är de aldrig plågade av vare sig att sitta inpacketerade i flugtäcken eller bitna av ohyra. det finns alternativ och alla hästar är inte som dina.

ledsen att du inte kan se dig själv objektivt i förhållande till fakta och andra alternativ som finns. Det är väl bara att beklaga att du anser att du blir påhoppad. Läs sista inlägget igen, jag efterlyser en del objektivitet nämligen, och kanske lite eftertanke runt ditt eget sätt att skriva dessutom.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Fast i stallet är det ju vindstilla och finns mat.

Jag helklipper inte, tycker det blir enbart opraktiskt, jag har kvar ett "täcke" på hästen efter klippning (spårklippning ?).
Han är utan täcke innomhus och har ett regntäcke ute. Skulle det bli svinkallt så får han mer mat, inte mer täcken som skaver, jävlas, kostar pengar och ska tvättas.

Men de oklippta hästarna har ju päls på sig även i stallet, och de helklippta hästar har täcke istället! Förstår inte riktigt hur du kan tycka det kan vara så stor skillnad. Dina oklippta hästar har ju pälsen på sig jämt och då bör även den helklippta hästen täcke större delen av tiden då jag tagit bort deras päls.

Jag klipper inte mina tävlande/tränande hästar för att behöva använda täcken, utan det fungerar inte helt enkelt att träna, resa och tävla men full vinterpäls. Det torkar inte helt enkelt.

Avelsstona och unghästarna klipper jag givetvis inte då de inte arbetar i den utsträckningen.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

som jag skrev så utgår jag från att du INTE har så mkt insekter. inte från att du är är djurplågare och låter din häst bli uppäten.^^
:crazy:

det var inte ironi och inget påhopp utan sanning....
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Men de oklippta hästarna har ju päls på sig även i stallet, och de helklippta hästar har täcke istället! Förstår inte riktigt hur du kan tycka det kan vara så stor skillnad. Dina oklippta hästar har ju pälsen på sig jämt och då bör även den helklippta hästen täcke större delen av tiden då jag tagit bort deras päls.

Du har absolut helt rätt i att självklart ska en helklippt häst ha ersättning i form av ett täcke som erbjuder värme.

men det funkar inte riktigt så att hänga upp sig på x antal gram ute och dra parallellen att den om den har x antal ute, bör ha x antal tjockare täcke inne. beror på stalltemp, vilket strö hästen står på, och foderstaten tex.
dessutom står de oklippta hästarna man ser med lika mycket täcken de inne, väldigt ofta. ägaren är rädd att de ska frysa.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv


det finns ändlöst med material om hur hästar reglerar sin temperatur under olika förhållanden som har att göra med deras kondition och livsförhållanden. Studerna har blivit mer aktuella i samband med det ökade täckesanvändandet i samhället och det finns med jämna mellanrum nya referat och artiklar i ämnet i stort sett varenda stor häst tidskrift, samt via Strömsholm, SLU och även försäkrings bolagens allmänna information och råd om hästhållning osv.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

som jag skrev så utgår jag från att du INTE har så mkt insekter. inte från att du är är djurplågare och låter din häst bli uppäten.^^
:crazy:

det var inte ironi och inget påhopp utan sanning....

och återigen så har jag aldrig ens föreslagit att du är djurplågare. Jag vet att du är oerhört mån ang. dina hästars väl och ve. Men som sagt, i ett forum som detta då många som inte har en susning läser, så är det ändå viktigt att påpeka nyanserna och att det faktiskt inte är vare sig nödvändigt eller standard med x typ av täckning, särskilt inte täckning som sträcker sig runt större delen av året, och på oklippta hästar som inte går ute 12 timmar om dagen eller mer utan står på stall osv. Det är faktiskt det enda som jag påpekat och jag står för att jag fortfarande tycker det är väldigt viktigt att påpeka den nyansen.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Du har absolut helt rätt i att självklart ska en helklippt häst ha ersättning i form av ett täcke som erbjuder värme.
Vi är helt överens om detta!
men det funkar inte riktigt så att hänga upp sig på x antal gram ute och dra parallellen att den om den har x antal ute, bör ha x antal tjockare täcke inne. beror på stalltemp, vilket strö hästen står på, och foderstaten tex.
dessutom står de oklippta hästarna man ser med lika mycket täcken de inne, väldigt ofta. ägaren är rädd att de ska frysa.

Men inte om detta.
Tar man bort all päls måste man sätta på ett täcke (forskningen visar att ett termotäcke motsvarar pälsen).

Detta oavsett om hästen är ute eller inne. Inget normalt stall har + 20 inne på vintern så om stallet håller en normal stalltemp behövs täcket även inne.

Oklippta hästar klara sig således bra utan täcke.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

då kanske du skulle fundera lite på hur du uttrycker dig för det är så jag uppfattar dig. och det gjorde tydligen lundsbo också.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

det finns ändlöst med material om hur hästar reglerar sin temperatur under olika förhållanden som har att göra med deras kondition och livsförhållanden. Studerna har blivit mer aktuella i samband med det ökade täckesanvändandet i samhället och det finns med jämna mellanrum nya referat och artiklar i ämnet i stort sett varenda stor häst tidskrift, samt via Strömsholm, SLU och även försäkrings bolagens allmänna information och råd om hästhållning osv.

Precis, och studien om vilka hästar som behöver täcken ingår i dessa. Den är den jag hänvisar till, men tyvärr verkar ex-databasen på slu ligga nere, så det går inte att läsa ex-arb i sin helhet.

Det finns nog ingen av de du omskriver i detta inlägg som anser att helklippta hästar inte ska täckas.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Vi är helt överens om detta!
Men inte om detta.
Tar man bort all päls måste man sätta på ett täcke (forskningen visar att ett termotäcke motsvarar pälsen).

Detta oavsett om hästen är ute eller inne. Inget normalt stall har + 20 inne på vintern så om stallet håller en normal stalltemp behövs täcket även inne.

Oklippta hästar klara sig således bra utan täcke.

Vart står det att ett thermotäcke skall tillsättas om temperaturen är under 20 grader?

nyckeln är ju att veta hur hästen ska kännas när den är lagom varm. vet du det?
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

då kanske du skulle fundera lite på hur du uttrycker dig för det är så jag uppfattar dig. och det gjorde tydligen lundsbo också.

Detsamma, vet att du fått samma kommentar fler gånger och inte från mig.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Vart står det att ett thermotäcke skall tillsättas om temperaturen är under 20 grader?

nyckeln är ju att veta hur hästen ska kännas när den är lagom varm. vet du det?

Det var du som tog upp stalltempen från början... Jag har ställt min oklippta tävlingshäst OTÄCKAD mitt i vintern på Ultuna utan dåligt samvete då det var runt + 15-20 i stallet där. Men normala stall håller inte den tempen, alltså behövs täcket i normala stall.
Om du har +20 i stallet på vintern så är det olidligt för de oklippta men de klippta skulle må utmärkt. Det var min poäng med stalltemp.

Jag har skrivit det flera gånger nu och jag inser och accepterar att vi tycker helt olika. Det är ok för mig. Jag har min syn på detta och du din. Det är bra att du inte klipper dina hästar då du inte gillar att ha de täckade. Det är helt ok tycker jag.

Möjligheten att reglera tempen på en klippt häst mha täcke är stor, tillskillnad från de oklippta. Så att ha en behaglig temp på den klippta hästen är inget problem för mig. Det är svårare att påverka de oklippta...
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

och det har du också, och inte från mig. jisses vilken givande debatt.

VARFÖR skriver du inte din egen åsikt istället för att hoppa på andra? detta med täcken är tydligen lite av en hjärtesak för dig men du kan få fram din åsikt utan att racka ner på andra. skriv istället sakligt om hur DU gör och varför, istället för att kritisera hur andra gör.

vi tycker olika, det finns ingen anledning att du drar upp detta varenda gång du ser mig skriva t-ä-c-k-e-n.
det är bara trist och onödigt.:(
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

:rofl:

Jag både klipper och täckar min häst.

så du har nog dragit lite malplacerade slutsatser.
 
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

Jag skriver mycket sakligt ang. täcken, det är synd att du verkar ta det personligt.

skippa smirk smileysarna och de misstrogna kommentarerna du fäller i täckestrådarna ofta, så slipper det bli en hel de missförstånd.

Om du noterat så använder jag aldrig smirk smileysar just av ovanstående anledning.
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken? Vilket ska jag satsa på i vinter? Hur många gram behövs? osv

smirk smileys fungerar inte längre :smirk: så det är nog länge sen jag användt en sån..

jag förstår inte vilka fördömande kommentarer du pratar om, vad jag kan minnas så skriver jag ungefär samma i alla och det är att man inte kan dra alla over en kam och att hästar har olika behov. jag har ju aldrig skrivit att alla hästar måste ha 400g vintertäcke tex och jag har heller aldrig skrivit att det är fel att inte täcka öht. utan det får vara efter den enskilda hästens behov beroende på stall, hage, träning, päls osv. att jag gör en sak med min häst är inte det samma som att jag tycker att alla andra ska göra det samma....

men nu orkar jag inte diskutera detta mer....
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig haft en helklippt häst men får nu hem en i veckan som redan är helklippt. Jag har lösdrift. behöver helklippta täcke när...
Svar
5
· Visningar
905
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken...
2
Svar
35
· Visningar
4 927
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 331
Senast: mackan
·
Utrustning Hejhej! Vad är era tankar till att ha utetäcke inne under natten? Täckesbyte ingår inte, varken på med ett eller av med ett. Och vissa...
Svar
8
· Visningar
1 515
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp