Täcken utanför box

T

TJOHOO

Vad tycker ni om att hänga täcken utanför boxen? Om det är en ca 1m gång mellan två delar av stallet, är det lämplig upphängningsplats?
Hade en otäck incident häromdagen, en häst fastnade med bakbenet, gick bra men kunde ha slutat illa! Vad har ni för regler i era stall?

Sv: Täcken utanför box

Har täckena hängande längs en vägg där vi inte går förbi med hästarna.Skulle aldrig ha dem utanför boxen med tanke på om de skulle fastna i upphängningsanordningen.

Jag tycker inte om täcken utanför boxarna.Skade risken är för stor sen tycker jag(padant)att det bara ser så röring ut med massa täcken i gången.
Vi har våra på ett ställe där hästarna inte kommer åt dom...

nej jag gillar det inte.. i mitt stall kommer jag att ha täckeshängarna i en bredare del av stallgången och då på minst 1½ meters höjd..

jag tänker bara på islandshingsten som hoppade och fastnade med benet (öppen överdel på boxdörren och täckeshängare utanför) och fick avlivas akut när ägarna hittade honom på morgonen.. nån idiot hade släppt ut ett sto i gången eller något sådant.. :(

Kan ju visa hur jag löst det...

14879432.jpg

DSCF1533.JPG

Spm ni ser så är det en ganska hög kant intill där våra täcken hänger...det ska även sättas upp en lina/kedja där så att inga hästar kan kliva in eller så där....

Jag har inga täcken utanför boxen den ända gången är när det är nån annan som ska släppa in och ut hästarna så dom vet vilka täcken dom ska ha.

Tycker det ser rörigt och slarvigt ut och har dom upphängda i sadelkammaren.

Ja min stallgång är 5 meter på smalaste stället och jag har täckeshängare där men byggt väggarna så hängarna är inbyggda och sticker ej ut

Har täcken på boxväggen där det är galler ovanför. Hästarna kommer inte åt hängaren. Min stallgång är också ca 3 m bred så det är inga problem. Finns heller ingenting på hängarna som hästarna kan fastna i. Är det så smalt som du beskrev skulle jag inte ha någon sorts täckeshängare där.

Man kan använda andra hängare än dom köpta. Jag har ett kvastskaft, lika långt som boxfronten o sen har jag satt upp det med två "band"/rep. När täcket hänger på plats tar det lika mkt plats som täcket är tjockt o när hängaren är tom hänger den platt mot väggen. "Kopierat" från Strömsholm!

Det är ju förbjudet att ha täckeshängare utanför så att hästarna kan komma åt dem. Det har hänt många olyckor med hästar som har fastnat med käken under och ryckt loss hela underkäken... :crazy:

Var i ett nytt och modernt stall i England, där hade man täckeshängarna inne i boxen.. :confused: undrar hur de tänkte där.. att det ser snyggt ut i stallgången förmodligen. Men säkerhetstänkandet är ju inte det bästa. Ryyys vilka olyckor det kan bli (och söndertuggade täcken... ;))

Är det förbjudet? Det visste jag inte.. Vi har aldrig fått anmärkning på det, trots att vi har täckeshängare utanför två av boxarna.. Visserligen sitter de så att hästarna inte kommer åt dem, varken med tänder eller hovar. För tillfället har ingen av hästarna täcke (bara två stycken inhysingar kvar i stallet), så det hänger inga täcken i stallgången längre.

Det där med rep och kvastskaft var smart, man kan ju till och med göra det riktigt snyggt! Heh, nu vill jag göra om i stallet!

Ja, av miljö och hälsa. Men Bara om de sitter så att hästarna kan komma åt dem tex på boxdörren om man inte har galler för dörrarna... vilket ju är synd att ha för de flesta hästarna gilllar ju att hänga ut och kolla i stallgången. Bättre då med sådana kvastskaft! :idea:

Delvis knapplån...

Men om det hänger utanför, finns inte risken fortfarande att hästen fastnar i gjordar och spännen? Man kanske ska hänga så högt upp att inge gjordar finns i benhöjd?

Jag fattar inte problemet med att ha täckena hänga på boxdörren? Jag kanske är trög eller bakåtsträvande. Vi har alltid haft täckena på boxdörrarna och det har aldrig hänt några olyckor? Tycker att det är praktiskt när man ska klä på dem att ha de nära till hands.

Viker ni inte täckena innan de hängs på täckeshängaren? Då blir det ju inte en massa gjordar och spännen?

Jag fattar inte problemet med att ha täckena hänga på boxdörren? Jag kanske är trög eller bakåtsträvande. Vi har alltid haft täckena på boxdörrarna och det har aldrig hänt några olyckor? Tycker att det är praktiskt när man ska klä på dem att ha de nära till hands.

Det har hänt många olyckor med hästar som har stått och bitit i täckeshängaren, blivit rädda och slängt sig bakåt och fastnat med underkäken i täckeshängaren - Knaaak! och käken har lossnat. Har själv hittat en häst som stod med en dinglande underkäke när jag kom. Inget roligt.
Även om en häst försöker klättra ut ur boxen kan fastna i hängaren om den är utanför dörren. Kanske inte lika vanligt. Därför har miljö och hälsa förbjudit det.

I vårat fall var det en täckeshängare, men det var inte täckeshängaren som var problemet (ok delvis) hästen fastnade i en av gjordarna (täckeshängaren gjorde att täcket satt fast) och hästen fick panik....gjorden låg mot golvet, så lätt att fastna!

Men finns det utrymme så inte någon behöver gå alldeles bredvid täcket är kanske inte risken så stor!

Hursomhellst kändes lite onödigt och risken borde kunna undvikas genom bra placering av täcket. Kan vara bra att tänka på innan något händer, hur man lämpligen placerar täcken i ett stall.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 959
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA