MissFideli
Trådstartare
Påverkar täcket hästens betande? Jag har sett några hästar där täcket sitter åt rätt ordentligt över bogen, framför allt i överkant. Är det nått hästen störs av när de betar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Påverkar täcket hästens betande? Jag har sett några hästar där täcket sitter åt rätt ordentligt över bogen, framför allt i överkant. Är det nått hästen störs av när de betar?
Om spännena sitter för hårt/täcket är för högt skuret så stör de hästen när den sänker halsen ja. De kan få spänningar och obehag som följd.
Värdelösa täcken är svåra att få att sitta bra(antagande) men jag brukar spänna innerst på den längst ner och näst innerst på den övre, för att eventuellt lätta lite på trycket mot halsen.Följdfråga. Hur vet man ens hur man ska sätta täcket i bogen? De som har 3 öglor att välja på är ju hopplösa
Värdelösa täcken är svåra att få att sitta bra(antagande) men jag brukar spänna innerst på den längst ner och näst innerst på den övre, för att eventuellt lätta lite på trycket mot halsen.
Alltså innerst på den nedersta och näst innersta på den nedre så den inte blir så tight mot halsen. Fast jag använder bara horseware så jag inte har det problemet. Har dock något billigare fleece som sitter som du beskriver, det har dom dock bara i transporten.Innerst som i att det blir mindre? Eller större? Ja, det är ju underligt att vissa märken klarar sig utan dessa valmöjligheter och ändå nästan alltid sitter perfekt.
Alltså innerst på den nedersta och näst innersta på den nedre så den inte blir så tight mot halsen. Fast jag använder bara horseware så jag inte har det problemet. Har dock något billigare fleece som sitter som du beskriver, det har dom dock bara i transporten.
Komfort kan köpas för inte allt för mycket pengar, men det lät inte riktigt som att du kunde påverka situationen, tyvärr
Hur gör man bäst då? Det är ju inte min häst och därmed inte jag som väljer täcke. Vissa sitter stenhårt när dom kommer in, man får liksom gräva in fingrarna. Men sätter jag den lösare är ju risken stor att det dras bakåt under dagen och sitter illa pga det?
Följdfråga. Hur vet man ens hur man ska sätta täcket i bogen? De som har 3 öglor att välja på är ju hopplösa
Vad menar du med tre öglor ?
De flesta täckena som är reglerbara i bogknäppena har 2-3 öglor/ringar som man spänner i. Kolla Hööks FairField-täcken t.ex.
Hon menar tre öglor att välja på för varje spänne vilket jag då inte lyckas se på bilder om det stämmer då de flesta är spända i innersta. Två spännen men tre valmöjligheter på varje för hur hårt det spänns. Försöker minnas om mitt Fairfield har två eller tre sådana ringar. Vanligast på täcken överlag är två ringar per spänne. Tror jag.Jag har googlat nu men hittar bara fairfield täcken med 2 spännen? Så nyfiken - du har ingen bild ?
Ja, men det är inte själva spännena hon menar, tror jag. Man knäpper ju fast spännet i en metallögla och det finns tre sådana på rad att välja på, så att det blir olika hårt spänt beroende på vilken man väljer.Jag har googlat nu men hittar bara fairfield täcken med 2 spännen? Så nyfiken - du har ingen bild ?
Håller inte med. Min häst är väldigt grov och jag har problem att hitta täcken som ligger bra p g a att han är så grov bl a över bringan. Bucas är de enda som ligger riktigt bra på honom. De glider aldrig bak och "stryper honom".Bucas sitter ju oftast jättehögt skurna och har varit trånga i halsen på alla våra hästar utom på en mager trakehner :-)
Ja, men det är inte själva spännena hon menar, tror jag. Man knäpper ju fast spännet i en metallögla och det finns tre sådana på rad att välja på, så att det blir olika hårt spänt beroende på vilken man väljer.
Jag har googlat nu men hittar bara fairfield täcken med 2 spännen? Så nyfiken - du har ingen bild ?