K

kimsan

hej jag har en fråga till er alla .

jag har ett sto på 16 år . hon går ute dugnet runt till siste okt och sen in i lösdriften .vad hade ni satt på för täcke nu då . vi har börjat träna hopp 1 dag i veckan då vi åker dit . rider hemma, och ridhus lite mer ibland .

vad har ni på era hopp hästar nu om dom går ute eller är inne för att orka .:confused::love:

tack

Sv: täcke?

Vi har inne våra hästar på nätterna nu & på dagarna är det ännu så pass varmt att vi inte har på hästarna något täcke. Men när det börjar bli lite kyligare så får dom ha på sig ett tunnare vintertäcke :)

Du kanske kan ha på din häst täcke under natten & ta av det på dagen?

Det är individuellt. Utan att känna din häst kan jag inte svara men om den är oklippt troligen inget täcke alls eller ett tunnt om det regnar.

Min häst går fortfarande ute dygnet runt och har inget täcke alls förutom om det regnar på tvären under en längre tid. Då är det ofodrat regntäcke som gäller. Har väl haft på det 2-3 gånger sedan jag köpte hästen för 2 månader sedan.

Sköthästen har inget täcke alls även om det skulle regna lite.

Om det däremot skulle regna en hel dag eller vara jätteruggigt väder skulle kraken få gå ut med ett regntäcke.

Ska klippas snart, då blir det lite mer täcken i hagen om det regnar eller är blåsigt men annars ingenting. (Alltså ett regntäcke om det skulle regna + blåsa mycket. Än är det inte nog kallt för att hästarna ska gå med fodrade täcken. Är ändå runt 15 grader ute.)

Bor för övrigt i norra Norrbotten.

tack för alla svar . jag lägger på ett regn täcke på kvällen och tar av det på dagarna . har märkt att humöret är bättre nu när hon har täcke på natten . och det är inte fodrat . :love:

vill ju inte att min tant ska frysa när det är minst 13 på natten ha ha ha :p

Hej!

Jag har även min häst ute dygnet runt än så länge. Inga täcken alls ännu. Går ute gör han tills han inte har sällskap längre allternativt att vädret blir så att det inte går att ha dem ute utan ligghall längre.

Jag tränar hoppning för tränare 1 gång i veckan och min häst blir då jättesvettig efteråt eftersom han börjat sätta sin vinterpäls nu. Så jag ska figurklippa honom nu, så att han kan fortsätta att gå ute utan täcke och så helklipper jag och lägger på täcke då han stallas upp på nätterna.

Min häst avskyr täcken, så jag försöker att låta "täckessässongen" bli så kort som det bara är möjligt.

jag har lösdrift det kanske du med hade , men jag vill inte klippa så hon har ett regntäcke på sig nu , när jag tränat ,blir det en duch och ett flis täcke under och regn sen ut i hagen och det funkar än så länge , får ju ut och byta i vinter eller inte ducha samma dag . vänta tills dagen efter .:p

våra går ute och har täcke natte tid då det är kallt här och så tar vi av det på dagen om det ej regnar då sitter de kvar.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
819
Senast: Grazing
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka