M

_Mella_

Hej, min d-ponny går ute dygnet runt nu (regnar de flesta nätter) men han går med en annan häst och dom har skydd (en del träd),
och han har väl normal sommarpäls, börjar få liiite tjockare men inte mkt..Iaf så sätter jag inte på honom något täcke..Ska jag det? Det är ju inte kallt alls! Börjar bli höst nu..Då brukar jag ha regntäcke på honom på nätterna ibland på höst/vinetrn blir det väl termotäcke..
Men frågan är alltså tror ni att han behöver täcke på natten? :confused:

Väldigt tacksam för svar!

Sv: Täcke?

Vad bor du? Du behöver inget täcke på honom nu, det är hyffsat varmt på nätterna just nu och de har ju skydd mot regnet som du skrev.

Nej gud, det är ju jättevarmt ute om nätterna.

Med sin 'normala' päls kommer säkert ponnyn klara sig alldeles utmärkt hela vintern utan täcke.

Enda gången man behöver täcke på sin häst är om man klipper den, eller om man märker att den är frusen o liknande.

Förvånas över alla som sätter täcke på sina hästar mitt i sommaren :crazy: Skulle tro att min häst är bland de känsligare och jag har inte haft täcke på henne en natt sedan jag släppte henne på bete 21 april.

Så mitt svar är: Nej, den behöver inte täcke :p

Du märker på din häst om det behöver täcke eller inte...
Min häst är lite frusen av sig och hennes rygg tycker inte om regn som är längre än korta skurar.
Så jag täckar de nätter det är risk för regn för säkerhets skull.
Men verkar din häst oberörd av regnet så behöver du säkert inte täcka.

Fast ibland är man så illa tvungen :angel:

Min häst är så oerhört känslig om ryggen så hon måste ha täcke om det regnar :eek:
Helst skulle jag dock föredra ett täcke som bara täckte ryggen då.. :p

Ja visst vore väl ett sånt täcke superbra:D

Jag vill ha ett som bara täcker rumpan:angel:

Ett sånt täcke hade jag också velat ha. :p Min häst frös som en kalv när det regnade i början av sommarbetet. Nu har han satt lite tjockare päls och fryser inte, men spänner sig och blir jätteöm i ryggen om det regnar ihållande. En och annan regnskur klarar han finfint.

Här är det varmt nu, varmare än vad det var mitt i sommaren. Jag har inte täcke på vår häst som frös innan i somras.

Det är en häst du pratar om;) Om inte hästen är allmänt frusen av sig och blir kall under natten av regnet så är det ingen idé att sätta på täcke.
Och om det nu är en frusen häst, så kan det ju vara bra att hålla den ifrån täcken så mkt som möjligt så den får en ordentlig päls istället.

Mina pållar hade bara på sig täcke ett fåtal gånger hela förra året. Och då bara regntäcke utan fodring. Dom har inte frusit en enda gång och den ena hästen kan jag inte säga är speciellt tjockpälsad.

Med sin 'normala' päls kommer säkert ponnyn klara sig alldeles utmärkt hela vintern utan täcke.

Enda gången man behöver täcke på sin häst är om man klipper den, eller om man märker att den är frusen o liknande.

Hej! Du rider i Bäckebo, Överum, va? :idea:
Red inte du nån häst som heter Kasper?

Jag har regntäcke på min D ponny för han är väldtigt väderkäsnlig och får ont i ryggen då. Jag märker att han tycker det är mycket skönare att ha täcke på sig. Jag har ett sommarregntäcke så han blir inte för varm av det! Så täcka din ponny om du vill, du märker om den trivs eller inte.

Här är det under +10 grader på nätterna, det är kaaaaaallt.

Min är så frusen så hon fått stallas in och får sova med pyamas :eek:

Min häst står inne på natten med pyamas på. Det är en kännslig dam:crazy:. Men du märker ju om din häst ser frusen ut och har "fryspäls"

Här är det under +10 grader på nätterna, det är kaaaaaallt.

Min är så frusen så hon fått stallas in och får sova med pyamas :eek:

Här är det åxå burrigt nattetid, ner mot noll. Så dom som ev. har hästarna ute nattetid fortfarande lägger nog regntäcke på under natten. Vi har hästarna inne sedan ett par veckor tillbaks.

Kicki :)

Jag tror inte du behöver täcke. Det är väl bättre att din häst får chans att sätta lite egen päls istället, så slipper du få en sån där känslig typ som jämt ska ha täcke hit o dit :p

Så länge han har träd i hagen som skyddar lite så är det ingen fara. Och även om det är lite kallt på nätterna så tror inte jag det spelar någon roll så länge det inte blir massa frost så det blir jättekallt i backen för hästen.. annars är det ju bara att börja ge lite extra grovfoder på kvällarna inför natten så klarar de sig utmärkt!

Fast ibland är man så illa tvungen :angel:

Min häst är så oerhört känslig om ryggen så hon måste ha täcke om det regnar :eek:
Helst skulle jag dock föredra ett täcke som bara täckte ryggen då.. :p

:banana: Yes! Skitbra idè! :banana:

Har också en häst som inte klarar långvarigt regn om det är under ca 11-12 grader. Skulle varit perfekt med ett täcke som var lite kortare, speciellt denna "sommar" när regnet öst ner dygnsvis och helt plötsligt kommer solen och så går pållen där och svettas.

Man kan kanske klippa av ett gammalt täcke och testa? Men det blir kanske svårt att få det att sitta bra. :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 601
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 040
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Jag har drabbats av riktig fångest,trots att jag har en ponny som inte ens haft fång.Jag läser och läser om alla hästar som...
Svar
4
· Visningar
1 378
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka