Sv: Täcke!

om man ska täcka eller inte är ju ganska individuellt beroende på individ.

det ena halvblodet (som är oklippt, och har ganska tjock päls) bör ha fodrat täcke på sig när det kryper under 0 gradit trots fri tillgång på grovfoder, inte så att hästen börjar skaka men muskelaturen blir spänd.

Kylan i sig verkar de flesta hästar klara, det är snarare när det regnar flera dygn i sträck så de blir genomblöta i kombination med kyla som kan vara klurigt...

Jag har min arabtjej otäckad. Hon har mycket skydd av träd i hagen så hon klarar även regn... men vid 0 gradigt och regn blir hon lätt stel och öm i ryggen, så då brukar hon ha täcke någon dag/natt, men inte annars. Fluffar ut pälsen å håller värmen bra, bara de har något att tugga på :)

Jag skulle inte ha täckat min häst om den har rejäl vinterpäls och du inte har för avsikt att klippa den. Dom mår ju allra bäst att gå utan.

Jag har tre hästar:

Islandshästen som är livrädd för klippmaskiner har av den anledningen lång, fin päls. Hon går ute dygnet runt och har aldrig täcke, inte ens i ösregn. Hon klarar sig fint.

New forestponnyn är klippt efter jaktmodellen. Han har fn regntäcke med bomullsfodring och ett fleecetäcke under det. Han går också ute dygnet runt.

Knabstrupern är oklippt ännu så länge men har ett regntäcke med tunn bomullsfodring. Hon har tunn päls, därav täcket. Även hon går ute dygnet runt. Alla tre hästarna har fri tillgång till mat.

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 592
Utrustning Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig...
Svar
9
· Visningar
1 785
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 463
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 813
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?