P

Pause

Nu blev det så kallt till slut, efter en låååång höst....
Och jag undrar vad ni tänker om täcken nu när klimatet är som det är.
En specifik fråga jag har är om ni tycker att man ska täcka en häst med tjock vinterpäls när det är 3-4 minusgrader, vindstilla och klart?

Hästen ifråga är ett halvblod, men har av någon anledning utvecklat en förmåga att förvandlas till islandshäst på vintern, vilket är bra med tanke på att han går ute mycket och endast rids lätt. Han har alltså väldigt mycket päls.
Så vad tror ni?
Så länge det är vindstilla och varken snöar eller regnar, är det ok?

Och i allmänhet, hur täckar ni era hästar under vintern? När åker tjocktäckena på ute och när får hästen gå naken?
Nu snackar vi oklippta hästar här, det är ju en helt annan sak om hästen är klippt såklart...

Sv: Täcke!

Kanske är fel människa att svara då jag delklipper min häst på höstkanten då hon svettas enormt- har inte tiden och tålamodet att stå vänta t hästen e torr innan man kan släppa ut igen...
Jag resonerar som så- antingen täcke alltid eller inte alls! Om hästen har jättepäls som du sa hade jag inte täckt den hästen alls. Det e ju mkt sämre att de går och svettas under täcket o sen blir nerkyld av kylan....

Så länge hästen inte svettas för mycket eller får stå inne tills den helt torkat tycker jag att den kan fortsätta vara utan. Annars måste du sätta på ett fodrat täcke, inte bara ett regntäcke då det blir kallare än utan för att pälsen inte kan resa och skydda hästen så som den ska.

Jag klipper inte min häst men börjar täcka med regntäcke i sept el okt beroende på hur varmt det är. Runt 15+.
C:a 10+ = bomullstäcke + regntäcke (vid kraftig blåst, termo under istället)
mellan +5 till -2-3 = termotäcke + regntäcke
kallare = tjockt vintertäcke
Min häst sätter inte så mycket päls eftersom jag täckar lite tidigare. Jag tycker inte om att klippa och hon rids inte svettig, så jag håller pälsen lite i schack med tunna täcken i början.

Att ha täcke vid 10 grader på en oklippt häst tycker jag personligen verkar vara att ta i i överkant...
Hästar sätter vinterpäls efter ljuset, inte efter temperaturen. För i så fall skulle inte en enda häst ha vinterpäls efter den här varma hösten, och det har de ju, pga mörkret....

Detta läste jag och fann mycket vettigt. Kika och se, så kanske du får lite mer klarhet i det hela!

http://www.hastfolk.se/2004-06/04061_om_kyla.htm

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/agria/text.nsf/id/4267

Senast ändrad av en moderator:

tycker absolut inte att du behöver täcke, har han sån fin och tjock vinterpäls som de får om man inte använder täcke. Rekommnderar att ta in honom istället om det är riktigt blött och dåligt väder. Då slipper han gå runt med blöta täcken som bara trycker ner pälsen. De allra flesta hästar klarar sig oftast utan täcke om man låter de odla vinterpäls ifred. (utan täcke)

Ha de :cool:

Jag tycker absolut inte du behöver täcke. Om han har mycket päls så klarar han sug alldeles utmärkt även om det blir kallare och kommer snö. Om snön inte smälter på ryggen så är det ett tecken på att han har så mycket päls att värmen inte kommer ut till snön.
Försök visar att människor börjar förbruka energi för att hålla värmen vid +28 medan hästar först vid -15.
Så ha gott samvete fast du inte har täcke.

Jag sätter inte på henne täcke - raggig och go shirehäst i och för sig...

Om det är kring nollan och regnar/kommer blötsnö har hon regntäcke och om det är skitkallt (sisådär 25 och nedåt) har hon vintertäcke. Har jag ridit henne och hon skall stå ute någon timme efter att hon torkat hjälpligt får hon täcke på sig för att inte bli nedkyld efter att ha svettats lite eller blivit varm.

Bara två av mina hästar har täcken, gamlingen och araben, för dom är lite känslgare och går ner väldigt mycket i vikt när det blir kallare annars. Dom får gå med från att det är ca 5 plusgrader. Och dom får ha på sig täcken tills det blir vår igen.
Russen, shettisen och unghästen klarar sig bra utan täcke. Dock kan jag sätta på regntäcke enstaka dagar om vädret är alldeles bedrövligt.

Nej, jag kan inte se varför du skulle ha täcke på hästen. Så länge den inte verkar frysa utan tycker jag det är betydligt bättre att låta den gå utan, och det kan den säkert göra även om det är ännu kallare och/eller blåser lite.

Jag har en islandshäst som klipps på halsen, bringan och bogen, och han går utan täcke hela vintern. Tror ärligt talat att han skulle svettas om jag började lägga på täcke....

Hästar sätter vinterpäls efter ljuset, inte efter temperaturen. För i så fall skulle inte en enda häst ha vinterpäls efter den här varma hösten, och det har de ju, pga mörkret....

Det har jag också hört men har blivit lite tveksam till det iår då min häst har betydligt mindre vinterpäls än hon brukar ha. Vad tror ni det kan bero på?

ber om ursäkt för att jag lånar tråden lite:o

En specifik fråga jag har är om ni tycker att man ska täcka en häst med tjock vinterpäls när det är 3-4 minusgrader, vindstilla och klart?
Nej, det brukar sällan uppfattas som kallt för en häst med päls...;)
Hästen ifråga är ett halvblod, men har av någon anledning utvecklat en förmåga att förvandlas till islandshäst på vintern, vilket är bra med tanke på att han går ute mycket och endast rids lätt. Han har alltså väldigt mycket päls.
Så vad tror ni?
Ja, det brukar märkas om de fryser, men jag tror knappast att denna häst kommer att göra det i det vädret.

Och i allmänhet, hur täckar ni era hästar under vintern? När åker tjocktäckena på ute och när får hästen gå naken?
Pinky hade jag täckad dygnet runt, vissa vintrar klippt andra oklippt. Men hon hade väldigt känslig rygg...

Elvira har bara fluffat till pälsen de senaste dagarna och det har även fullblodet i stallet gjort. De ser ut som dunbollar båda två!:love: De går utan täcke så länge det är torrt och inte alltför kallt.

Täcken (tjocka) åker på om de utsätts för kombinationen blåst och väta, typ regn eller ihållande snöfall. Kanske även om det kryper ner mot 20 minusgrader, eftersom de inte har fri tillgång till mat i hagen.

Nu snackar vi oklippta hästar här, det är ju en helt annan sak om hästen är klippt såklart...
Jepp, dessa hästar är oklippta!:D

Men om hästen har lite tunnare päls från början och är en häst som konstant rullar sig oavsett om den har täcke eller inte så väljer jag att ha täcke på den. Just för att inte få in en dyblöt och lerig häst när jag ska rida den.

Det har jag också hört men har blivit lite tveksam till det iår då min häst har betydligt mindre vinterpäls än hon brukar ha. Vad tror ni det kan bero på?

ber om ursäkt för att jag lånar tråden lite:o

Jag läste nu i länken som Kakao postade att de i huvudsak sätter päls efter ljuset, men även en aning efter temperaturen. Kanske är det lite individuellt? Min häst har precis lika mycket päls som vanligt... hehe...

Min häst har bara täcke då det är nederbörd.. Och när hon jobbat och blivit svettig är hon inne en stund.. Annars går hon utan.. Hon är ett varmblod som har väldigt fin päls.. Påminner om en nalle gör hon..:love:

Jag läste nu i länken som Kakao postade att de i huvudsak sätter päls efter ljuset, men även en aning efter temperaturen. Kanske är det lite individuellt? Min häst har precis lika mycket päls som vanligt... hehe...

Ja det kanske kan vara inviduellt. När det gäller min häst så blir jag inte riktigt klok på henne i år, för 1-1,5 månad sedan så fällde hon ganska mycket(allt är relativt men hon brukar inte fälla dom mängderna vid den tiden på året), och jag misstänker att det var endel av vinterpälsen. Tror ni det kan ha varit så att hon satte päls efter ljuset, men att hon tappade endel av den för att hon upptäckte att det inte behövdes? tycker själv att det är lite långsökt, men att det är intressant i teorin.

intressant det här.

Till TS: jag har låtit min häst gå utan täcke trots att hon har mindre päls än normalt och vad jag har märkt så verkar hon inte frysa( vi har haft några minusgrader som kallast)

Min häst har täcke fastän han är oklippt han har dock väldigt tunn vinterpäls. Förra året fick han mycket mer päls och igår när jag borstade honom upptäckte jag han att börjat fälla:eek:

Han har nu när det varit lite varmare haft fleecefodrat regntäcke ute och tunnt fleecetäcke inne. Nu när det kommit lite kyla har han innetäcket under utetäcket ute. Han är väldigt känslig i ryggen och frusen av sig. Börjar lätt skaka och så.

Kallbloden får endast täcken vid typ underkylt regn och liknande väder.

Så vad tror ni?

Om hästen har så mycket päls som du säger så tycker jag att han kan gå utan täcke oavsett väder ( om han inte fryser förståss ). Har han fri tillgång till mat så borde det inte vara några problem. om du ändå vill ha täcke på honom så kan du ju börja vid -10 - -15 grader kanske.

Min ponny går utan täcke oavsett väder och min nyimporterade häst har täcke när det är kallare än - 5 grader just därför att han inte är van vid klimatet riktigt än.

Malin

Jag klipper aldrig mitt sto, men hon har täcke från hösten tills våren då vädret är stabilt med mkt plusgrader, för att ryggen måste hållas varm, blir katastrof om hon blir kall om ryggen, spelar ingen roll hur mkt päls hon har.

Hon gick med ofodrat regntäcke i oktober, i november bytte jag till ett 200 gram täcke som hon fortfarande har. Hon ska få ett täcke under sen när det blir kallare. Inne har hon inget täcke eller ryggvärmaren, beror på.

Mina halvblod är oklippta och går alltid utan täcke. Fyraåringen har öht aldrig haft utetäcke på sig. Och de är väldigt friska! :smirk: Ser till att anpassa grovfodermängden efter kylan, blir det riktigt kallt får de fri tillgång i hagen.

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 592
Utrustning Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig...
Svar
9
· Visningar
1 785
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 463
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 813
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?