Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Mina hästar brukar få gå utan täcke istort sett året runt
vi har ganska torra vintrar här uppe...och har mest "vanliga rid å körhästar". Tävlingshäst däremot får lov att ha täcke när det börjar vara minusgrader för att inte få så mycket päls.
Såg en häst i närheten som hade täcke redan nu, i 20 plussgrader och lite regnskvitter Visst är det hästar vi har å inte någon sockervaddspudel???
Men ni vet väl att hästar inte sätter mindre päls om man täckar dom i september eller när det blir minusgrader. Hästar sätter päls efter ljuset, när det blir ljusare börjar dom fälla vinterpälsen och när det blir mörkare (alltså redan i juli-augusti) sätter de vinterpälsen. Så vill man täcka bort pälsen måste man täcka dem nu. Inte med tjockt men med ett helt täcke (flugtäcke funkar inte).
Hästar kan mycket väl vara överhättade i sina täcken utan att svettas. Det är först när de är riktigt ordentligt överhättade som de svettas bara så ni vet. Men jag ska inte skälla på någon annan för mina har också "mycket" täcken på sig....
Och jag har läst på i ämmnet om någon tänkte gräla på mig.