Sv: täcke

börjar täcka med regntäcke i slutet av augusti vid dåligt väder, annars brukar vintertäcket åka på nångång i september...

Min häst har ett vanligt bomulls täcke på natten nu och om det behövs regntäcke.
Ca i slutet av Aug kommer jag sätta ppå ett 200g täcke.

Våra ponnyer går ute tills den 1/10 och när dom kommer hem och stallas in så klipper jag dom och sen blir det täcke på!!!

han sover naken som det är nu och har flug el. regntäcke efter behov, går mest naken, härligt väder för honom nu när det inte är så hett.
bomullspyjamasen åker på i augusti. någon gång i september/oktober kommer han behöva klippas så då blir det ett bucas som är lite tjockare i bomull+foder. regntäcke över i hagen.
efter det går det bara utför och tjockare täcken såsom insulator, rhino wug+ o supreme turnout åker på ;)
jag älskar täcken :o :p

Hon har regntäcke på sommaren om det är tänkt att ösregna hela dagen.. Annars är hon utan. Sen börjar jag täcka i September ungefär med fleecetäcke på natten och ofodrat regntäcke i hagen om det är rusk väder..Sen har hon det tills Oktober ungefär då hon klipps och Bucas stalltäcket (ca 200g) åker på. Ska dock köpa ett 100g täcke i år och ha till de mildare dagarna + att vi kommer flytta till varmare stall :)
Sen blir det tjockare täcken allteftersom temperaturen blir kallare...
Har ett 400g stalltäcke när det är som kallast, och ute har hon ett Thermo Master Outdoor med hals..När det är som kallast..

Eller ja det är ju svårt att säga exakt, allting beror ju på väder o vind och temperaturer...

Senast ändrad:

Min får regntäcke på sig kring slutet av Augusti-Början av September ungefär.
På sommaren går hon helt naken oavsett om det är världens regn och rusk eller ej, eftersom hon är på bete och det är svårt att få täcket att torka osv.

Sedan så ska jag succesivt täcka henne med 150 g thermotäcke och 200 g beroende på vädret. Och så blir det ett TM outdoor med helhals med 280 g foder och sedan något täcke ytterliggare alt. thermotäcke under så att det blir något täcke med runt 300-400 g totalt. Dock beror det på om hon kommer stå i utebox eller ej. Står hon i utebox kommer hon nog ha runt uppåt 400 g totalt på sig när det är som kallast och inne lär 280 g räcka gott och väl även om hon är klippt, eftersom hon inte alls är frusen av sig.

säger såhär, det kan vara SKITKALLT och blåsigt och regnigt i augusti. men det kan också vara 30 grader, vindstilla och strålande sol.... hon har säkert inte på pållen så mkt om det är sommar-värme.

Själv täcker jag efter väderlek och hur känslig hästen är, inte efter datumet. Jag går inte och planerar att först ska han ha det täcket, så det, och på den 28.oktober så ska jag byta till det lila.... :p

pga av det kassa kalla vädret som varit har min häst gått med ett tunt fodrat regntäcke

Täckar när det blötsnöar eller regnar mkt, annars aldrig. (märren om det är ner mot-15, hon kan frysa ibland. Men är det -15 och sol, blir det naket)

Börjar med ett rengtäcke när vädert börjar bli lite dåligar så i septemer brukar det bli. Sätter inte på dom täcke om det e 25 grader varmt i september.

Täckar året om om det är riktigt dåligt väder.
Lägger på ofodrat regntäcke nu i juli om det är så att det (som nu) ösregnar och termometern inte ens når 20 grader. Fast fina dagar åker täcket av.

Liknande trådar

Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
696
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 412
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
429
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka