Täcke till nyklippt hund?

B

Bankerspretta

Har precis klippt min cockerspaniel väldigt kort, blev jobbigt med tovor och så. Behöver han då ha täcke nu, innan han "vant sig"? I morse var det -22'C ute.

Sv: Täcke till nyklippt hund?

Min pojke har hurtta pro täcken rakt igenom, regn - och vintertäcke. De är super bra och hundarna får stor rörelsefrihet. Så dem kan jag rekommendera starkt!!
Lycka till i jakten på täcken! Hoppas snart vi slipper det och de blir vaaaaaarmt!!!:laugh:

Jag har ett täcke, vindskydd med fleecefoder. Frågan är bara om han verkligen behöver det? Men i och med att han har haft decimeter lång tjock päls, och nu har centimeter lång så kanske det blir lite chockartat att gå ut i så många minus?

Beror på hunden och hur mycket han springer men - 22 är ju kallt! Jag skulle haft täckte ett tag tills han vänjer sig eller det blir varmare. Hellre för varm än för kall. Min hund är just nu nedrakad till 1 mm, dvs kortare än en vinthund. Klart som tusan han har täcke då fast det bara är -4. Han rakades ner sommarkort pga en bitskada och ett stort vetrinärrakat område som fick alla att vända och titta efter oss. Eftersom jag har overaller och sådant så kändes det inte så hemskt att snygga till honom lite. JAg ville oxå se så vi inte missat ngt bett.

Ja. Väger lite emellan. Pälsen är ju lika tjock då han har mycket underull kvar, har inte tagit bort den. Men då kör jag nog på täcke ett tag. Har hästar, och om dom är klippta har dom alltid täcken, så varför göra någon skillnad egentligen.

absolut att du ska ha täcke när det är så kallt!
granngården har jättetjocka mysiga täcken om du inte redan har ett lämpligt :)

Du kan ju prova, gå en promenix och se hur han reagerar. Har aldrig haft hundar som behöver kläder själv, men de flesta täcken jag sett är ju rätt billiga. Så blir han stressad och spänd av kylan går det ju att lösa utan att plånboken totaltöms :).

Jag klippte ner min afghan som är en omplacering nu i januari. Hon fick ha täcke på sig och har fortfarande. Men hon visade att hon frös, hon ville inte vara ute annars. Å andra sidan så skadar det ju inte att ha täcke på. Det är ju bara snällt mot musklerna att hålla dom varma, så slipper man onödiga skador pga det iaf. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 243
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 054
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 609
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 570
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025