Täcke till klippt häst

Elisha

Trådstartare
Igår halvklippte jag min häst pga riktigt tjock och tät päls. Svettas av minsta lilla, står på lösdrift så finns inte möjlighet att gå in i boxen med täcke o torka. Pälsen tar många timmar att torka.

Men hursomhelst, bor i Sthlm och vi har ska dagtid i veckan ha 5-9 grader. Hästen är äldre men i bra hull, bör dock inte gå ner mer.

Funderar på det här med täcke, räcker ett ofodrat eller bör hon ha ca 100g? Är ju mest skydd mot vind o vatten, och vädret är så sjukt ostabilt, men kan ju krypa ned till endast ett par plusgrader om nätterna.

Tips? :)


Hon halvklipptes redan för en månad sen men pga varmt väder har hon gått helt otäckad även i regn framtills nu. Pälsen är redan helt utväxt.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 488
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 056
Senast: Korven
·
Hästmänniskan En hästägare i mitt stall vill som så många andra ha täcke på sin häst i hagen. Helt ok tycker jag, bara man täckar på rätt sätt...
2
Svar
32
· Visningar
4 075
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Har äntligen fått ut min häst på lösdrift vilket både han och jag trivs jättebra med :) Vid ridning svettas han mycket på hals, bringa...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 265
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp