Täcke till fryslort med skavsår

Singoalla

Trådstartare
Det börjar bli kallt och min lillpinne fullkomligt avskyr kläder. Han springer och gömmer sig så fort man tar fram en kofta eller ett täcke. Jag har ett Hurtta täcke till honom som verkligen sitter som en smäck, men dessvärre stänker det upp vatten och grus i armhålorna på honom när det är skitväder och han får då skavsår av täcket. Riktigt illa, så det börjar blöda. Är det torrt så funkar täcket dock. Men det är det ju för tusan typ aldrig.

Min fråga är - har ni något tips på täcke/tröja som gärna täcker armhålorna, är mjukt och inte "stör" en klädeshatande hund så mycket?

Det börjar bli kallt och min lillpinne fullkomligt avskyr kläder. Han springer och gömmer sig så fort man tar fram en kofta eller ett täcke. Jag har ett Hurtta täcke till honom som verkligen sitter som en smäck, men dessvärre stänker det upp vatten och grus i armhålorna på honom när det är skitväder och han får då skavsår av täcket. Riktigt illa, så det börjar blöda. Är det torrt så funkar täcket dock. Men det är det ju för tusan typ aldrig.

Min fråga är - har ni något tips på täcke/tröja som gärna täcker armhålorna, är mjukt och inte "stör" en klädeshatande hund så mycket?

Leta efter något täcke med framben. Vi har täcken av samma modell som bilden nedan till våra RR och de är helt opåverkade av att ha dem på sig. Dock älskar de sina täcken, de hatar att frysa.

Hurttafleecerod.jpg

Jag har ett softshell täcke från hurtta i samma modell som täcket ovan. Visst det är kanske inte täcket som min hund helst har på sig (helst har hon inget täcke men hon vill inte heller frysa...) men det sitter rätt okej och skyddar väl.

Gissa har också ett täcke som ovan och även Hurttas overall.
+ en overall från Zooplus som är vattentät och fleecefodrad.
Sen har hon typ 28st till...........:o Nu har hon inget emot täcke men frågar man henne så kan hon lika gärna gå utan,så det är jag som fryser mest :angel:

Taxfröken som tycker att täcken är döden trivdes rätt bra i sin värmeoverall från Hurtta när hon var nyopererad, den var betydligt bättre än tratt åtminstone. ;) Hon hade den på sig både inne och ute och slapp skav som hon lätt får annars.

Smörja armhålorna med vaselin så att inte smutsen fastnar?
Kan vara ett alternativ.
Eller så blir det bara väääldigt kladdig överallt utom på hunden :D

Haha, jag vet faktiskt inte! Han har en tendens att tvätta sig i all oändlighet när han tycker att han fått något på sig, så risken är att han skulle vägra gå utan bara vilja tvätta armhålorna :D

Taxfröken som tycker att täcken är döden trivdes rätt bra i sin värmeoverall från Hurtta när hon var nyopererad, den var betydligt bättre än tratt åtminstone. ;) Hon hade den på sig både inne och ute och slapp skav som hon lätt får annars.

Funderar på en sådan! En dvärgpinscher som jag var hundvakt åt förr i tiden hade en sådan och den verkade funka bra :)

Går det att skydda mot köldskador på öronen på något vis? Som inte är mössa :nailbiting: Lillen skulle protestera vilt om jag satte på honom en mössa, samtidigt fick han köldskador på öronen förra vintern. Han är ju en känslig kille så jag tar inga långpromenader när det är för kallt, men kan måste ju likväl ut på vintern..

När jag hade en cc sydde jag själv hans tröjor efter hans mått. Hade jag haft möjlighet hade jag bett dig om mått och gjort en åt dig... tog 1 h att göra eller längre beroende på detaljer.
Material valfritt från vilken tygaffär somhelst. Oftast fanns där spillbitar som var nästan gratis.

Jag sydde oftast nån fleecetröja- modell och hade ett köpt regntäcke över men sydde även några fodrade heloveraller med goretex på utsidan osv...

Inget skav då man kan lägga sömmarna där man vill efter egna mått

Hade foton på photobucket men ja de fungerar ju inte längre

När jag hade en cc sydde jag själv hans tröjor efter hans mått. Hade jag haft möjlighet hade jag bett dig om mått och gjort en åt dig... tog 1 h att göra eller längre beroende på detaljer.
Material valfritt från vilken tygaffär somhelst. Oftast fanns där spillbitar som var nästan gratis.

Jag sydde oftast nån fleecetröja- modell och hade ett köpt regntäcke över men sydde även några fodrade heloveraller med goretex på utsidan osv...

Inget skav då man kan lägga sömmarna där man vill efter egna mått

Hade foton på photobucket men ja de fungerar ju inte längre

Har lagt upp bilder i en tråd under "dagbok"

Går det att skydda mot köldskador på öronen på något vis? Som inte är mössa :nailbiting: Lillen skulle protestera vilt om jag satte på honom en mössa, samtidigt fick han köldskador på öronen förra vintern. Han är ju en känslig kille så jag tar inga långpromenader när det är för kallt, men kan måste ju likväl ut på vintern..
Jag smörjer in Millas öronspetsar med barnolja under vinterhalvåret. Det håller hennes köldskador minimala.

Min gillar inte täcken, det enda som passaar är de täckena som ser ut som ett hästtäcke alltså utan skit mellan frambenen just för att hon ofta fick skav i armhålorna för att själva plattan mellan benen var för bred. Finns en del att få tag på men har som tur är en mamma som syr hennes täcken.

Min mamma var snäll och stickade ett täcke till Nike och till syrrans DP som också får skav, funkar kanon men behöver nästan ett till att byta med när det blött ute.. Har tunt regntäcke över när det regnar :D. Du kanske kan få till nåt liknande om du känner nån som stickar?

Nikes outfit (det lysande är reflexgarn):
15109628_10210005793295633_7803990097236945930_n.jpg

Kan Pompa-täckena fungera ? Sitter precis och kollar på dom och är sjukt sugen på att beställa deras fleecetäcken för kalla dagar. Ser ut att sitta skönt :)

Liknande trådar

Hundhälsa December är här vilket innebär starten på marathon-programmet för oss som ska springa i maj! :love: Jag har precis lagt upp ett...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 787
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V