Täcke till föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sevlan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 286
S

Sevlan

Fick ett underbart hingst föl i torsdags den 14 juni. :banana:
Nu har jag redan börjat fundera på hurvida han ska ha täcke eller inte på sig på vintern. :confused:
Nova (mamman till fölet som fick namnet Chaplin) är en varmblodstravare och hon går utan täcke året runt, tar av sig det om man sätter på henne nått. :eek:
Frågan är då, ska jag låta han ha täckte när det börjar bli kallt i vinter och hur kallt ska det bli innan han ska börja med täcke?
eller ska han bara ha täcke när det regnar/snöar?
eller klarar han sig utan täcke?
jag menar Nova får ju vinterpäls, och hon fryser aldrig. :crazy:

hur gör ni med era fölungar?

Sv: Täcke till föl?

Inga täcken på fölisar!! De sätter päls själva, det enda de behöver är tillgång till mat. Blir det riktigt skitväder är det bättre att ta in dem tidigare.

Dert finns inget som gör mig så irreterad som folk som sätter täcken på avelsston unghästar eller föl. OK om dom är sjuka eller klippta aldrig annars. Ge ditt föl hö i hagen så håller den värmen! Våra avelsston o unghästar går ute året om utan täcken, stona besöker sällan ligghallen utan sover även ute liggandes i snön! Hästar är sjur skapta för att vistas utomhus utan kläder! Ge dom mat inte kläder!

Vid dåligt väder tex, blötsnö i kombination med blåst så får våra avelsston gå med ett tunnt regntäcke. Dom har fri tillgång på hö i hagen alltid. Ändå så kan dom stå och skaka vid grinden. Vad det gäller föl och unghästar så tycker jag det är bättre att stalla in dom en stund om dom blir genom blöta i stället för täcke.

Så länge hästarna inte arbetas är det inte nödvändigt att ha täcken på dem.
Föl och unghästar behöver dessutom "härdas". Låt honom utveckla en riktig vinterpäls och ge honom massor med grovfoder.

När hästarna rids in brukar jag börja täcka dem, mest för att det är bra för hanteringen när man är stallad på riktigt. Det är en bra grej att sätta på och ta av täcket, speciellt om unghästen är lite nervös eller skarp.

Det bero på hur dant stall man har. Själv har jag ett kallstall där dörren är öppen året runt. Mkt frisk luft:D När det kryper neråt 5 minusgrader inne i stallet har det hänt att jag tagit på ngt enstaka föl täcke, men för det mesta har de ju hö under hela natten ;)

Dert finns inget som gör mig så irreterad som folk som sätter täcken på avelsston unghästar eller föl. OK om dom är sjuka eller klippta aldrig annars. Ge ditt föl hö i hagen så håller den värmen! Våra avelsston o unghästar går ute året om utan täcken, stona besöker sällan ligghallen utan sover även ute liggandes i snön! Hästar är sjur skapta för att vistas utomhus utan kläder! Ge dom mat inte kläder!

Kunde inte sagt det bättre själv!!!!!! :bow:

Inte sätter man täcke på fölungar. Om det inte är så att de är sjuka men då kanske du inte släpper ut i alla fall. De får ju en bra vinterpäls och behöver ju härdas. Skulle aldrig få för mig att täcka ett föl, mer än i utbildnings synpunkt då.

Vi har dock täcken på avelsstona om det snöar/regnar mycket i kombination med blåst. Annars står de vid grinden och ser lidande ut.

Jag har inte täcke på föl o unghästar, de sätter ju vinterpäls o klarar sig alldeles utmärkt med detta om de även får massor med bra grovfoder :)

Tack för alla svar, även fast alla inte var lika trevliga...
men man blir bara lite osäker hurvida man ska göra, är ju rädd om fölungen.
men har han hö så klarar han sig och det var det jag ville vet.
tack!

Hej! :)

Om du är rädd om din fölunge, så tycker jag att du verkligen ska överväga att inte ha täcke på den. När det är kallt så ställer sig deras päls upp och mellan skinnet och hårtopparna finns luft som värms upp och bildar isolering åt hästen som förblir varm. Har hästen ordentligt med mat och vatten så klarar den att hålla värmen allra bäst på egen hand.

Har du däremot täcke på den, så tynger täcket ner hårståna, som då lägger sig platt mot hästen och den isolerande luften trängs bort. Det enda den då värms upp av är täcket, och då är det ännu mer illa om man har ett tunt täcke, då kan man till o med kyla ner hästen. Då måste man tänka på att lägga på ett tjockt thermotäcke som har samma funktion som hästens egen päls - värmande luft i täckets foder (utan täcke - päls)

Så slutsatsen är att hästen blir varm av både och, MEN är det då varmare/kallare olika dagar, så kan hästen reglera sin temperatur själv genom att resa eller fälla håren, vilket den inte kan göra när den har täcke...

Jag skulle aldrig ha täcke på en ung häst.

Det är dessutom risk att fölet skadar sig på täcket. De är så duktiga på att snärja in sig. Av den anledningen har jag aldrig täcken eller grimmor på märrarna heller. Jag har varit med om ett föl som lyckats sätta sitt ena bakben innanför bensnöret på märrens täcke. Fråga mig inte hur. :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 686
Senast: fejt
·
Utrustning Hejsan! Jag ska åka och köpa täcken till min nya ponny snart. Han är importerad från Irland och känner honom inte så bra än (när det...
Svar
14
· Visningar
1 335
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 714
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 538
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025