Täcke som transporterar bort fukt?

Grålly

Trådstartare
Jag är ute efter ett täcke till min labrador, som funkar att lägga på efter bad när han fortfarande är blöt och det är lite kyligt ute, som hjälper till att transportera bort fukten och hålla honom varm.

Tänker att ylle är det bästa, men hittar inte så mycket? På Paw of Sw*den hittade jag ett men jag tyckte inte om att det hade ett plastknäppe på ryggen och passformen såg inte så himla bra ut heller. Hittade Obtr*ck, men förstår inte riktigt om det transporterar bort fukt så bra eller om det mest är till för värmen.

Någon som har något förslag? Eller hur gör ni med era blöta hundar när det inte är så varmt ute?

Sv: Täcke som transporterar bort fukt?

Exclusive Horsewear har ulltäcken. Jag har aldrig provat just ullmodellen men har ett i bävernylon (ska vara samma modell, bara olika material) och jag tycker det är jättebra.

Den av mina hundar som badar är långhårig (aussie) och henne lägger jag inget täcke på utan jag ser bara till att hon håller sig i rörelse tills hon är skapligt torr. Funkar jättebra.

Nu vet jag inte hur det är med lite längre pälsar, men jag har gjort misstaget och satt på ett ulltäcke på en av mina whippar när hon var blöt och det gör jag aldrig om. Jag trodde inte att whippetar kunde bli rufsiga, men det kan de minsann. Jag blev tvungen att bada om henne för att pälsen skulle lägga sig ner igen.

Ett back-on-track nättäcke kanske skull vara något? De transporterar bort fukt mycket bra!

när vi människor ska ha ett sånt material så köper vi ju gärna gore-tex. kolla upp om det finns hundkläder med det materialet, ty det skulle ju vara optimalt. har själv flertalet gore-texskor som (speciellt vinterskorna) kan vara riktigt riktigt varma, utan att fötterna svettas det minsta. mirakulöst tyg det där ^^

En fleece-tröja, naturligvis. Lägger alltid på svettig häst. Superenkelt att sy egen badrock till hunden

Nu är väl inte Gore-tex ett tyg, utan ett membran.
Jag fattade som att TS menade att hunden redan var blöt. För att bevara en torr hund torr i regn, kan jag hålla med om Gore-Tex.

vill du ha ett billigare alternativ så är FLEECEN utan tvekan allra bäst. lätt, kan med fördel användas dubbelsytt oxå om mman vill hålla värmen mer.
jaa, ull är bra, PÅ hästar, och visst lägger sig fukten på utsidan. men ull är jättetungt och blir det fuktigt ännu tyngre. och lite besvärligare att tvätta och torka....så fleece. finns massor av färidga att köpa, eller till ex beställa av ngn som syr efter just in hunds mått=)
till ex Glafira Design

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 477
Senast: Raderad medlem 147980
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 568
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 703
Senast: fejt
·
Övr. Hund Min Chihuahua är extremt frusen av sig. Han har jättemycket päls för att vara chihuahua men den verkar tyvärr inte vara så mycket till...
Svar
13
· Visningar
1 739
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka