Täcke på tjockpälsad hund i vinter?

snoofy

Trådstartare
Hej! Såg ingen liknande tråd om detta så nu tänkte jag be er erfarna hundägare till tjockpälsade hundar om råd.

Jag har nyligen blivit tillfällig matte till en samojedtik som jag förhoppningsvis kommer få överta från ägaren inom en snart framtid.
Dagtid sitter hon i hundgård medan jag har föreläsningar (självklart med sällskap och jag tar ut henne på lunchen). Där finns det en isolerad koja som hon tyvärr inte är särskilt förtjust i att gå in i (då ser man ju inte vad alla andra hundar har för sig!)
Min fundering är hur jag ska hantera vintern som kommer och det blir kallt. Jag är fullt medveten om att det är en hundras som är väl utrustad för att klara kyla och behöver egentligen inget täcke. Jag undrar hur bra hon mår av att vara ute i vinterkylan hela dagen för att sen komma in i min lägenhet på 20-22 grader på em/kväll och natt med full vinterpäls. Kommer hon få värmeslag av detta eller kan hon reglera det själv? Finns det något sätt att få henne att sätta mindre päls, ex genom att ha på varmt täcke under dagen, så hon i så fall blir mindre besvärad av värmen inomhus eller kommer hon ändå sätta full päls så täcket skulle göra mer skada än nytta?

Sv: Täcke på tjockpälsad hund i vinter?

Nej och nej :) Hunden kommer inte få värmeslag och du kan inte reglera pälssättningen med täcke. Det bästa du kan göra är att se till att hunden har en sval plats att sova på inne om den är varm. Kakelgolv utan värme är mycket uppskattat för tjockpälsade hundar.

Och gärna en lite dragig dörr :)

Har en kompis med samojed och han är väldigt flåsig och varm inomhus. Hon finns här på buke, ska be henne komma in och dela med sig av sina tips :)

Senast ändrad:

Å här e jag :-)

Kylan behöver du inte oroa dej det minsta för, de är gjorda för kyla och älskar den.
Att få ligga nerburrad ute i snön är för dem underbart.

Att ha täcke på en sådan här ras är bara elakt, de har de jobbigt som det är Med värmen. Min samojed sover för de mesta utomhus, på altanen. Enstaka gånger har han sovit inne i sommar (jag sover med öppen dörr så han kan välja fritt)

Men nu när hösten kommer börjar de bli lite för kallt för att ha dörren öppen, ( för Mig) men jag har just nu ingen värme på och vintertid är de Max 16-17 grader inne hos mig. + ett gammalt hus där de drar lite. Ende tycker han de e jobbigt vissa nätter, främst på sommaren då.

Men han har ett favroritställe, anntingen i dörröppningar eller på en metallplatta son alltid är kall som ligger framför spisen. Så har man balkong så sover den nog gärna där, och min skäller när han vill in om de är stängt eller så. Ibland har han sovit inne fram till 4-5 och sen velat gå ut å lägga sig så då har jag fått släppa ut honom.
Men de märks att hösten är här för han är inte lika kinkig med att sova inomhus utan nu gör han det nästan varje natt, för golven är svala ;)

Men du kan inte påvärka hennes pälssättning, detta är en hund gjord för att leva i Sibiriens kalla land :)
Men åh vilken underbar hund det är :love:
Grattis till ett bra val ;)

Senast ändrad:

Jag anade att det var så :) Funderade bara lite kring ifall pälssättningen var "behovsbaserad" - är hunden varm sätter den mindre päls, eller "förprogrammerad" ;)
Då blir det bara för matte att fortsätta sova med öppet fönster som vi gjort hela sommaren och skaffa ett varmare täcke till sig själv istället^^

Tack för alla bra svar!
(Och tack, jag har verkligen fått världens underbaraste vovve^^)

Är det inte bättre att dra ner värmen till typ 18 grader istället för att släppa ut den mitt i vintern? 18 grader är ju egentligen en ganska normal inomhustemperatur och man kan ju klä på sig varma myskläder :)

Jag har en finsk lapphund som visserligen inte står i hundgård på vintern men han ligger gärna ute i kylan nerburrad i snön.

Han har en frusen matte som vill ha det varmt och skönt inne och mer än gärna eldar lite i kaminen. Han får gå in och ut som han vill men väljer hellre att ligga ute än inne i värmen om han själv får välja. På nätterna kan han bli lite varm och flåsig och då har vi gjort en egen variant av kylfil till honom.

Vi har sett till att ha en stor frys, många isklampar och en gelfilt. Vi lägger gelfilten i sovrummet vid fotändan av sängen där han brukar vilja sova, lägger ca sex, sju isklampar på, viker den en gång över dem och vips så har vi en kylfilt som håller sig mycket kall och sval under hela natten. Alla glada och nöjda.

Matte slipper frysa, hunden slipper värmen :D

Då jag studerar är det enda möjligheten för mig att ha hund =/ Alternativet är att ha henne hemma i min (lilla!) lägenhet och att jag får flänga fram och tillbaka på lunch osv och stressa ihjäl mig. Under senare delar av utbildningen kommer det heller inte vara möjligt.
Hundgårdarna står på skolan och är därför räddaren i nöden =)

Tyvärr är jag en otroligt frusen människa och vid 18grader skulle jag gå runt och huttra, trots många lager varma kläder =/

Smart! Hon var inte så sugen på att ligga på gelfilten i somras men jag ska ta fram den och se om hon föredrar den sen när hon satt vinterpäls =)

Nu har jag ingen tjockpälsad hund, men hur gör ni i ruskväder? Om jag har våran i hundgården så brukar jag se till att han har täcke när det är regn och blåser, det känns som om det är värre än "ren kyla". Men blötan kanske inte går igenom deras päls? Min blir ju dygnsur ganska så direkt, men å andra sidan så torkar han fort oxå... ;)

Men det är skillnad på spetsar som är mycket inne och de som är ute i hundgårdar.
Det ser jag på min Finnspets, hon är innehund och har betydligt mindre/kortare päls än de som bor merparten av sin tid i hundgård.

Hon sätter sig gärna framför kaminen när vi eldar i den på vintern, kan nog spela in att hon är 11 år och gärna söker lite värme. Sommartid så letar hon helst upp svalaste gropen att rulla ihop i ute.

Är det ruskväder och regn har hon ett tunnt regntäcke på sig. Hennes päls är tyvärr inte så vattenavstötande i rejält regn (hon är ju "gjord" för minusgrader snarare än slask) och hon blir dyngsur. Sen gör allt fluff att hon tar dagar på sig att torka på egen hand och annars en timma eller så med hårfönen och riskerar fuktexem. Därför får hon ha täcke när det bara öser (även om hon inte är så jätteförtjust i det) =)

Då var det som jag annade! :D Jag brukar dra på våran BoT nättäcke när han är blöt oxå, jag upplever att han torkar fortare då!

Du har fått många bra svar om vintertäcke, men jag vill bara säga: om du får ta över hunden: skaffa ett kyltäcke till sommaren!

Min andra samojed låg ute från 07-22 i stort sett året om, hon ville dock komma in för natten. Problemet var att hon ofta hade en fällperiod i början på januari pga temperaturskillandena. När den var som tunnast ville hon komma in betydligt tidigarenär det var riktigt kallt, ofta redan vid 16 tiden när det var mörkt. Min första samojed hatade dock att vara ute själv, han skulle vara med familjen hela tiden och han fällde aldrig i januari.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 295
Senast: Korven
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 240
Senast: SusieQ
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 199
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej alla kloka! Vovvan sitter i hundgård på dagarna när jag har föreläsning, oavsett väder och vind, och då hon inte är så förtjust att...
Svar
12
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka