Täcke på natten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Notorius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 2 631
Sv: Täcke på natten

Här och överallt vad jag vet om så är det absolut mest mygg och knott på natten eller när det är regnigt. Flugorna däremot tror jag är mer aktiva på dan... Är det öppet och blåser så brukar man kunna slippa dom. Är det bara varma vindar är det ju bara skönt för hästen. Har hästen möjlighet att gå in behövs nog inget täcke förutom vid extrema fall i sådana fall.

Är det inte bättre med ett flugtäcke då?
Vi har aldrig täcken på våra på sommaren när de är på bete.
Smörjer in dem ordentligt med Switch enligt förpackningen + något vanligt flugspray ex. Horsewises Sommarspray också varje dag när jag ändå är ute o kollar till dem.
Och som sagt som Magnum skrev så brukar ju blåsten mest göra så att det blir mindre insekter o knott.. Vi har också ganska öppet i mitten av hagen men sedan finns det liksom träddungar på sidan av hagen typ (svårt o beskriva) och våra hästar klarar sig utmärkt!

Min ponny (arabkorsning) går naken dygnet runt ut nu. Onödigt att ha täcke tycker jag. När det regnar brukar väl mygg och sånt hålla sig borta dessutom. Om det blir kallt regn som håller i sig länge så kan jag ta in honom att torka och sen får han ha sitt tunnaste regntäcke på sig tills det blir bättre väder. men han får bannemig klara sig annars. Hästarna här står och njuter när vattnet rinner nerför öronen! Låt honom vara häst! Är det sommarbete så är det.

Det är inte sommarbete. Han kommer ridas varje dag.

Sommarbete eller utegång dygnet runt, sak samma...

Om hästen inte är väldigt frusen av sig så finns det ingen anledninga att ha täcke.

Skulle det ösa ner och vara 10 grader varmt kan du väl slänga på ett eller ta in hästen om du är orolig men att ha det rutinmässigt känns onödigt. Låt hästen slippa täcket åtminstone på sommaren.

Tycker Horsewares ofodrade wug-täcken är jättebra på sommaren. Håller tät och mkt bättre passform är bucas!

Jag tycker den skall ha täcke på sig.... :angel:

Tror inte det är någon fara för hästens del, det är väl mer om det är obekvämt för dig att vänta medan hästen torkar när du ska rida.

Min kuse gick naken hela förra (usla, regniga jävliga) sommaren, liksom alla andra somrar i hennes liv, utan att frysa ett dugg. Och då är det en tunnhårig spink vi pratar om..

Mina hästar fryser utan täcke. det är inte så jäkla svårt att se. :smirk:
tänker inte låta dom stå och skaka och bli förkylda och få ont i ryggen, bara för att dom SKA "vara hästar". DET om något är löjligt. :smirk:

Mm, som i vintras när nått smarto släppte ut min häst i snöfall med ett termotäcke. Det läckte självklart igenom och häststackaren fick gå blöt en hel dag :cry:

thihi, min häst står inne i ett stall med thermotäcke på sig under nätterna nu :p och det är juni, knepigt, men hon trivs med det... (ej överkokad när man kommer ut på morgonen)

men ett tunt bucas regn borde väll vara lagom om hästen ska något på sig.-...

ja men det är ju skillnad, det är ju på vintern?
ett sommarregn fryser inte hästen oftast av, de som gör det är oftast de som är så vana vid att ha täcke på sig vid alla årstider att de inte längre kan gå utan täcke, då deras kropp har vant sig att inte själva behöva ställa om sig efter väder.

För mig är sommarbete och utegång dygnet runt/ridning samma sak. Min pålle rids nästan varje dag ochgår på bete.

ok jag vet inte var du bor men ja här är inte heller så varmt.
+-15 grader på dagen, och neråt 5 grader på natten ibland. kommer lite småstormar ibland och regnar titt som tätt.
kan dock ibland få en fin dag.
min häst går ute på bete dygnet runt utan täcke men han har så mkt skog (björkskog) att de har skydd om de behöver. hans rids varje dag och tävlas/tränas i hopp och ft.
Sen att min pålle är full i lera varje dag bara för att han rullar sig i den vattniga åkerjorden (de har en övergång från vinterhagen till sommarhagen över åkern) och att jag gladjeligen skulle vilja ha täcke på honom för bekvämlighetens skull :p men det är det inte värt.

Notorius skrev:
Det är inte sommarbete. Han kommer ridas varje dag.

Ehh, min häst är på sommarbete, men rids precis som vanligt ändå. Nåväl, jag skulle aldrig täcka honom per rutin. Det ska till oerhört mycket för att jag ska lägga på honom ett täcke som han kan fastna i, i den kuperade terränghagen. Senast jag kollade var han häst :angel:

/snurpe

Låt din häst vara häst för guds skull ! Den reder sej gott även om det regnar, utan täcke!

Jag hör till dem som tyckte det var löjligt med täcke under sommaren, men efter det att jag hittat min häst skakande av köld i tisdags har jag tänkt om. Vid tillfället hade det ösregnat konstant i 18 timmar, det blåste ca 10 sekundmeter och var 9 plusgrader.

Min häst är en kallblodstravare i god kondition. Hon rids sex dagar i veckan och är inte bortskämd med täcken, under vintern har hon som mest haft ett 100-gramstäcke och hon har stått inne utan täcke på nätterna.

Sedan drygt två veckor går hon ute dygnet om, i gräshage (dock inte bete) och stödutfodras två gånger/dag. Jag rider fortfarande sex dagar/vecka.

Hagen är helt öppen, dvs inga som helst vindskydd eller träd. Det blåser friskt över den skånska slätten, både från väster och från norr.

Så, sedan i tisdags har min häst haft på sig ett bomullsfodrat regntäcke (och det har regnat konstant!)

Lägg ett regntäcke på din häst om du tycker det är befogat!

Immer

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 412
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
542
Senast: Shixle
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 609
Senast: Stergo
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
402
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31