Täcke på natten?

Sv: Täcke på natten?

KL

Hej!

Min väderkänsliga arab har endast täcke vid kraftig blåst och nederbörd. Denna vinter har hon haft antingen 100 grams täcke eller fleecefodrat täcke, hon har inte frusit en enda dag. Varit naken i uteboxen även vid 20 minus och inte frusit- men såklart fått mer grovfoder.

Däremot så fryser hon när det är 15 plusgrader och ihållande ösregn och behöver då sitt 100-gramstäcke, bara regntäcke fryser hon så hon skakar i..

Hon är inte riktigt som andra hästar och jag är verkligen inte den som daltar med täcken i onödan. Här har man fått lära sig den hårda vägen att vissa hästar är känsligare än andra.

Ett 200-gramstäcke med hals hade jag aldrig nånsin haft på om det var plusgrader- hästar har svårare med värme än kyla.

/Lavinia

Sv: Täcke på natten?

KL

Hej!

Min väderkänsliga arab har endast täcke vid kraftig blåst och nederbörd. Denna vinter har hon haft antingen 100 grams täcke eller fleecefodrat täcke, hon har inte frusit en enda dag. Varit naken i uteboxen även vid 20 minus och inte frusit- men såklart fått mer grovfoder.

Däremot så fryser hon när det är 15 plusgrader och ihållande ösregn och behöver då sitt 100-gramstäcke, bara regntäcke fryser hon så hon skakar i..

Hon är inte riktigt som andra hästar och jag är verkligen inte den som daltar med täcken i onödan. Här har man fått lära sig den hårda vägen att vissa hästar är känsligare än andra.

Ett 200-gramstäcke med hals hade jag aldrig nånsin haft på om det var plusgrader- hästar har svårare med värme än kyla.

/Lavinia
Vad grundar du det jag fetstiltat?

Man vet numera att hästar klarar av värme bättre än vad man har trott, samt att hästar skaffar päls när det är kallt.
De är även djur som kan svettas över hela kroppen inkl sulan i hoven, till skillnad från katt o hunddjur.
Blir det då ovanligt kallt, men framförallt blött när hästen har anpassad päls efter värme så kan hästar frysa. De fryser inte ihjäl, men det gör inte heller vi i första taget.

Fettet på kroppen isolerar o ston brukar vara mindre känsliga. nu är din ganska tunn o har inte så mkt underhudsfett.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 941
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 188
Senast: ako
·
Hästvård Hej, har en gamling på 20 år som går ute 24/7 och han har haft lite problem med att fälla/vikten i vintras. Så nu i vår när han ska...
Svar
15
· Visningar
1 643
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 472
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka