Täcke på lösdriftshästar?

Cornelia

Trådstartare
Jag håller ju på och försöker fixa på bästa sätt för mina lösdriftare. Nu undrar jag: Ni som haft lösdriftshästar länge, brukar ni ha täcke på dem? Nu tänker jag inte på klippta hästar som rids dagligen, utan unghästar som har full vinterpäls.

Använder helst inte täcke alls på någon av mina pållar, inte de på stall heller, men har regntäcke eller tunnare vintertäcke på lösdriftarna om vädret är otrevligt. Hur gör ni?

Sv: Täcke på lösdriftshästar?

Mina har inte täcke, men som idag när det har snöat hela natten tar jag in dom i stalldelen och lägger torr halm och fleecetäcke på dom ngr timmar, sätter på lite klassiskt musik och myser i stallet!::love:

Vid åska, hagel och drivis och jag ser att dom fryser lägger jag på regntäcke med fleecetäcke under!

Dom bör klara sig med en bra ligghall. Min travare med svåra problem att hålla hullet uppe fick ha täcke nattetid och vid riktigt dåligt väder, annars gick han helt utan :) Shettisen med björnpäls fick bara täcke när hon hade fång och kolik. Annars helt utan oavsett väder.

Vi har våra hästar på lösdrift och två av dom är inte klippta och går inte med täcke. Den tredje är klippt och går med täcke som byts ut.

Min åsikt är att hästar som går på lösdrift inte skall ha täcke. Hästarna är otroligt anpassningsbara djur och om de går ute året om borde det inte vara något problem att ha dem utan täcke även på vintern. har man täcke på dem så förstörs hårremmens naturliga värmereglering och hästen fryser då lättare... Självklart om hästen blir svettig efter ett träningspass så kan man slänga på en filt och gå den torr, eller ställa in den i stallet en stund.

Hästar som har fri tillgång till hö/halm/ensilage kan ju hålla värmen genom att äta, men då blir ju risken stor att de blir feta.

Har våran arab på lösdrift och hon har inte haft täcke fast de har varit -20 . Där har de fritillgång till stråfoder... Men hon håller igång sig själv minnsann hon också :bump:

Hos oss är det olika. Vissa har täcken ibland, en del dygnet runt efter väderlek. Individen bestämmer. Min är halsklippt och har megapäls för övrigt, men går han utan täcke i blåst och nederbörd så går han och spänner sig och blir stel vilket ger ömma muskler och så är hjulet igång. Vore han inte klippt så skulle han iaf få ha täcke eftersom det är rygg och bakdel som är känsliga.

Då har jag hellre täcke på eftersom jag märker att han mår bättre. De har fri tillgång till kanonhö värdemässigt, stora ytor att röra sig och ligghall, ligghallen används knappt alls utan de sover hellre ute, och ibland så rör de på sig så att de kan få lite träningsvärk och då mår musklerna också bra av extra värme.
Jag tror att det är många utegångshästar som skulle må bättre i sina kroppar av lite extra värme.

Senast ändrad:

Ja jag har täcke på mina oklippta hästar men inte för att det är kallt utan bara om det regnar.

Hade min unghäst på en lösdrift sin första vinter och det regnade ganska bra då vilket ledde till att han fick (å kommer inte ihåg vad det heter men det börjar på regnsk nått).

Efter det så får även dem som inte är klippta även ha på sig ett regntäcke.

Kram

Jag har inte täcken på någon av mina hästar, varken ridhästar eller unghästar. de sätter en riktig björnpäls som håller borta väta och kyla, och så har de en ligghall att söka skydd i om de behöver torka.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 794
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård