Täcke på eller täcke av?

A

Anneli 07

Hejsan!

Tänkte fråga hur ni gör med regntäcke nu när det regnar var eviga dag.
Har ni regntäcke på era hästar eller stallar ni in dom om nätterna?
Här öser ner nu och jag vet inte om jag ska ställa in honom nu och ta ut honom med regntäcke på ikväll och inatt, eller ställa in honom ikväll och låta honom stå inne inatt.
Han är en vallack på 19 år, alltså inte helt ung.

Goda råd någon:bow:

Sv: Täcke på eller täcke av?

täcke på eller täcke av är en het debatt, men själv har jag tre hästar ett varmblod 16 år och två shettisar på 6 och 21 år gammla.
sedan mitten på maj och fortfarande går dom ute dygnet runt kommer in någon natt eller dag då och då för att få vila från flugor och broms och jag har inte annvänt ett regntäcke under den här tiden och kommer troligtvis inte att göra det förrän framemot hösten
och mina häster mår hur bra som hälst, dom har ioch försig en stor hage med mycket träd som skyddar dom.:bump:

Regnar det på natten så tar vi in dom, den ena går med täcke på sig för han är känslig men dom andra tre har inte täcke.

min 21-åriga arab går ute dygnet runt och det ösregnar, men han har inget täcke på sej. Det finns några träd han han skyla under om han skulle vilja. Tycker det är rätt onödigt med täcke, för han ser inte ut att frysa.

Verkar han frysa eller ha ont av regnet på annat sätt, är det kanske bättre att ta in o låta torka (äta lite torrt hö kanske). Annars tror jag inte det är någon fara. För han har väl lite päls i alla fall?

Jodå, visst har han en del päls, men igår morse när det regnat hela natten så skakade han och frös en hel del, så jag ställde in honom med fleccetäcke och ett par kilo hö några timmar på dagen så han fick torka till.
Han tycker ju inte om att stå själv och de andra ställer inte in, men de har betydligt yngre hästar.
Jag tar in honom några timmar nu ikväll tror jag så får han gå med regntäcke inatt istället.
Får köra 1 mil och hämta hem honom från betet till stallet och sedan köra upp honom innan de blir mörkt......vad gör man inte för sina ögonstenar;)

Mina går glatt ute dag som natt utan täcke. Stallar in på söndag, då börjar träning inför höstsäsongen!

Jodå, visst har han en del päls, men igår morse när det regnat hela natten så skakade han och frös en hel del, så jag ställde in honom med fleccetäcke och ett par kilo hö några timmar på dagen så han fick torka till.
Han tycker ju inte om att stå själv och de andra ställer inte in, men de har betydligt yngre hästar.
Jag tar in honom några timmar nu ikväll tror jag så får han gå med regntäcke inatt istället.
Får köra 1 mil och hämta hem honom från betet till stallet och sedan köra upp honom innan de blir mörkt......vad gör man inte för sina ögonstenar;)

Ok, då var det nog bar att du tog in honom. Det är inte bra om hästar frysel... Funkar säkert bra som du skriver att du tar in honom i kväll o sen så får han gå ute med regntäcke.

Regn: regntäcke på
Regnfritt: regntäcke av

Största anledningen till detta är att jag aldrig sadlar en våt häst.

Måste ha täcke på mitt sto när det regnar. Hon får jätteont i sina ryggmuskler om det regnar mycke på henne. Har hon gått utan täcke i regn, så får jag inte ens lov att röra henne.
Valacken har täcke för att han lätt fryser, och med tanke på att vi har mellen 10- 16 grader och ösregn nästan hela tiden, så har han lätt att frysa.
Kan erkänna att russet har täcke av ren bekvämlighet + att jag vill inte att hon ska ridas när hon är blöt.

har täcke på mina... kör förbi en som går otäckad och när det har regnat hela dagar så syns det tydligt att han fryser. tror hästen ska vara ganska härdig för att inte börja frysa om det regnar flera dagar i sträck, annat om det kommer en liten skur, men nu går dom ju konstant blöta och kalla....

Vet jag om att det ska bli regn så lägger jag på täcke och släpper ut. Regnar det länge och jag inte lagt på täcke så brukar hon få stå inne med stalltäcke för att torka. Ev. över natten om det är riktigt uselt väder. Det finns inget skydd i hagen som är tillräckligt för att skydda mot regn. :(

Fånghästen, 15 år gammal, går med munkorg och har därför fått gå med täcke den gångna natten. Valacken som sympatibantar har fått slippa munkorg och därmed inte behövt något täcke.
Unghästarna har aldrig haft täcke på sig.

Immer

Jag strävar efter att ha mina hästar otäckade som mycket som möjligt, fast nu när regnet har öst ner så ofta så har jag haft regntäcke på min ena pålla som är lite känsligt. :)

jag gör så med halvblodet att jag tar in honom på kvällen så han får torka en stund innan jag sätter på regntäcke, sen går han ute nattetid...

shettisarna går ute hela tiden de med...

Min har fått gå in till kvällen nu när det regnat så. Han tycker nog det är skönt att komma in och vila lite också.
Är det bara mulet o lite duggregn får han gå ute som vanligt dygnet runt men nu har det verkligen öst ner!

Titta på hur din häst ser ut. Har den fint hull? Eller börjar den smalna av? Är den allmänt svårfödd?

Känn på ryggen. Lägg ett lätt tryck på var sida ryggraden och dra bakåt. Känn gärna lite längre ifrån ryggraden oxå. Ömmar den? Sätt på täcke i så fall! Annars kan den gå utan.

Att ta in en häst är onödigt. Vi ska ju sträva efter att låta dom ha det så naturligt som möjligt. Har den panik av blinningar och bromsar, eller börjar den bli väldigt trött. Visst, ta då in den ett par timmar eller över en natt. Men annars, låt dom gå ute så mycket som möjligt!

Själv har jag en svårfödd häst, så när det är ihållande regn, då får ha täcke ett tag. För tillfället är han fin i hullet och då är det inga problem att det regnar på honom. Men man måste ju vara observant, och täcka igen när det behövs.:bump:

Jag har inte täcke på mina just nu,men de får komma in på natten eller dagen beroende på väder och torka.

Mina två hästar 15 och 3år har täcke när det är kallt regn och öser ner.
När det är varmare regn, och inte regnar så mkt, och när det är varmt i luften får unghästen gå utan och ibland även den äldre.
Ibland inne på dagen, ibland på natten. Det beror på väder och ohyran.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 908
Senast: Twihard
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 031
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 730
Senast: Gabby_Ossi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 937
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V