Ä
Ängslig
Behöver jag täcke på 1 åring som ska gå i lösdrift?
Hon ska bara promeneras och pysslas med såklart.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Beror väl helt på vad det är för ras och hur mycket vinterpäls hon får. Jag skulle inte vara så snabb på att svara att det inte kommer behövas.
Självklart inte! Menade bara att det är svårt att säga att hästen inte kommer att behöva täcke när man inte vet något mer om den än att den är ett år.
Behöver jag täcke på 1 åring som ska gå i lösdrift?
Det bestämmer du givetvis själv.
Jag hade täcke på min hbl`s ettåring hela hösten, vintern å våren Han var van det så han frös annars. Däremot har jag fått sota lite för det nu på "sensommaren" (eller va de e för årstid) han har börjat lägga rejält med vinterpäls på betet. Fryser väl om natten kan jag tro annars.. Blir ju lite kyligt här.. Eller så är det nåt annat fel på han Han mår då bra i övrigt,så jag tror inte felen är så stora på han
men snälla nån varför skulle det behövas om hästen går på lösdrift i unghästflock med hästar i samma ålder och kompisar den kan stå och värma sig med + lösdrift och fri tillgång på hösligae bal.
den behöver inte pysslas med låt den växa upp som häst istället.
Tak? Grovfoder?Jo, jag förutsätter att det finns tak samt fri tillgång på grovfoder o då bör inget täcke behövas på en frisk häst!?
Vadå behöver inte pysslas med?
Jag ska pyssla varje dag, faktiskt.
Och nej hon har inte kompisar i samma ålder, vadådå?
Alla har kanske inte möjlighet att köpa en hel flock hästar!
Om ettåringen var VAN att ha täcke- då måste ju någon ha vant den vid det ? Nyfiken bara; av vilken anledning vande du den vid det? Var den sjuk?
Det där med att de sätter vinterpäls tidigt behöver inte på något sätt bero på att de fryser. Pälssättningen styrs mer av ljuset än av temperaturen, och nu börjar ju trots allt - tyvärr - nätterna bli längre igen. Mitt ponnysto har börjat sätta vinterpäls i början av augusti i hur många år som helst, och hon är inte det minsta frusen av sig.