Täcke på 1 åring?

Sv: Täcke på 1 åring?

Jodå, fin nybyggd ligghall och fri tillgång på bra foder, samt skog att gömma sig i.

Jamen det låter ju som himmelriket för en häst! :laugh:
Min har tyvärr ingen skog att gömma sig i. Sen är min världens mest sociala häst-kille, så han hade inte gömt ändå! Kommer tom galopperandes ibland när jag kommer. Annars lunkandes. Vänder snabbt rumpan till o vill bli kliad!....sa jag social?...är troligtvis bara duktig på att "utnyttja" matte! :rofl:

Tycker det är ett utmärkt tillfälle (på lösdriften) att göra sig vän med sin unghäst! Så pyssla på du bara! Hela flocken som min går med, tycker det är det bästa som finns när jag o dottern kommer o kliar o pysslar med dem. Snacka om att det blir ett positiva möten mellan häst o människa. Man vill ju att de ska tycka att det är kul med oss. Och börjar man när de är "små".........

Vadå behöver inte pysslas med? :crazy:

Jag ska pyssla varje dag, faktiskt.
Och nej hon har inte kompisar i samma ålder, vadådå?
Alla har kanske inte möjlighet att köpa en hel flock hästar!

om unghästen inte har kompisar i samma ålder o man inte e miljönär så skickar man ju såklart iväg dem till hästar i samma ålder så de går leka och växa upp ordentligt.
de behöver inte pysslas med varje dag snarare tvärtom.
vem vill ha hästar som springer över en lixom:crazy:

Pyssla?? Är du skvatt från vettet??
Låt hästen gå på lösdrift helst utan att se dig alls, tills det är si så där 3-4 år, så det växer upp till en riktig häst och sen kan du börja tampas med den.. :angel:
Varför börja hantera den redan nu lixom? ;)

ja du lär få tampas mer med en häst som blir FÖR van vid människor än en häst som har respekt för människor.

jag har iaf hellre en häst som har respekt för människor istället för en häst som kliver rakt över en "för de e ju så skönt o bli kliad" fattar inte hur folk kan accsepptera sånt.

ja du lär få tampas mer med en häst som blir FÖR van vid människor än en häst som har respekt för människor.

jag har iaf hellre en häst som har respekt för människor istället för en häst som kliver rakt över en "för de e ju så skönt o bli kliad" fattar inte hur folk kan accsepptera sånt.

Det finns faktiskt ett mellanting mellan ohanterad och odräglig.
Unghästar som hanteras behöver inte bli sånna som du beskriver, då har man hanterat dem fel. Respekt för människan får man genom att vara flockledare.
// Linda

om unghästen inte har kompisar i samma ålder o man inte e miljönär så skickar man ju såklart iväg dem till hästar i samma ålder så de går leka och växa upp ordentligt.

Vad okunnig du är :rofl:

Alla hästar jag haft har vart hanterade från fölålder regelbundet, och de har ALDRIG sprungit över mig. Tror du jag låter dem göra det?
Jag hanterar dem från första stund jag fått hem dem och de blir underbara individer som aldrig skulle ställa sig på mig osv.

Varför tror du de springer över en bara för att man inte låter dem vara i en flock tills de är vuxna? Det är bara era löjliga påhitt och fasoner.

Detta kommer gå urmärkt. :grin:

Unghästar som hanteras behöver inte bli sånna som du beskriver, då har man hanterat dem fel. Respekt för människan får man genom att vara flockledare.
// Linda
Håller med.
Det har ju inte att göra med om de gått i flock hela livet eller inte. Det är ju bättre att börja när de är unga.

Dock så är det bra att unghästen går i flock och får lära sig "hästspråk". Det blir lättare då.
// Linda

Jag har en lösdrift med ligghall och fri tillgång på grovfoder. I lösdriften går halvblod i åldrar från föl till 18 år och de har aldrig behövt täcke.
Vad gäller pysslandet förstår jag inte varför det skulle påverka en häst negativt:confused:
Tror knappast det är enklare att tas med en häst som varit ohanterad till den är 3-4 år.
Oavsett hur mycket du pysslar med den så fostras den större delen av dygnet i flocken ändå.

Ja det också såklart!

men att påstå att hästen kommer springa över en för att den inte går i flock är löjligt.

Det kommer gå utmärkt ändå det här. :love:

Ja det också såklart!

men att påstå att hästen kommer springa över en för att den inte går i flock är löjligt.

Nu har Gullan86 en islänning och vill själv ha så lite hantering av den unghästen som möjligt fram till inridning. Typ så som som gör på Island. Det tycker jag är ok eftersom det är hennes val till hennes häst.
Samtidigt så kan man göra på ditt sätt och det är också ok.

Det är inte för att den inte går i flock hästen kommer att springa över dig. Det är för att unghästar som hanteras för mycket ser människor som en betjänt som ger mat och som man kan klia sig på.
Men då gäller det ju att inte bli betjänt utan flockledare.

Jag kan också tillägga att jag inte kommer att täcka min åring (arab) i vinter. Han går inte i lösdrift.
// Linda

:confused:
Har 18 travare i stallet, alla hanterade o inkörda vid 1 års ålder (4 stycken som vi håller på köra in nu) och ingen av dem kliver över folk, de har den respekt de ska ha?

Travare är ju som bekant hanterade o "tränade" redan som 1-åringar o brukar väl allmänt beskrivas som trevliga, väluppfostrade och vana vid det mesta?
Aldrig hört att de skulle ha en större tendens kuta över folk eller bete sig illa för de var vana vid människor tidigt?
Berornog snarare på kunskapen hos den som hanterar?

Det är inte för att den inte går i flock hästen kommer att springa över dig. Det är för att unghästar som hanteras för mycket ser människor som en betjänt som ger mat och som man kan klia sig på.
Men då gäller det ju att inte bli betjänt utan flockledare.

Det stämmer ju inte. Det beror ju på hur man hanterar dem.
Låter man dem klia sig och allt det där så javisst, men det gör man ju såklart inte.

Håller med!

De travare jag träffat som vart travtränade är oftast väldigt trevliga, välhanterade och uppfostrade.

en frisk och sund ettåring på en organiserad lösdrift med ordentligt med skydd och en ordentlig ligghall (dvs rätt byggd, och rätt storlek så att den inte är förliten och vissa individer därmed inte vågar gå in om andra flockmedlemmar är därinne), behöver inget täcke.

jag blir rädd när jag ser att täckeshysterin har spritt sig även till föl och unghästar nu alltmer. Det finns en anledning att inte täcka sina föl och unghästar i onödan, det stör deras immun försvar och gör dem sköra i längden om de går med täcke i tid och otid.

Det stämmer ju inte. Det beror ju på hur man hanterar dem.
Låter man dem klia sig och allt det där så javisst, men det gör man ju såklart inte.

Det här var ett exempel på hur det kan bli;
"Det är inte för att den inte går i flock hästen kommer att springa över dig. Det är för att unghästar som hanteras för mycket ser människor som en betjänt som ger mat och som man kan klia sig på."

O så la jag till det här;
"Men då gäller det ju att inte bli betjänt utan flockledare."

Jag hanterar själv min åring mycket (går på hingstbete nu över sommaren). Gillar att lära dem människan och våra påhitt från det att de är unga.
Min gamling var inte så mycket hanterad när jag köpte honom som 3-åring. Då är de "vuxna och starka". Lättare att lära lyfta hovar mm som mindre och svagare. Att "tampas" med ohanterade äldre hästar är inte min grej, det får någon annan göra.
// Linda

Vad okunnig du är :rofl:

Alla hästar jag haft har vart hanterade från fölålder regelbundet, och de har ALDRIG sprungit över mig. Tror du jag låter dem göra det?
Jag hanterar dem från första stund jag fått hem dem och de blir underbara individer som aldrig skulle ställa sig på mig osv.

Varför tror du de springer över en bara för att man inte låter dem vara i en flock tills de är vuxna? Det är bara era löjliga påhitt och fasoner.

Detta kommer gå urmärkt. :grin:

okej om man säger såhär då:

tror du de barnen i den där källaren i österike eller vart det var, beter sig som vanliga människor när de inte fått se en bil, fått se världen eller nåt sånt???

det är samma sak med hästar, de behöver gå i en flock(som hästar SKA göra och har alltid gjort, de e födda för det eftersom de är hästar, om man kan nåt om hästarnas historia så vet man det men förmänskligar man dem, okej visst då vet man ju inte det)
de måste lära sig att bli hästar av varandra inte av en människa.

tyvärr men så är verkligheten...sen om de ibland kande går endå så visst men chansen e rätt stor att du får en häst som totalt ignorerar dig när du står där nere på marken och viftar.
varför reagera när man fått lov att sitta i mattes knä?

Dock så är det bra att unghästen går i flock och får lära sig "hästspråk". Det blir lättare då.
// Linda

:bow:exakt det är det jag menar.
hästarna får då en naturlig respekt för människor de frågar innan de gör nåt kan man säga. en försiktig nyfikenhet.
en häst som är van att hanteras och pysslas i onödan med den tar allt för givet och klampar på den är FÖR orädd och har helt enkelt inte den naturliga härliga respekten för människor.

respekt är inte att "nej svarten så får du inte göra" utan det är att de automatiskt VET att de måste fråga först.

det går knappt att förklara för er som aldrig upplevt det ni(inte riktat till dej jag svarade på utan mest täckes + hantera för mkt människorna)
vet inte hur underbart det är...riktigt häftigt.

och ska säga det med, bara för att man släpper en häst från att den är föl tills den skall ridas in helt utan kontakt med människan så är det lixom inte kört MKT tvärtom.
då kan man börja från grunden och plocka fram en försiktig men nyfiken häst.

lixom lyfta hovar och leda, det tar ju inte flera år att lära det kan ni ju inte påstå.

varför reagera när man fått lov att sitta i mattes knä?

Varför ge dem lov att sitta i mattes knä?
Bara för att man hanterar hästen betyder inte det att den kommer att förlora respekten helt för människan. Då är det människan det är fel på inte hästen.
Hästen i fråga kommer att gå med en äldre häst som säkert inte kommer låta den sitta i knäet. Så där lär sig unghästen hästspråk.

Sen måste man kanske kommentera täcke också eftersom tråden handlar om det.
// Linda

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 226
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka