Täcke på 1 åring?

Sv: Täcke på 1 åring?

Nu har Gullan86 en islänning och vill själv ha så lite hantering av den unghästen som möjligt fram till inridning. Typ så som som gör på Island. Det tycker jag är ok eftersom det är hennes val till hennes häst.
Samtidigt så kan man göra på ditt sätt och det är också ok.

Det är inte för att den inte går i flock hästen kommer att springa över dig. Det är för att unghästar som hanteras för mycket ser människor som en betjänt som ger mat och som man kan klia sig på.
Men då gäller det ju att inte bli betjänt utan flockledare.

Jag kan också tillägga att jag inte kommer att täcka min åring (arab) i vinter. Han går inte i lösdrift.
// Linda

jag håller helt med dig i allt du skriver alla får såklart göra som de vill, man kan ju inte hindra folk och det jag tycker är vettigt tycker ju andra är jätteknäppt men man kan ju dela med sig av sina erfarenheter och lära sig lite om båda sidorna:idea:

Det stämmer ju inte. Det beror ju på hur man hanterar dem.
Låter man dem klia sig och allt det där så javisst, men det gör man ju såklart inte.

ja men man kan kanske säga såhär då.
om man INTE hantera överdrivet/onödigt mkt utan enbart vid avmaskning, verkning osv så utsätter man ju inte sig eller hästen för "onödiga risker" hästar som blir uttråkade och tycker de e skittrist att stå och bli borstade i onödan vareviga dag kommer motsätta sig det till slut och det uppstår situationer man måste lösa.
och sånt påverkar hästarna väldigt mkt av när de är unga. och det är ju då de skall bli fostrade av hästar och inte människor som lär dem hur de skall bete sig.

som sagt,svårt att förklara för folk som inte förstår när de inte varit med om det själva..
det är en helt annan grej okej travare osv kanske är jättelydiga men det är inte samma grej endå som med flockuppfödda hästar.
de beter sig inte som maskiner....nej skitsvårt att förklara.

jag blir rädd när jag ser att täckeshysterin har spritt sig även till föl och unghästar nu alltmer. Det finns en anledning att inte täcka sina föl och unghästar i onödan, det stör deras immun försvar och gör dem sköra i längden om de går med täcke i tid och otid.

håller helt med dig med:bow:

hästarna blir ju ömtåliga redan från början....vill vi inte föda upp tåliga hästar som inte dör av en liten förkylning tex...

det är som hästar och stenar i hagar. vissa har benskydd på hästarna för att de inte ska slå sig=de känner inte om de slår sig=de blir inte lika försikta med sina ben= går de utan skydden så slår de sig ju såklart. skippa det egentligen helt för då känner de när de slår sig och ser till att inte slå sig.

och stenar då....om de inte går gå där det är kuperat såklart de inte lär sig att lyfta på benen och bryter benen såfort de får se en sten. det är ju lätt logiskt tänkande....

Sen måste man kanske kommentera täcke också eftersom tråden handlar om det.
// Linda

att ens tänka tanken att sätta på ett täcke på en unghäst med vinterpäls, som är frisk, har fri tillgång till grovfoder den kan tugga o hålla värmen, massa kompisar, lösdrift osv är ju bara det ett tecken på för mkt putti nutt......tyckte iaf jag.
allt hänger ju ihop lixom.

en person som anser att hästarna bör ha kompisar i samma ålder att leka med + en äldre som fostrar skulle aldrig tänka tanken att ha ett täcke på en unghäst....till vilken nytta?
för att det är gulligt? för att det är ju kallt och människan fryser? men vi har bara hud och ingen päls det glömmer nog folk.

:bow:exakt det är det jag menar.
hästarna får då en naturlig respekt för människor de frågar innan de gör nåt kan man säga. en försiktig nyfikenhet.
en häst som är van att hanteras och pysslas i onödan med den tar allt för givet och klampar på den är FÖR orädd och har helt enkelt inte den naturliga härliga respekten för människor.

respekt är inte att "nej svarten så får du inte göra" utan det är att de automatiskt VET att de måste fråga först.

det går knappt att förklara för er som aldrig upplevt det ni(inte riktat till dej jag svarade på utan mest täckes + hantera för mkt människorna)
vet inte hur underbart det är...riktigt häftigt.

Fast jag som har ett hbl som är uppfödd på det viset säger helst aldrig igen är alldeles för mycket jobb. Och ändå har jag bara en häst som fungerar ordentligt för mig och en handfull andra människor.

Köpte henne som 4-åring totalt ohanterad, men än i dag så fattas hon den där grundtryggheten som dom hästarna som hanterarats sedan dom var små har. Och än idag är hon fortfarande skygg mot nya människor, har problem om jag behöver byta hovslagare om det inte är den gamla vanliga vetrinären som kommer, är någon ny som ska ta hästen till eller från hagen. Eller att jag på en tävlingsplats måste ha med någon som hon känner eller så är jag tvungen att lasta henne varje gång jag inte själv kan hålla i henne, för fungerar inte att be en person hon inte känner hålla.

Så enligt mig är det bästa regelbunden hantering av en unghäst som går i stor blandad flock. Men hanteringen behöver inte vara några stora saker räcker ett par gånger i månaden så att hästen har koll på vad en människa är.

/Camilla

en frisk och sund ettåring på en organiserad lösdrift med ordentligt med skydd och en ordentlig ligghall (dvs rätt byggd, och rätt storlek så att den inte är förliten och vissa individer därmed inte vågar gå in om andra flockmedlemmar är därinne), behöver inget täcke.

jag blir rädd när jag ser att täckeshysterin har spritt sig även till föl och unghästar nu alltmer. Det finns en anledning att inte täcka sina föl och unghästar i onödan, det stör deras immun försvar och gör dem sköra i längden om de går med täcke i tid och otid.

Jag fick förklarat för mig härom dagen (med ironi, givetvis;)) att för sisådär 10-15 år sedan uppkom den "moderna" hästen. Det är en art som MÅSTE ha MINST dubbla täcken alla tider på året då det inte är soligt och allra minst 20 grader varmt, den tiden räcker ett täcke. Antalet täcken är oavsett hästens ålder vilket inebär att också den "moderna" unghästen kräver flera lager täcken. Den "moderna" hästen måste dessutom matas med diverse underliga foderblandningar, foder som den "antika" hästen åt klarar den "moderna" hästen inte av. Den "moderna" hästen måste också rent allmänt lindas in i bomull, á la Barbie-häst. Förutom under ridning då, när den "moderna" hästen kräver allehanda hjälptyglar för att vara ridbar. :angel:

Åh sjutton, vad okunnig jag är som missat detta, det förklarar ju allt! :o

:bow::rofl: Trevligt att se dig här igen, var ett tag sen!

okej om man säger såhär då:

tror du de barnen i den där källaren i österike eller vart det var, beter sig som vanliga människor när de inte fått se en bil, fått se världen eller nåt sånt???

det är samma sak med hästar, de behöver gå i en flock(som hästar SKA göra och har alltid gjort, de e födda för det eftersom de är hästar, om man kan nåt om hästarnas historia så vet man det men förmänskligar man dem, okej visst då vet man ju inte det)
de måste lära sig att bli hästar av varandra inte av en människa.

tyvärr men så är verkligheten...sen om de ibland kande går endå så visst men chansen e rätt stor att du får en häst som totalt ignorerar dig när du står där nere på marken och viftar.
varför reagera när man fått lov att sitta i mattes knä?
Det är skillnad på de barnen och hästar som inte går i stor flock! Att du ens har mage att jämföra! :crazy: De där barnen hade ju varit helt avskärmade från allt, även sol ljus! Mamman har blivit våldtagen osv osv. Det går inte att på långa vägar jämföra.

Jag tänker väl inte skärma av mina hästar från omvärlden eller!?

Jag blir helt skrattfärdig när jag läser vad du skriver.
Det är så löjligt.

Och detta har inte med tråden att göra.

Varför ge dem lov att sitta i mattes knä?
Bara för att man hanterar hästen betyder inte det att den kommer att förlora respekten helt för människan. Då är det människan det är fel på inte hästen.
Hästen i fråga kommer att gå med en äldre häst som säkert inte kommer låta den sitta i knäet. Så där lär sig unghästen hästspråk.
Håller med.
Hon ska ju gå med mitt sto, och jag tänker ju inte, som gullan verkar tro, stänga in dem i en källare tills de vuxit upp.

ja men man kan kanske säga såhär då.
om man INTE hantera överdrivet/onödigt mkt utan enbart vid avmaskning, verkning osv så utsätter man ju inte sig eller hästen för "onödiga risker" hästar som blir uttråkade och tycker de e skittrist att stå och bli borstade i onödan vareviga dag kommer motsätta sig det till slut och det uppstår situationer man måste lösa.
och sånt påverkar hästarna väldigt mkt av när de är unga. och det är ju då de skall bli fostrade av hästar och inte människor som lär dem hur de skall bete sig.

som sagt,svårt att förklara för folk som inte förstår när de inte varit med om det själva..
det är en helt annan grej okej travare osv kanske är jättelydiga men det är inte samma grej endå som med flockuppfödda hästar.
de beter sig inte som maskiner....nej skitsvårt att förklara.
Mina hästar har alltid tyckt om att bli borstade trots att de flesta av dem blivit borstade regelbundet sedan de var föl. Så återigen så häver du ut dig ditt okunnande.

Mina hästar beter sig inte som maskiner. :crazy::grin:

Nej. Det är enligt min åsikt helt befängt att täcka en åring annat än undantagsvis. I synnerhet när hästen har tillgång till torr ligghall och kan söka skydd undan väder och vind.

Täcken är för hästar i arbete.

Mängder med ironiska inlägg i de här tråden men att ha täcke är sannerligen inte detsamma som att pyssla med hästen. Hållbara hästar mår bra av lek med jämnåriga förr än borstning. Det ena behöver förstås inte utesluta den andra.

KL

Nu får ni väl för 17 ge er?
tråden handlar om huruvida man ska täcka en 1 åring på lösdrift, inte hur TS väljer att uppfostra sin 1 åring.

Nej. Det är enligt min åsikt helt befängt att täcka en åring annat än undantagsvis. I synnerhet när hästen har tillgång till torr ligghall och kan söka skydd undan väder och vind.

Täcken är för hästar i arbete.

Mängder med ironiska inlägg i de här tråden men att ha täcke är sannerligen inte detsamma som att pyssla med hästen. Hållbara hästar mår bra av lek med jämnåriga förr än borstning. Det ena behöver förstås inte utesluta den andra.

Tack, det ena behöver inte utesluta det andra!
Man kan hantera unghästar, trots att de går i flock!

Nejnejnej, inget täcke!

För det första tycker jag att det skulle kännas alldeles för rikskabelt med täcke på en ettåring, så som de busar och håller på.

För det andra klarar de kyla och regn mycket bättre änvad man tror. Tillslut skapar de ju ett storts fett som håller regnet bort ifrån dem.

Jag fick förklarat för mig härom dagen (med ironi, givetvis;)) att för sisådär 10-15 år sedan uppkom den "moderna" hästen. Det är en art som MÅSTE ha MINST dubbla täcken alla tider på året då det inte är soligt och allra minst 20 grader varmt, den tiden räcker ett täcke. Antalet täcken är oavsett hästens ålder vilket inebär att också den "moderna" unghästen kräver flera lager täcken. Den "moderna" hästen måste dessutom matas med diverse underliga foderblandningar, foder som den "antika" hästen åt klarar den "moderna" hästen inte av. Den "moderna" hästen måste också rent allmänt lindas in i bomull, á la Barbie-häst. Förutom under ridning då, när den "moderna" hästen kräver allehanda hjälptyglar för att vara ridbar. :angel:

:rofl::rofl::rofl: det stämmer ju så väl...

ja exakt det är därför man inte skall hålla på o borsta på en ettirång/unghästar eller hästar som står på vila.
för fettlagret håller dem torra och håller flugor borta.

Och därför ska man inte borsta en ettåring/unghäst?
Det var det dummaste jag hört.

Då borde ju en stor del av hästarna i sverige frusit ihjäl nu då, eftersom en hel del hästar borstas tidigt.

Hur håller de vuxna hästarna flugorna borta då? :confused:

Ja man undrar ju? :confused:

Tillägger att jag inte vill lägga täcke på hästar i onödan!
Jag ville bara fråga vad andra tyckte och tänkte, det skadar ju aldrig.
Min nordis ska dock ha täcke eftersom hon ska klippas, annars hade ju hon också sluppit.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 226
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka