Täcke över natten på nybadad häst?

maoulina

Trådstartare
Tänkte duscha och tvätta pållen lite senare ikväll. Det jag undrar är om jag behöver ett täcke på henne under natten? Går med henne en sväng efter jag badat henne så hon hinner torka lite innan jag ställer in henne i stallet.
Ute i hagen om dagarna går hon med täcke om det förväntas regn eller om det är kallt. Dock är det fint väder här nere i Skåne nu så hon går nu utan täcke.

Ja som sagt, behöver jag lägga på henne något täcke, fleece eller liknande under natten om hon fortfarande är fuktig, eller kan hon stå utan? :)

Sv: Täcke över natten på nybadad häst?

Det går nog bra vilket du än har valt.
Här är ju rätt så varmt här nere i söder (än sålänge)
Min häst går ute utan täcke nu och han hade stått utan täcke inne om han varit nybadad!

okej :) badade henne inte i dag, var fullt i stallet så får bli imorgon istället! tyckte också det var ganska kyligt ute idag så hoppas på några grader varmare imorgon! men tror jag låter henne stå utan täcke, hon börjar sätta sin vinterpäls nu också så hon klara nog sig ;)

Och skulle det vara lite kyligare idag så förslår jag att du lägger på ett ylletäcke över natten om hon är blöt. Då kommer hon att vara varm men torkar ändå.

Nyschamponerade hästar förlorar ju ändå en del av funktionen i sin päls. Fettet försvinner och det gör att pälsen inte klarar av att hålla luft/vind och regn från huden lika bra längre. Vilket gör att jag tycker att man ska ha i åtanke de första dagarna efter att man badat en häst. På sommaren så förlorar de skydd mot insekterna (ja smutsen skyddar mot insekter).

okej! dock har jag inget ylletäcke till henne men duger ett fleece? jag går som sagt ut med henne en sväng efter jag badat henne så hon inte är blöt när jag ställer in henne utan bara lite fuktig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 950
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
762
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 655
Senast: fejt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 970
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka