Täcke för breda bogar

Dreamer

Trådstartare
Jag är så trött på att köpa täcken för att efter ett par gångers användning inse att inte heller det passar..........
Min häst har b r e d a bogar! Och en halsansättning som inte är speciellt "skarp" utan går väldigt jämnt ihop med kroppen, dvs blir mycket successivt bredare nedtill. Detta gör att alla täcken glider bak så de nästan "stryper" henne där strupen möter bröstet, och
bröstspännena (där de sitter fastsydda i täcket) bildar hårda fyrkanter som åker bak och glider fram och tillbaka och skaver över bogbenets spets. Bogvecken gör ingen som helst skillnad eftersom de sitter alldeles för lågt och alldeles för långt bak.
Vad ska jag göra??
Hästen måste ha ett täcke som sitter bra som hon kan ha både ute och inne. Jag bryr mig inte längre vad det kostar, har redan lagt ut massor med tusentals kronor på värdelösa illasittande täcken. Har provat Termo Master, Svea, Bucas, Shires och en rad no-name täcken... Det enda täcket som satt någorlunda bra medan hon var liten var ett gammalt slitet galopptäcke som jag fick av en kompis. Det har inget bogveck och går inte speciellt långt nedanför kroppen.
Sätter in lite bilder så ni ser var problemet är.
På bilden där jag ringat in områden ser man var skav- och strypproblemen uppstår samt det blåa området visar var bogvecken brukar hamna på denna häst.
På sista bilden ser ni galopptäcket som satt bra innan hon växte ur det.
Några förslag?

http://dreamerone.zapto.org/Ovrigt/123.htm

Sv: Täcke för breda bogar

Horsewares täcken brukar ligga bra. Man kan även köpa till en "bogförlängare" för dem med extra breda bogar. Jag tror tom de har en modell speciellt för de bregbogade.

I senaste ridsport fanns reklam för ett täcke med väldigt bra bogveck som gick verkligen högt. Kanske har potential. Ska rota efter tidningen ikväll.

För mitt bringbreda monster funkande endast shires, och ett verkligen billigt skittäcke från Eko.

Kolla med Exklusiv där kan man måttbetälla till vettigt pris tex längd 135 men en häst som är bred i bogen och behöver tex 145 stl framtill så går det, de har också "halvstorlekar" ex 130, 140 och 150.

Jag har "bubbelveckvarianten" och har inte haft något bogskav alls.

www.exklusiv.nu

Det lät intressant! Men jag funderar på hur det egentligen funkar det här med bogbreddare/förlängare, antar att det är att hålet för halsen blir större - innebär inte det bara att täcket kan glida bak ännu mer..? Jag vet alltså inte hur det ser ut eller ens hur det borde se ut för att passa. Men jag kan kolla upp!

Du minns inte vad täcket i Ridsport hette? Vilket shires-täcke använde du? Jag har ju provat ett men det var för rakt/trångt där fram. Och vilket billigt skittäcke från Eko? Måste ha mer info ju! ;)

Jag har funderat många gånger på att beställa från dom. Men jag har dels hört att de har orimligt långa leveranstider (var det inte RamonaRunds här på buke som fortfarande efter ett halvår inte fått sina täcken). Eller har du haft bättre tur?

Ska kolla Ridsport, det såg faktiskt vettigt ut (fast jag normalt är väldigt skeptisk efter att ha provat ALLT).

Rambotäcket satt förresten jättebra på en tidigare jättehäst (1,79 i mankhöjd och extremt kraftig!). I o m att det gick upp lite över manken blev det bättre över bog & bringa.

Eko´s täcke är så gammalt att det inte fanns kvar för tre år sedan! Men man kan göra fynd där!

Drar mig till minnes att Shire´s täcket hade galonfront, det gjorde att det satt betydligt bättre fram än andra märken!

Lovisaleonora_ För mitt bringbreda monster funkande endast shires skrev:
...Och på min var de jag provade från Shires alldeles för tajta, även om jag knäppte på yttersta..

Trådskaparen_
Hööks TM och HP- täcken är de som passar honom bäst faktiskt! De med bogveck är super på honom *rekomenderar*

Har ett Alpha Horse täcke till han med som ligger bra trots att det inte är bogveck. Men halsdelen/öppningen är elastisk så det kanske gör sitt till :confused:

ok, har som sagt provat både shires och TM och de funkar inte.
Har du nån bild på Alpha Hors täcket?

Galon - sånt där som regnkläder till barn är gjorda av? Typ tjockt gummi?

Dreamer skrev:
Jag har funderat många gånger på att beställa från dom. Men jag har dels hört att de har orimligt långa leveranstider (var det inte RamonaRunds här på buke som fortfarande efter ett halvår inte fått sina täcken). Eller har du haft bättre tur?

hmmmm... jag bor ganska nära så jag brukar åka till deras butik ochbbeställa och hämta, brukar ta 1-2 veckor om det är något de inte har i lager, men jag skulle nog ändå ringa och höra om jag var som du hur det ligger till med leveranstiderna.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är faktiskt mest sugen på att köpa ett HorseWare-täcke, bara pga X-knäppningen i fronten. Jag tror det löser alla problem faktiskt.
Men - vad är skillnaden på Rambo och Rhino - båda finns ju med 300 g fyllning och X-knäppning, det enda som verkar skilja är priset..?

exakt det jag tänker på. Faktum är att jag sydde om ett TM-täcke till att åtminstone övre bogspännet blev som ett V. Och det satt faktiskt helt ok! Numera har hon vuxit ur det också.... :(
Men som sagt, är ganska sugen på att köpa ett HW-täcke nu...

Dreamer skrev:
ok, har som sagt provat både shires och TM och de funkar inte.
Har du nån bild på Alpha Hors täcket?
Ok, synd, ska se om jag har annars kan jag ta bild på hästen i det idag sen.

Dreamer skrev:
Jag är faktiskt mest sugen på att köpa ett HorseWare-täcke, bara pga X-knäppningen i fronten. Jag tror det löser alla problem faktiskt.
Men - vad är skillnaden på Rambo och Rhino - båda finns ju med 300 g fyllning och X-knäppning, det enda som verkar skilja är priset..?

Jag har Horseware Rambo just pga att min häst är bredbogad, o det sitter fint. Det har inga kryssgjordar (heter det va?) vilket också är bra, för det lägger sig på plats när hästen ställer sig upp, efter det att h*n ev rullat sig.

Hon i affären rekomendera detta för just bredbogade hästar, och sa däremot att Shire inte är att rekomendera till bredbogade hästar, utan mer smala hästar.

Ja det är den modellen, nu är iofs mina helt normalt breda i bogen så jag har inte haft ett enda bogskav, men jag kan inte tänka mig att de skulle vara några problem heller om man betäller den "bredare bog".

De är också oerhört slitstarka de är väl testade av hästar som lätt gjorde sönder ett par täcken i veckan, men sedan vi sakffade dessa så har inget täcke gått sönder.

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 254
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hjälp mig spåna. Jag använder Horseware, deras utbud passar min täckesfilosofi. Men om ni har andra tips som ger mig Halvhals...
2
Svar
35
· Visningar
3 963
Utrustning försökte söka på sidan men hittade inte. Försöker hitta bra täcke till min häst som passar. Han har ganska bred bog och bred hals. Han...
2
Svar
38
· Visningar
9 178
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd

Hästrelaterat

Tillbaka