Täcke eller ej??

B

bjonte

Jag har en fjord och en welsh som kommer att ridas regelbundet till hösten.Skulle ni använda täcke på dem eller strunta i det och låta pälsen växa ut. Vilka täcken i såfall behöver man.Vill ju inte lägga på sadel på blöt häst tycker att det är lite otrevligt.Folk i min omgivning tycker att jag är jätte fånig som vill ha täcke men jag tycker att det är bra både för min skull och hästarnas.Snälla,behöver tips!!
Kramizzzar

Sv: Täcke eller ej??

Vi har två fjordar i vårt stall och jag har aldrig sett täcke på dom. Den ene klipps på halsen o bogen för den rids o körs ganska mycket.

Om man täckar tidigt eller inte gör ingen markan skillnad i avseende om pälssättningen. Den styrs av ljuset. Men om hästen brukar svettas mycket med den päls den hr och ska tränas regelbundet under den kalla årstiden skulle jag rekommendera spårklippning åtminstone. Då kan den klara sig otäckad i större utsträckning än om man helklipper.

ja då skulle min gå med evig sommarpäls men det är helt tvärtom. Evig vinterpäls, en vecka hade han sommapäls innan han började fälla igen. Han har täcke från maj till oktober.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 387
Senast: Stergo
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Sonic76
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 419
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
729
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka