Täcke? :confused:

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Bonterra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 375
B

Bonterra

Jag har en medryttarhäst, han har precis flyttat till utebox, så han har täcke på sig även när han står i boxen. Och dom brukar använda hans regntäcke då, som är lite onödigt enligt mig. Men jag tänkte köpa ett fleecetäcke till honom.

1. Värmer ett fleecetäcke lika bra som ett regntäcke?
2. Används fleecetäcket bara när hästen har svettats eller kan man slänga på det när han ska stå i boxen bara?
3. Brukar ni ha regntäcke eller fleecetäcke i uteboxen?

Sv: Täcke? :confused:

Är regntäcket fodrat eller bara ett enkelt, tunt?

Om det är vindstilla värmer ett fleecetäcke lika bra som ett tunt fodrat regntäcke, och bättre än ett ofodrat.

Det finns väl ylletäcken med..jag vet faktiskt inte skillnad på alla täcken, använder inga själv.. :D

Ett fodrat regntäcke står emot ev vind/drag, vilket ett fleece inte gör. (Sen står hästen te x på spån är fleece ett rent helsike).

Jag har inte uteboxar men kallstall, och jag övergick förra året från att byta täcken till att köpa nya funktionstäcken, och så står de sålänge temperaturen är ganska 'likadan' med samma täcke inne som ute. Alt omd et är fina dagar och kalla nätter, så får de ett tjockare utetäcke inne.

Enligt min mening värmer ett fodrat regn betydligt mer än ett fleece.

varför tycker du det är onödigt att ha regntäcket på..? Har min häst i kallstall och har samma täcken inne & ute.. sen är han ju klippt ifs.

varför tycker du det är onödigt att ha regntäcket på..?

1. det regnar inte
2. hans regntäcke är OTROLIGT fult :crazy:

fast såklart.. jag vet ju inte så mkt om täcken x) Han kan säkert ha regntäcke i boxen, men jag gillar att köpa saker till honom (a)

Jag föreslår att du frågar ägaren vad hon tycker.
Kanske ägaren inte vill att hästen ska ha flecce täcke på sig utan ha ett regn täcke på sig.

1. det regnar inte
2. hans regntäcke är OTROLIGT fult :crazy:

fast såklart.. jag vet ju inte så mkt om täcken x) Han kan säkert ha regntäcke i boxen, men jag gillar att köpa saker till honom (a)

Ursäkta, men herregud. Vad spelar det för roll hur täcket ser UT? Det viktiga är ju passform och funktion. Sen om det är skrikrosa med gröna elefanter på, det skiter hästen i.

Jag har två av tre hästar knallar runt i hagen idag i regntäcken. Det regnar inte där heller.

Men vill du köpa saker till hästen, så fråga ägaren om du får köpa ett fleecetäcke. En varning dock, fleecetäcken blir VÄLDIGT fula när de är fulla i strö och fulla i päls..

det är fodrat :)

Jag tycket att det är sunt av hästägaren att ha detta täcke på.
Tänk på att hästen ska stå still i sin box med samma temp som ute.
Hästen behöver troligtvis detta täcke.
Att det är ett regntäcke hjälper till att isolera,
vilket inte ett rent fleece gör.

Regntäcke bör enligt min mening inte avändas inomhus, det blir för tätt. Om inte ett fleeccestäcke räcker(det är inte vinter än) så skaffa ett bra ylletäcke.
PL

Regntäcke bör enligt min mening inte avändas inomhus, det blir för tätt. Om inte ett fleeccestäcke räcker(det är inte vinter än) så skaffa ett bra ylletäcke.
PL

Fast vad är skillnaden, förutsatt att man har ett funktionstäcke som andas givetvis, mellan en utebox (alt kallstall) och utomhus?

Inne i ett 'varmstall' skulle jag heller inte vilja ha ett 'utetäcke' (oavsett regn eller vinter), men om det är 'utomhusklimat' - vad är skillnaden?

*nyfiken*

Luften i ett ute/kallstall är oftast mkt mer stillastående än ute.
Ett vattentätt täcke som andas är ändå bra tätt, prova själv att jobba lite i ett andasregnställ.
Principen bör vara, så luftigt som möjligt.
PL

Ursäkta, men herregud. Vad spelar det för roll hur täcket ser UT? Det viktiga är ju passform och funktion. Sen om det är skrikrosa med gröna elefanter på, det skiter hästen i.

Jag har två av tre hästar knallar runt i hagen idag i regntäcken. Det regnar inte där heller.

Men vill du köpa saker till hästen, så fråga ägaren om du får köpa ett fleecetäcke. En varning dock, fleecetäcken blir VÄLDIGT fula när de är fulla i strö och fulla i päls..

måste hålla med dig där!! visst, synd om det inte är så fint att se på, men om det nu sitter bra och funkar, varför hänga upp sg så på utseendet? tror hästen mår sämre av att stå och frysa än av att han ett täcke som vi människor inte tycker är SNYGGT..
och ja, fleecetecken är INTE vackra när de blir smutsiga, kan jag lova :angel: .
och visst kan man ha regntecken också då det inte regnar, så här års iaf. luften är ju rätt fuktig ändå....! om det då blåser, ja då blir det kallt och förkylningsvarningar.

mina åsikter. hoppas att ingen blir sårsd eller så nu.. //Louise

Luften i ett ute/kallstall är oftast mkt mer stillastående än ute.
Ett vattentätt täcke som andas är ändå bra tätt, prova själv att jobba lite i ett andasregnställ.
Principen bör vara, så luftigt som möjligt.
PL

Ja, men de arbetar ju inte i boxen. Och jag sover mycket hellre i andasregnstället i stallet än i fleeceunderstället?

Jag har *harkel* självventilation i stallet, och extremt stor luftvolym, så luftmässigt blir det nog ingen skillnad alls, mer än att det är skyddat mot nederbörd, och inte regelrätt blåser därinne. Men det är ju sådana där väggar med 'springor' i panelen i nästan hela stallet, och det är stooort, och sisådär 14 meter till nock.

Men visst, jag förstår din poäng, och man bör ju kolla noga så hästen inte blir för varm. Eller kall (jag har gått på båda, både att jag överskattat just nu när det är kring nollan, kan vara minus fem ute, men strax över noll i stallet och då kan det bli täckesknas. Samtidigt har jag tyckt att de var lagom varma i tunna fleecefodrade regntäcken i -5 ute, men de har frusit i samma täcken i minus 5 inne, för de inte rör sig inne. Så man bör ju kolla och ffa känna så de är lagom)

LUFT LUFT LUFT det viktigaste som finns för huden.
Jag vägrar sova i ett regnställ hur mkt det än sägs andas.Men visst fleece är ofta inte mkt att komma med(även om det räcker väldigt långt för alla normala hästar!). Har jag inte nämnt ull?
PL

Senast ändrad:

Jodå, du nämnde ylle. Vilket är ett väldigt trevligt material. På hästar som inte fäller och inte står på spån :devil:

Skämt åsido, jag har ju varit VÄLDIGT anti 'samma täcke dygnet runt'. Och bytt, inte till ull eller fleece (av nämnda anledningar ovan), men till thermotäcke.

Förra året ville kära mor som får stå för markservicen för zoo:et när jag jobbar kväll eller natt slippa täckesbyten och undrade försiktigt om de inte kunde ha samma täcken eller så. Och jag kände att det finns en gräns för hur mycket jag kan 'pipa' om att 'mina hästar ska minsann..' när jag måste ha hjälp för att ens kunna ha 'mina hästar'. Så jag tyckte att, jo det går, om jag skaffar en massa nya täcken.

Så, en hel hoper svindyra funktionstäcken inhandlades. Och jag gav det en chans.

Och jag ser faktiskt inte en enda negativ sak so far med det. Förutom att jag i det tysta fortfarande piper lite då. Men hästarna är inte för varma, de är inte kliiga (ffa valacken säger väldigt tydligt ifrån om det blir för tätt), inga hudproblem, mjällighet annat. Utan de är precis som innan.

Men som sagt, då har jag kallstall, med exakt samma luft och temp som utomhus under vintern, och blåser det ordentligt ute, då 'blåser' det i stallet med. (Dvs en rejäl luftväxling). Jag skulle inte vilja ha det i ett 'plusgraderstall'.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 589
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 643
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka