Täcke av nu och sedan på igen i sommar?

Melrose

Trådstartare
Hej!
Jag har en ponny som jag gärna skulle vilja låta gå utan täcke nu och få lufta pälsen, men det är så att han brukar få eksem/myggproblem på sommaren eftersom han är lite överkänslig mot myggbett och kliar sig osv. trots myggsprejer.
Därför tänkte jag sätta på honom ett eksemtäcke när det blir som värst med mygg nu om några månader och låta honom ha det under sommaren.
Det jag funderar på är om det är bra för hästen att gå utan täcke nu för att sedan få på sig igen när det är varmare?
Någon som har någon ide? :)

Sv: Täcke av nu och sedan på igen i sommar?

Min häst som har klåda av insekter har gått utan täcke några veckor nu och jag kommer snart börja med exemtäcket eftersom det har kommit mygg nu så är inte knotten långt efter. Vill man minska besvären måste man börja täcka tidigt och inte efter att det kommit och börjat klia.
Du kan ha den utan och sedan börja täcka igen, det är ju inte så tjockt, insektstäcket. :)

Min häst som har klåda av insekter har gått utan täcke några veckor nu och jag kommer snart börja med exemtäcket eftersom det har kommit mygg nu så är inte knotten långt efter. Vill man minska besvären måste man börja täcka tidigt och inte efter att det kommit och börjat klia.
Du kan ha den utan och sedan börja täcka igen, det är ju inte så tjockt, insektstäcket. :)

Ok, :) jo jag tänkte väl slänga på eksemtäcke i maj kanske. Han går inte ute så sent på dagen just nu så när värsta krypen kommer fram är han inne i stallet.

Jag provar en ny variant i år ! Har inte satt på täcke än men eksembehandlar dom redan nu med mjukgörande krämer och spray, har även satt på Switch, vilket jag annars brukar börja med i början av Juni . Jag bor i Södra Skåne . Hoppas kunna vänta ett par veckor till med täckena...

Hej från Hambo

Hej!

Går säkert bra att göra som du tänkt.

Jag har precis börjat täcka mitt islandssto som fick relativt lindrigt eksem i somras. Vi har haft ett par dagar med 16-18 plusgrader så jag tror att knotten kommer när som helst (trots att det bara är fåtalet plusgrader och regn idag).

Här kom insekterna igår, ffa mygg men såg enstaka knott. Idag är de som försvunna (kallare, molnigt) men vet ju att de 'finns där'.

Jag började täcka imorse jag, även om det kändes som overkill när det var 5 plus och mulet. Men så fort solen tittar fram kommer ju de små jävlarna..

Av med täcket!

Tänk va hemskt att behöva gå täckad året runt så låt hästen vara utan när det går!

Håller till viss del med dig, men har man en eksemhäst är det mer skada än nytta att vänta för länge med att täcka med ett eksemtäcke. Man ska täcka dom innan flygfäna kommer, innan de har börjat klia sig, annars är det kört redan från början.

Av med täcket!

Tänk va hemskt att behöva gå täckad året runt så låt hästen vara utan när det går!

Jo, jag håller helt med dig, men det är svårt, man vill ju int heller att hästen ska må dåligt och klia sönder sig :( Inget alternativ är optimalt :(

Ja visst men som här förra veckan var det helt flygfäfritt och varmt så då tycker jag att stackarna ska få gå utan.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 900
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 083
Senast: lizzie
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 353
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 850
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka