Intressant tråd.
Jag har min häst ute för första vintern nu. Jag inser att det nog bör satsas mest på bra skal, vattentäta och slittåliga, så kan man byta dem eftersom. Dessutom torkar de ju snabbare än tjocka vintertäcken.
Jag har följande i garderoben:
Regn:
Ofodrat regntäcke från Haglunds - använder endast höst och vår då det gärna blåser upp baktill vilket gör att det kommer regna/snö in på undertäcket.
Bucas Smartex Light - fleecefodrat regntäcke som kommer användas som skal, saknar tyvärr fästen för hals så det regnar gärna in i bogen. Har även fördelen att det kan ligga underst som svettäcke.
Bucas Irish Light - 50g regntäcke med löstagbar hals. Lite tajtare i passformen än Smartex som är Big Neck, därav har det fått bli nr 2 efter Smartexen.
Vinter:
HW Amigo Bravo Wug - 250 g vintertäcke med halvhals. Bara använt fåtal ggr pga mild vinter i fjol. Tycker det verkar riktigt bra.
Showmaster - Gammalt som gatan från Hööks med halvhals, antagligen 400g. Endast reservtäcke då det är hiskeligt tungt och inte lika smidigt som HW.
Stall (fodrade):
Amigo MIO 150 g.
Märkeslöst omlottäcke 150 g.
-----
Jag har tidigare haft min häst installad och även bott söderut, vilket gjort att jag i princip klarat mig hela vintrarna med 150 g stall + nåt regntäcke. Nu bor jag i övre Norrland med lösdrift... viss skillnad
Jag funderar på att köpa nåt skaltäcke som går att ha ovanpå vintertäckena vid långvarigt skitväder. Alltså krävs det halv- eller helhals. Det måste vara slitstarkt då de går i grupp samt har mkt buskage som sliter på täckena, dvs allt under 1000 Denier går bort.
Jag funderar på ett ofodrat Rambo Wug, men har även hört att Shires ska vara bra. Någon som har nåt tips eller åsikter att komma med? Vi har torkrum men bör ha ett till skal så att man har tre att välja mellan så nåt alltid är torrt