Täckade lösdriftshästar - vilka täcken använder ni?

Reklamera Rambotäcket, så ska det inte vara! :mad: Till min lösdriftshäst har jag använt Amigo 1200 deniertäcken med hals. De har hållit i ur och skur från hällregn här på Västkusten till 20 minus och jag har haft dem i 3 säsonger nu. Aldrig blöt häst och 1200 denier har vettig rivstyrka, dessutom bra passform. Mina två är de som är fodrade med 100 g resp 200 g tror jag.
Inte lönt. Jag köpte det från UK så den svenska generalagenten vill inte pyssla med det. Och skicka till England kostar mer än det smakar. Men jag köper inte fler.

Mitt problem är egentligen att jag köpt en till häst, så jag har helt plötsligt för få täcken.

Nu i veckan har det regnat konstant i några dagar, igår tog jag in hästarna för att torka upp och de var blöta genom täckena. Att Hööks-täcket (som jag egentligen tänkt slänga) inte klarade flera dagars regn är väl inte så kontsigt, men Rambo-täcket är återigen en besvikelse.
Jag måste köpa ännu en omgång täcken att byta med, men vilka täcken använder ni? De MÅSTE hålla för 24 timmars nederbörd, vilket hittills mina Shires gör. Men det hade ju varit skönt att hitta lite billigare extratäcken...

Vilka täcken använder ni andra i samma sits?

Jag har fem ponnysar på lösdrift. Tre med Höökstäcken (ett vanliga TM Rain, och två med TM Bolt), en med ett gammalt Rhino m halvhals och en med ett fodrat Amigo regntäcke.
Alla har hållt för det ihållande regnet som varit.

Jag har inte min på lösdrift, men de täcken som jag använder som "skaltäcken" är Svea Economy från Sverigetäcket och Tyfon high neck från Börjes. Dom har aldrig läckt igenom :)
Economic-varianten från Svea har ju ett väldigt lockande pris. Hur länge har du haft ditt? Hur är passformen för övrigt? Stort/litet i storleken?

Vad är det för innerfoder i Börjes Tyfon High Neck? Ligger det still i sidled också? Jag vill helst inte använda bensnören, så det hade varit bra om man vågade ha det utan.

Economic-varianten från Svea har ju ett väldigt lockande pris. Hur länge har du haft ditt? Hur är passformen för övrigt? Stort/litet i storleken?

Ja, det var en kompis som tipsade mig om
deras täcken. Hon har ett vintertäcke hon haft i många år och det ser ut som om detknappt är använt. Mitt har jag haft sedan i våras. Jag använder bara halvhals ttäcken då jag tycker att dom har bäst passform. Jag är nöjd med hur det sitter över bogen, men det är än så länge lite stort kring rumpan för min 3-åring. Men på min förra häst (som hade större rumpa!) satt det kanon. Men hon håller på att bredda sig, så då kommer det padda bättre.

Jag använder Amigo till största delen men brukar inte förvänta mig att de heller håller för hur mycket regn som helst. Om inte annat så rinner det ju in vid halsen/bogen och blir blött under täcket. Försöker ha täcken att byta med även om en av täckesbärarna oftast har torrt täcke då hon helst står inne när det regnar :angel:

Inte lönt. Jag köpte det från UK så den svenska generalagenten vill inte pyssla med det. Och skicka till England kostar mer än det smakar. Men jag köper inte fler.

Aha, trist! :( Men det kan ju mycket väl röra sig om tillverkningsfel. Har själv ett Rambo Original som håller hur fint som helst.

Alla ni i tråden som har bra täcken, är de torra även nedanför sömmen vid maggjordarna och innanför svanslappen?

Mitt Rambo Supreme är det inte och inte heller Shires Typhoon även om det tål betydligt mer än Rambot.

Måste säga att mitt ofodrade Amigo som jag köpte nu i sommar håller måttet bra även i värsta hällregnet. Har inte kollat vid maggjordarna i detalj, men nog har hästen varit torr under täcket när jag täckat av honom. Han går dock ute i hagen från ca 8-18 och står inne på natten.

Mitt problem är egentligen att jag köpt en till häst, så jag har helt plötsligt för få täcken.

Nu i veckan har det regnat konstant i några dagar, igår tog jag in hästarna för att torka upp och de var blöta genom täckena. Att Hööks-täcket (som jag egentligen tänkt slänga) inte klarade flera dagars regn är väl inte så kontsigt, men Rambo-täcket är återigen en besvikelse.
Jag måste köpa ännu en omgång täcken att byta med, men vilka täcken använder ni? De MÅSTE hålla för 24 timmars nederbörd, vilket hittills mina Shires gör. Men det hade ju varit skönt att hitta lite billigare extratäcken...

Vilka täcken använder ni andra i samma sits?

Min favorit är HW, bäst passform, torkar fort och tål mest regn.

Bucas håller bra för regn men har kass passform.. Har provat på flera av hästarna men de sitter alltid på sniskan när man tar in...

Nisch har jättebra passform, bra pris o håller bra för regn, men torkar inte lika fort som HW

Shires har jag bara något gammalt, också bra passform men håller inte för regn så bra längre.. Men beror nog mer på åldern på täcket än kvaliten.

Hööks, har också bara äldre modeller, inge vidare passform, men alla håller i långvarigt ihållande regn..

Börjes, också bra passform, bra pris o håller bra i regnoväder.

Intressant tråd.

Jag har min häst ute för första vintern nu. Jag inser att det nog bör satsas mest på bra skal, vattentäta och slittåliga, så kan man byta dem eftersom. Dessutom torkar de ju snabbare än tjocka vintertäcken.
Jag har följande i garderoben:

Regn:
Ofodrat regntäcke från Haglunds - använder endast höst och vår då det gärna blåser upp baktill vilket gör att det kommer regna/snö in på undertäcket.

Bucas Smartex Light - fleecefodrat regntäcke som kommer användas som skal, saknar tyvärr fästen för hals så det regnar gärna in i bogen. Har även fördelen att det kan ligga underst som svettäcke.

Bucas Irish Light - 50g regntäcke med löstagbar hals. Lite tajtare i passformen än Smartex som är Big Neck, därav har det fått bli nr 2 efter Smartexen.

Vinter:
HW Amigo Bravo Wug - 250 g vintertäcke med halvhals. Bara använt fåtal ggr pga mild vinter i fjol. Tycker det verkar riktigt bra.

Showmaster - Gammalt som gatan från Hööks med halvhals, antagligen 400g. Endast reservtäcke då det är hiskeligt tungt och inte lika smidigt som HW.

Stall (fodrade):
Amigo MIO 150 g.

Märkeslöst omlottäcke 150 g.

-----

Jag har tidigare haft min häst installad och även bott söderut, vilket gjort att jag i princip klarat mig hela vintrarna med 150 g stall + nåt regntäcke. Nu bor jag i övre Norrland med lösdrift... viss skillnad ;)

Jag funderar på att köpa nåt skaltäcke som går att ha ovanpå vintertäckena vid långvarigt skitväder. Alltså krävs det halv- eller helhals. Det måste vara slitstarkt då de går i grupp samt har mkt buskage som sliter på täckena, dvs allt under 1000 Denier går bort.
Jag funderar på ett ofodrat Rambo Wug, men har även hört att Shires ska vara bra. Någon som har nåt tips eller åsikter att komma med? Vi har torkrum men bör ha ett till skal så att man har tre att välja mellan så nåt alltid är torrt :)

Glömde tillägga att jag har bryderier ang storleken på skalet. Hon har 140 i de andra täckena utom reservvintertäcket som är arvegods från förra hästen och 145. Ska man köpa 145 då i skalet så att det går utanpå Bravo wug? Eller blir det alldeles för stort? 140 i Bravot är bra i stl åt henne men som sagt är det ju 250g...

HW Amigo. Håller tätt utan problem eller ja de har gjort det iaf. Har nyss köpt ett till, åt damen som närmast hellre faller död ner än ugglar i lösdriften - så det kommer snart utsättas för ett test i skarpt läge.

Nisch har jättebra passform, bra pris o håller bra för regn, men torkar inte lika fort som HW

.

De har nog lite ojämn produktion kanske... Här läckte det som ett såll redan efter ett par h stilla regn. Åkte på reklamation. Passformen var sådär med i rörelse, halsen vände sig ut och in, innerfodret drog täcket bakåt osv. Men passform är ju otroligt individuellt. Men tyvärr läckte det helt horribelt.

Jag har impregnerat mina gamla täcken. Köpte på hööks den varianten som man ska använda när man impegnerar i tvättmaskin. Blandade 50/50 med vatten och sprayade täckena rejält med vanlig sprayflaska. Lät sedan täckena torka utan att skölja dom.

@orientalkatten Påverkades andningsförmågan av impregneringen? Det är nämligen det jag är rädd för... Har impregnerat ett Haglunds regntäcke med sprayflaska, och jag tycker inte det andas så bra. Men å andra sidan var det kanske inte så bra innan heller, svårt att avgöra då jag använder mina beprövade Bucas i skarpa lägen :o

Mina som inte höll tätt var gamla bucas. Det blir lite fet stearinyta i början när man använder täcket. Andasfunktionen blir säkert påverkad något. Men jag märker ingen skillnad att hästen är varmfuktig eller så. Där man missat spraya syns det att täcket blir blött och tar åt sig vatten.

Jag har två hästar på lösdrift varav den ena frusen av sig, den andra tendens till ryggömhet vid kyla. Som vädret är just nu, 4-10+ och regn, går den ena med Rambo 100g, den andra Amigo 0g. Båda nöjda, torra och lagom varma.

I vinter behövs 200-400g (har Amigo och Rhino), i övre intervallet för den frusna, och även den andra om det blir helklippning.

De har nog lite ojämn produktion kanske... Här läckte det som ett såll redan efter ett par h stilla regn. Åkte på reklamation. Passformen var sådär med i rörelse, halsen vände sig ut och in, innerfodret drog täcket bakåt osv. Men passform är ju otroligt individuellt. Men tyvärr läckte det helt horribelt.

Jaså?? Har 7 st täcken från dom som jag köpt vid olika tillfällen (olika tjocklekar) de har aldrig läckt eller krånglat på något vis. Tråkigt att du inte har haft lika bra upplevelse som jag med deras täcken!

Någon som har tips på ett bra svettäcke att ha under ofodrat regntäcke?

Mina går oftast utan täcke men vid skitväder åker ett regntäcke på. Dock är de oftast blöta när jag ska täcka, har sällan tid att vänta på att de ska torka inne så vill ha ett bra täcke att lägga på under. Har testat med fleece men oftast glider de i kring eller ner i halsen när de töjt sig lite. :mad:

Hur bra är typ kombitäcken?
Skulle ett fleccefodrat stalltäcke, typ nylonyla, ligga mer still tro?

Liknande trådar

Utrustning Har sedan 2 år tilbaks varit ägare av Horseware Rambo XL täcken, & liners till. Efter haft Shires bästa täcken i många år så är jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 875
Senast: Pudlan
·
Utrustning Jag tycker att det är svårt att hitta täcken som passar och sitter bra på just islandshästar. Ofta är täckena anpassade efter taniga...
Svar
0
· Visningar
1 096
Senast: Gullan86
·
K
Utrustning Jag vet inte om den här tråden ligger rätt eftersom det är utrustning under ridning, men eftersom ponnyerna skall ridas och det är då...
Svar
17
· Visningar
1 368
Senast: Cilva
·
Utrustning Jag jobbar skift, vilket inkluderar både kvällar och nätter. Då får min mor rycka in och ta hand om hästarna. Pga diverse orsaker så har...
2
Svar
26
· Visningar
2 261
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar