Täckade lösdriftshästar - vilka täcken använder ni?

lady_vip

Trådstartare
Mitt problem är egentligen att jag köpt en till häst, så jag har helt plötsligt för få täcken.

Nu i veckan har det regnat konstant i några dagar, igår tog jag in hästarna för att torka upp och de var blöta genom täckena. Att Hööks-täcket (som jag egentligen tänkt slänga) inte klarade flera dagars regn är väl inte så kontsigt, men Rambo-täcket är återigen en besvikelse.
Jag måste köpa ännu en omgång täcken att byta med, men vilka täcken använder ni? De MÅSTE hålla för 24 timmars nederbörd, vilket hittills mina Shires gör. Men det hade ju varit skönt att hitta lite billigare extratäcken...

Vilka täcken använder ni andra i samma sits?

Nu är ju inte det ett billigare alternativ men jag använder Bucas Multipower och Bucas Power all in one. Tycker det är jätte bra täcken och jag kan slänga på dom direkt på en blöt häst och dom fungerar som svettäcke allt i ett. Hittills har dom hållt ihållande regn ute trots något enstaka gnaghål. Tar man däremot av dom så kan dom bli blöta igenom, det är liksom som hästens egen värme håller dom torra på insidan. Har även haft Börjes regntäcke och dom håller regnet ute oxå men man märker skillnad på andbarheten. Om hästen springer lite så blir det som att springa i ett regnställ.. Så blir det inte alls i Bucastäckena!

Nu använder vi inte täcken annat än vid riktigt ruskigt och samtidigt kallt väder men som super skrev så använder vi de bucas täckena.
Börjes himalaya regn och vinter har hållit i 3 år.
Hööks täckena är ett rent skämt!

Nu använder vi inte täcken annat än vid riktigt ruskigt och samtidigt kallt väder men som super skrev så använder vi de bucas täckena.
Börjes himalaya regn och vinter har hållit i 3 år.
Hööks täckena är ett rent skämt!
Jag hade börjes himalaya regn och vinter på mina när de gick på lösdrift funkade jättebra. Men nu efter 5-6 år är de helt slut, får ändå räknas som helt ok på de täckena och de har dessutom bra passform :). Då har jag även tvättat dom i maskin med vanligt tvättmedel några vändor.

Mitt problem är egentligen att jag köpt en till häst, så jag har helt plötsligt för få täcken.

Nu i veckan har det regnat konstant i några dagar, igår tog jag in hästarna för att torka upp och de var blöta genom täckena. Att Hööks-täcket (som jag egentligen tänkt slänga) inte klarade flera dagars regn är väl inte så kontsigt, men Rambo-täcket är återigen en besvikelse.
Jag måste köpa ännu en omgång täcken att byta med, men vilka täcken använder ni? De MÅSTE hålla för 24 timmars nederbörd, vilket hittills mina Shires gör. Men det hade ju varit skönt att hitta lite billigare extratäcken...

Jag lägger ibland ett tätt sommarregntäcke (vanligen ett horseware amigo) över utetäcket om det regnar för jävligt. Det blir tätt men är ok för mina som inte rör sig så mycket i hagen.

Jag har ett sånt här bla från hööks
db0fb39a279211e3adfe22000a1fbd6c_7.jpg

och det är faktiskt riktigt bra blir aldrig blött igenom. 200 grams fyllning.

Sen köpte jag ett täcke på Ullared som också var helt suveränt. Fleecefodrat regntäcke.
dsc01133_53f3bc75e087c31b7924a7a3.jpg

Täcket till höger här i bild är från hööks och rekomenderas inte.

Jag har haft My One´s Capriole highneck i flera år, tyvärr säljs de inte längre. De täckens har ALDRIG läckt trots häst på lösdrift och regn i flera veckor. Älskar de täckena och ffa med tanke på att de kostar 500-600 kr. Fick ett Bucas turn out light förra året också och det har hållit tätt med men eftersom det inte har halvhals tycker jag att det rinner in lite för mycket i bogen.

Mina har Bucastäcken, smartex serien, Weatherbeeta och några få Shires.
Tyvärr är de ju inte billigare än Shires...
Men de är mina 3 helt klara favoritmärken iaf som lyckas passa på båda hästarna dessutom :)

jag har ett par protector täcken, andas super duper bra, bra passform och har hållt för 14h av regn om dagen i nära 7 dagar nu, och de är lagom svala för att ha under soliga sadar också :).

Bäst av alla jag har o haft är ett från Börjes faktiskt! Tyfon high Neck, knappt 600 kr o 100g foder. Hållet tätt efter dagar av hällregn, även rejält slittåliga. Har annars mest hw täcken, främst rhino men nåt amigo och Rambo och samtliga dom har gått hål på. Samt läckt in mer eller mindre. Testat massa annat med i olika prisklasser som inte hållt.

Artikelnummer 7066 på Börjes hemsida :)

En av mina hästar har ett täcke med märke Protector, det höll torrt i fyra-fem dagars ihållande regn förra hösten. De andra hästarna bytte jag täcken på en gång per dag men det där täcket höll torrt, då var det dessutom ett äldre och välanvänt täcke. Det har är 100 grams fodring och med halvhals, bra passform i fjol vinter när det inte var så kallt hade han det nästan hela vintern. Har köpt ett nytt av samma märke (men utan halvhals) men det har jag inte börjat använt ännu för det gamla är så bra fortfarande!

Horseware tycker jag är oslagbara. Täcke m fodring på ifall det spöregnar.
Är det konstant regn kör jag alltid ett skaltäcke på helst även.
Dock ska man tänka på att få täcken håller heltätt om hästarna står 24/7 i hällregnet, alltså de utsätts för konstant väta utan uppehåll..då går det igenom på alla täcken tillslut

Använder de ligghallen?

Min går inte p ålösdrift men gott som

Ut 0630 och in 2130 tiden.
Jag var tvungen att raka henne i början av Oktober då hon svettades av att bara stå i hagen pga denna varma höst.
Nu har de växt ut så pass mkt att hon kan gå naken så länge det inte regnar.
Då har hon ett ofodrat regntäcke.

Hoppas de växer ut fort så hon kan gå het utan täcke i vinter.. skönt att slippa dessa jäkla täcken. blir nog rakning vid strupen bara

det bästa täcket om de har tjock päls har jag märkt är att ta en svamp och doppa den i matolja oh dra tunt lager över rumpa rygg på hästen. Det kan regna från morgon till kväll och hästen är knappt blöt utan allt rinner bara av=):up:

Horseware tycker jag är oslagbara. Täcke m fodring på ifall det spöregnar.
Är det konstant regn kör jag alltid ett skaltäcke på helst även.
Dock ska man tänka på att få täcken håller heltätt om hästarna står 24/7 i hällregnet, alltså de utsätts för konstant väta utan uppehåll..då går det igenom på alla täcken tillslut

Använder de ligghallen?
Visst använder de ligghallen, men de går ju ut ändå de små jäklarna.

HW får tyvärr bottenbetyg av mig, så det köper jag inte fler av.

Jag har inte min på lösdrift, men de täcken som jag använder som "skaltäcken" är Svea Economy från Sverigetäcket och Tyfon high neck från Börjes. Dom har aldrig läckt igenom :)

Reklamera Rambotäcket, så ska det inte vara! :mad: Till min lösdriftshäst har jag använt Amigo 1200 deniertäcken med hals. De har hållit i ur och skur från hällregn här på Västkusten till 20 minus och jag har haft dem i 3 säsonger nu. Aldrig blöt häst och 1200 denier har vettig rivstyrka, dessutom bra passform. Mina två är de som är fodrade med 100 g resp 200 g tror jag.

Alla ni i tråden som har bra täcken, är de torra även nedanför sömmen vid maggjordarna och innanför svanslappen?

Mitt Rambo Supreme är det inte och inte heller Shires Typhoon även om det tål betydligt mer än Rambot.

Liknande trådar

Utrustning Har sedan 2 år tilbaks varit ägare av Horseware Rambo XL täcken, & liners till. Efter haft Shires bästa täcken i många år så är jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 875
Senast: Pudlan
·
Utrustning Jag tycker att det är svårt att hitta täcken som passar och sitter bra på just islandshästar. Ofta är täckena anpassade efter taniga...
Svar
0
· Visningar
1 096
Senast: Gullan86
·
K
Utrustning Jag vet inte om den här tråden ligger rätt eftersom det är utrustning under ridning, men eftersom ponnyerna skall ridas och det är då...
Svar
17
· Visningar
1 368
Senast: Cilva
·
Utrustning Jag jobbar skift, vilket inkluderar både kvällar och nätter. Då får min mor rycka in och ta hand om hästarna. Pga diverse orsaker så har...
2
Svar
26
· Visningar
2 261
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar