Täcka selenbehovet med foderjäst

cactuspower

Trådstartare
Visst är det väll selen i foderjäst? Min häst får foderjäst eftersom jag upplever att hon mår bra i magen av det, samt för b-vitaminernas skull. Det enda hon behöver från mineralerna är egentligen selenet, så jag funderar på - hur mycket foderjäst behöver man egentligen ge för att komma upp så man täcker selenbehovet? Tänkte i fall det räcker med foderjästen, onödigt att ge mineraler då om det inte är nödvändigt.

Jag har inte lärt mig räkna på annat en MJ och smbrp ännu så jag vet inte riktigt vart selenbehovet ligger och hur jag får ut detta. Övriga mineraler har jag räknat på hippocampus att hon får tillräckligt utav.

Sv: Täcka selenbehovet med foderjäst

Ja, det är selen i foderjäst. Läst någonstans på internet att det lär vara den lättillgängligaste källan av selen också. Där stod att 1 dl per dag räcker. Är dock inte riktigt säker på att det var dagsbehovet av selen som då avsågs.

Sv: Täcka selenbehovet med foderjäst

Kolla på säcken. Selen bundet till jäst är lättillgängligt men hur mkt selen jästen innehåller är helt beroende på substaret.
Vad vanlig foderjäst innehåller vet jag inte men jag såg en uppgift på 0,5 mg per kilo o det är ju inte så mkt. Gör man jäst på speciellt selenberikigat substrat så är det inte längre foderjäst utan selenjäst vilket gör den känsligare ur doseringssynpunkt.
Enligt fd prof Adrian Frank så är organiskt bundet selen väldigt mkt farligare vid överdosering än vanligt oorganiskt selen.
PL
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
791
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur