Täcka hunden!

Sv: Täcka hunden!

Rottisen går mkt sällan med täcke, det skulle vara om det kryper ner mot många minus isåfall och vi ska vara ute flera timmar. Hon har ett teddyfodrat bävernylontäcke men det är väl använt kanske 3 gånger och jag har haft henne i 1½ år =)

Cockern är rätt frusen av sig, hon har täcke om vi ska vara ute en längre stund ( tex brukar hon vara med i stallet flera gånger/vecka, långpromenad plus stillasittande i stallet när jag rider och pysslar) och det är runt 0an och ruggigt eller kallare. Då ett teddyfodrad täcke som står emot regn, eller ett fleecefodrat dito.
Annars ligger hon och skakar...

Golden retrivern: får regntäcke på när det regnar och vi bara skall gå en toalettpromenad. Enbart för min skull, så jag slipper blöt hund :D Hon får regntäcket på oxå när hon är med ute i stallet/på gården i regn, då sitter hon alltid på trappen o blänger o tycker jag är dö-tråkig...

Jackrusselln: saknar värmande ull i sin päls varvid hon fryser mycket lätt. Tröjor har hon på inomhus vid behov, vid bilåkning vintertid, mellan såterna på jakten, -helt enkelt när vi ser att hon behöver. Ute så får hon beroende på temperatur och väderlek tröja, tröja+regntäcke eller fodrad vintertröja+fodrat täcke. Vid jakt eller aktiva skogspromenader är hon utan pga säkerhetsriskerna med kläder.

Jag har ett regntäcke med fleecefoder på i princip alltid så här års. Min hund har ju nästan ingen päls alls på magen. Just nu har jag täcke för slasket och mörkret. Annars mest för mörkret för täcket har så bra reflex. Är det kallare än så här har jag ett täcke/jacka i fuskmocka med piléfoder.

När det är fuktigt och kallt/blåsigt ute samt när vi är i stallet.
Jag har ett vanligt fleecetäcke från börjes.

Jag använder aldrig täcke under aktivitet (promenader eller träning), men jag sätter på honom ett täcke när han ska sitta i den kalla bilen (inför och efter träning) samt om han sitter uppbunden utomhus (vid träningar eller vid stallet).

Jag har några olika täcken (han har varit en liten täckes-förstörare så jag har samlat på mig när de varit billiga), så jag har bland annat ett täcke med piléfoder från ÖB, ett med fleecefoder från Börjes och ett med fleecefoder från Rusta.

Senast ändrad av en moderator:

Min gris har regntäcke när det regnar mycket, mest för min egen bekvämlighet;)

På kvällarna när det var runt -10 fick han ha ett fleecetäcke på sig också, annars hickade han så förfärligt.

Nikita har en overall med halva ben när det regnar och är kallare än +5 grader. Hon har så dålig päls att hon blir blöt in på kroppen på en gång.

Leia har ett fleecetäcke som jag sätter på om jag vet tt vi ska var stilla mycket och det regnar. Men för det mesta klarar hon sig utan.

När det är mer än 10-:angel: och om det snöar mkt:D
Hon brukar oxå få ha täcke när hon är med mig i stallet på vintern eftersom det blir så kallt att ligga på golvet:rofl:

Han har en stickad halvpolo som sitter perfekt, och jag saknar nåt vattentätt att ha när det är mkt snö men har inte hittat nåt som passar.

Har du kollat på Hööks ???? Såg i katalogen att dom har mycket täcken att välja på

Ska jag genast göra! Tackar :bow:

När det regnar blir det regnponchon på:DAnnars beror det på temp och blåst vilket täcke han ska ha eller om han kan gå helt utan! Det kan vara -2 och strålande sol och vindstilla, då blir det utan täcke, men för det mesta är det täcke PÅ om det är under 5 +.

Har en frusen whippet:angel:

nä jag gillar inte heller täcken. mina får problem med att kanten vid frambenen skaver så dom börjar blöda på framsidan av frambenen av täckena. så jag kör bara med dressarna. om det spöregnar kör jag regntäcke - men då har jag alltid en dress med långa med under som skydd för frambenen. ha´r inte du dem problemen?? vad har du för täcken?

Jo, min vovva är jätte känslig,får skav även av overallerna om det hamnar söm på insidan högst uppe på frambenet :crazy: Täckena som hon använder går ganska bra (dem jag sytt själv) men jag spänner dem löst framtill eller drar fram dem lite så att hon får mer rörelsefrihet för frambenen. Regntäcket har för "hård" kant så den får hon skav av om hon har på sig det länge, var därför jag istället köpte en regnoverall till henne som är fodrad med plych och inte har några sömmar på insidan.

tråkigt att täckena ger skav. det är ju såå enkelt atta bara slänga på ett täcke å slippa trä igenom alla ben :D
ska nog ge mig på å sy ett regntäcke med som inte ger skav.

Min lilla Loppa är riktigt fryssen av sig när det regnar, blåser och är allmänt djävligt ..

Regnoverall: Ser inte riktigt klok ut och jag skäms över att min hund går omkring i en overall, men den fungerar .

Norrlandstäcke:
Specialsytt av Aningsfull här på Buke :bow:. Det är verkligen ett kanontäcke med dubbla magplattor så Zaga slipper vinteroverall iaf..

Stickad tröja: Knappt använd. Men på Höst/vår när man vet att hon skall sitta still mycket kanske ..

Norrlandstäcke:
Specialsytt av Aningsfull här på Buke :bow:. Det är verkligen ett kanontäcke med dubbla magplattor så Zaga slipper vinteroverall iaf..

..

oooh vad e de för täcke? har du nån bild? syr hon upp sådana på beställning tro?? eller känner du henne? :D

Detr finns ju bogskydd för hästar som får skav av sina täcken. Detta med skav på hundar är nog inget tillverkarna har fått mycket information om. Men är dom medvetna om detta problemet så borde det väl finnas bogskydd (täckesskydd) för hundar också? Annars kanske ni sykunniga kan ta patent på det till hundar.
Bara en tanke från mig.

Senast ändrad av en moderator:

Är det ruiktigt kallt och vi ska vara ute länge i stallet eller liknande så kan de få täcken på sig. De är så himla små att de snabbt blir kalla. Det är fodrade vintertäcken som andas och är vattentäta.När vi är i norrland om vintern och det är runt -20 så får hunden på sig en overall som är fodrad och vattentät/andas.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: MML
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 512
Senast: monster1
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V