Tacka gudarna för analyser!!

lis

Trådstartare
Fick erbjudande om att köpa billigt hösilage. Ingen analys och dom fodrar sina egna utan analys och tyckte jag var lite kräsen som ville ha analys. Så lilla jag fick allt ta och skicka iväg analys själv. Hem får jag det här svaret:

Vad duger det här åt för djur??? Inte mina fullblod iaf. Tur jag inte köpte för många balar. Detta får jag ha som bukfylla ute i hagen och fortsätta jaga efter ett bättre hösilage för sämre än det här kan det väl knappast bli?

Sv: Tacka gudarna för analyser!!

Hmm..jag kommer säkerligen bli idiotförklarad nu, men det får jag ta. Man lär sig inget utan att fråga. :p Vilka värden SKA det vara i ensilage, hö och hösilage för att det ska vara ett "normalt" värde?? Jag har aldrig haft egen häst utan bara sköthästar och där har ju alltid ägaren köpt foder, så jag insåg nu att jag aldrig behövt lära mig det här, men nu VILL jag lära mig. Kan någon lite kortfattat förklara vad man ska kolla efter i en foderanalys??

lite enkelt kan man säga att om man delar smältbar råprotein med omsättningsbar energi ska kvoten bli runt 6 för en medelhäst. Fullblod som ofta har högre krav än "vanliga" hästar kan behöva kvoter på upp mot 10. Lättfödda hästar kanske strax under 5. Detta fodret får en kvot på 18/6,6=2,72 d v s ett för de allra flesta hästar helt värdelöst foder,
Sedan får man också se hur höga värdena är. I det här fallet är proteinet 18, vilket är väldigt lågt. Man bör i alla fall hamna runt 40 eller mer för att kunna göra vettiga foderstater till de flesta hästarna.

Ahaa..okej...tack :bow: Då har jag lärt mig något nytt idag!! Nu ska jag bara försöka komma ihåg det den dagen jag behöver kunskapen, men det är mitt problem...:D

Nu vände du väl på siffrorna? Lättfödda hästar behöver en högre kvot, dvs mer protein för varje MJ eftersom de blir för tjocka på den mängd MJ som annars krävs för att nå upp till proteinbehovet.

Fullblod däremot klarar sig oftast på en lägre kvot eftersom de behöver mycket MJ för att hålla hullet och då får proteinet på köpet.

Jag fick ca 7 SmRp på ett hö jag köpte för några år sedan... Jag var glad jag tog analys kan jag lova.

I våras bad jag om analys av en bonde. 1 smrp men 9,7MJ och härliga 220g socker/ts; torrhö. Bra foder ;) Hemska är att han faktiskt hade köpare på det höet. Där ser man varför man ska analysera - och FÖRSTÅ analyser.

Oj DET var inte mycket :crazy: , ja att FÖRSTÅ analysen är en viktig del i det hela. Stackars hököparen som inte förstod vilket dåligt hö den blev pålurad :(

Fick erbjudande om att köpa billigt hösilage. Ingen analys och dom fodrar sina egna utan analys och tyckte jag var lite kräsen som ville ha analys. Så lilla jag fick allt ta och skicka iväg analys själv. Hem får jag det här svaret:

Vad duger det här åt för djur??? Inte mina fullblod iaf. Tur jag inte köpte för många balar. Detta får jag ha som bukfylla ute i hagen och fortsätta jaga efter ett bättre hösilage för sämre än det här kan det väl knappast bli?

Jag är i en väldigt liknande situation. Jag har erbjudande om ett väldigt billigt hösilage utan analys som många i min omgivning använder. (Min häst har fått smaka på det och gillar det). Jag efterfrågar analys, men ingen är intresserad. Svar allt från "SER du inte på din häst om den behöver mer/mindre mat" till att "hösilage brukar ju vara väldigt näringsrikt" och "de tycker det är så gott" har jag fått. Har ett eget hösilage som är 3ggr dyrare och som är väldigt högt i protein (kvot lite över 10 men jag hade att välja på detta eller kvoter runt 2-3 till samma pris) och skulle gärna blanda ut det med detta billigare. Har svårt för att tro att det är högre i protein eftersom det är grova strån med ax på men skulle ändå vilja ha analys. OM jag nu skickar in ett eget prov (kostnad? vart?). Ska jag då dela med mig av analysresultatet till övriga? Kostnadsfritt? Eller fortsätta se på då de fodrar "med ögat" eller "som man alltid har gjort" (förr i tiden hade man minsann inga analyser och hästarna DOG inte...). Ska jag ens säga att jag gjort en analys?

Hur har DU gjort? Har du delat med dig av resultatet?

Sån situation är jag på g att hamna i, typ. Det känns väldigt konstigt att ta analys själv men till slut "måste" man ju om det aldrig blir av annars. :/
Det beror väl på vad man har för relation kan jag tycka. Jag vill ju inte sabba relationer till stallkompisar och höproducenten så att säga så jag hade nog i första hand erbjudit att köpa in sig på ex. halva avgiften till den jag köpt höet av (som ju i sin tur kan föra det vidare) och i andra hand skänkt bort det gratis.
Men det skulle kännas surt att snuvas på att betala hela summan om andra sen får tillgång till det gratis, så vore det inte för att vårda relationer så att säga då skulle jag nog inte dela med mig av analysen alls i efterhand. :angel: Alternativt erbjudit att "sälja" uppgifterna till höproducenten för en högre andel och annars hållit det för mig själv, men man får nog undvika att snacka runt om det isåfall för att inte kliva någon på tårna.

Aldrig i livet att jag betalar och låter snålvargar och snyltare ta del av resultatet. Jag kan visst dela med mig av resultatet, men då får också övriga vara med och betala. Å andra sidan kan det ju bli en väldigt billig deal för övriga, att vara med och dela.

Om resultatet hade varit hyggligt hade jag behållt det för mig själv. Visar det sig vara katastrofvärden hade jag delat med mig. Främst för hästarnas skull, men också för att trycka ner det i halsen på dem och poängtera varför man gör analys... :devil:

Svarar "alla".
"Hö" bonden är nog inte intresserad öht av en analys, det är bara ett relativt litet parti han säljer till två små stall. Användarna BORDE vara intresserade eftersom de fodrar med bara detta (alltså inget annat grovfoder, jag har ju annat) och sen kraftfoder till (VAD vet jag inte hur de kommit fram till att de ska ge) Om alla gick samman hade blivit under hundralappen var tror jag. Jag är mest intresserad men behöver det egentligen minst. Det jag funderar på att köpa är ca 5kg per dag att fodra med ute och spara mitt dyra foder till inne där jag vet att det är bara min häst som får det i sig. Nytt stall, jag vill inte vara besvärlig och påstridig och en besserwisser. Låter det nog vara helt enkelt även om det kliar i mig att analysera :crazy:

Jag är den enda som velat ha analys i vårat stall under alla år jag stått där. Självklart har jag tagit det själv, betalat och hållt tyst. Har någon velat ta del av analysen, självklart får de det, om de betalar del av kostnaden.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 196
Senast: Yrsel
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 228
Senast: ufot
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 132
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama