Täcka för natten?

Sv: Täcka för natten?

*KL*

Kallstall och öppna stora portar, så som om de vore ute temp och vindmässigt. Ponnyn (som är klippt en sväng med för ett tag sen dock) har inget täcke alls, men igår inatt täckade jag det oklippta fbl (som sätter lurvpäls) för första natten, med ett fleecetäcke med blank utsida. Han frös inte, men han blir öm i ryggen när han blir kall, och hade blivit öm efter natten innan.

Nu står han ju i varmstall på klinik, så när han kommer hem lär det blir täcke på nattetid utan tvekan.

*kl

Mina brukar gå utan täcke dygnet runt, och de går på lösdrift. Idag har dock min ena arab frusit lite grann, men jag drar mig för att täcka... vill inte hindra hans pälssättning så att han inte får tillräckligt med päls för vintern, för det är jag ganska säker på att han kommer få. Men inatt och idag har det varit så rått och kallt ute, och han har precis börjat sätta päls. Har fodrat honom lite extra, men funderar på hur jag ska göra... några råd?

När det blir dags för regntäcke dagtid...! Har inget täckesbytarschema i stallet så de går med dem dygnet runt oftast.
Dock står han med innetäcke de nätter jag vet att jag kommer komma ut tidigt (innan utsläpp) dagen efter. Men det är när det är KALLT ute.
Stallet är ett kallstall men med 4 stora hästar i "öppna" boxar och en stalldörrs-del (blir en öppning som vanlig dörr kvar..) så blir det rätt varmt under natten!:laugh:

Jisses, varför täckar du när det ändå är så varmt? *nyfiken*

För att jag vill hålla pälsen fin och de sätter mindre päls så. På sommaren har de ju täcken i tjocklek som ett underlakan (sängkläder). Jag tror inte de tycker täckena är obekväma och jag upplever att man kan ha tunnare täcken på dem i början av hösten men ändå få mindre päls om de täckas tidigt. (Början av augusti med undantag för varma nätter).

Jag började täcka min nattetid i måndags då det slog till o blev svinkallt här! Va -3 grader på tisdag morgon plus att han blev behandlad av kiropraktor i måndags (Hade bogleds urhakning, bäcken rotation samt låsningar o förskjutningar i ryggen) pga misstanke om att han har vurpat rejält i hagen när han fick ofrivilligt sällskap av annan häst :devil: Därav anledning att jag vill hålla honom varm, ska börja skritta imorgon :laugh:

*KL*

Jag började täcka min stora häst med ylletäcke igår natt när tempen ute föll ned till minus fyra grader. Inte minusgrader inne istallet, det höll nollan men storkillen är en smula frusen av sig.
Ponnytjejen täckas inte, hon har björnpäls redan så hon klarar sig fint både ute som inne :)

Nu har min gamling fodrat regntäcke (Hööks) på sig inne och ute.
Minusgrader nu om nätterna. 4 hästar i stallet (4 boxar, kallstall.

KL

Min nya har haft fleecetäcke om nätterna ett par- tre dagar nu. Den andra isbjörnen har aldrig täcke om nätterna inne.

Min ena kommer att få ha stalltäcke på sig inne i samband med att hon helklipps vilket blir inom en vecka. Hon är just nu filtklippt och klarar sig utan täcke inne.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 359
Senast: Stergo
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
876
Senast: skogaliten
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
936
Senast: Sonic76
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar