Täcka för natten?

Sv: Täcka för natten?

Nu! Hästarna går ute men det är runt 1-3 grader på natten. Så fullblodet har regntäcke på natten. Inte för jag tror han fryser så, utan för han inte ska tappa vikt för han försöker hålla värmen.

De får gå ute nattetid tills det börjar bli frostnätter antagligen. Med stödfodring då.

Samma här. Har börjat täcka på natten denna veckan. Han får även ha ofodrat regntäcke vid ihållande regn men det har ju inte varit aktuellt denna månaden för vädret har varit helt fantastiskt bra under hela september här i sydvästra delen av landet. Härligt med fina höstar!

Just kyla är ingen fara för hästar.. Det är om det regnar och blåser eller snöar som dom blir förkylda.. Visst är det jättekallt ute täcker jag min. Klippta hästar ska täckas men min ponny står utan täcke. Han står ute dygnet runt än utan täcke, brukar inte täcka inne heller om han inte är blöt eller känns kall. så länge hans mule kropp och öron känns normalvarma så behövs det inget :) Men det är ju olika från häst till häst.

jag började lägga täcke på min häst i förra veckan då hon skakade mycket en morgon och var kall. har ett feece täcke på henne och en ylle filt nu. hon har naturligt kort päls och är van vid att ha täcke på sig, då jag tar ut henne vid 7-8 tiden å brukar hon ha fleece täcke på sig under morgonen ute i hagen. jag tar av det när solen börjar värma ordentligt.

kl

Mitt fullblod går otäckad både ute och inne än så länge. Han är inte klippt och har börjat sätta vinterpäls. I stallet är det ca 5 grader nattetid. Inga problem, de har päls, och det är vindstilla och regnar inte på dem : )

När jag väl filtklippt i november då han satt klart vinterpälsen står han sen täckad.

Min har haft fleecetäcke på natten i ca 2 veckor. Har varit ganska lagom under tills för ngn vecka sen då han var helt klart till på gränsen till kall, imorse var han för kall och imorrn helklipps han, så han får ha ett lite tjockare på nätterna nu.

Min gamling (28 år) är än så länge naken inne. Är naken ute om det inte regnar och är hyfsat varmt.
När det går ner mot 0 grader på nätterna, får han ha täcket på sig inne. Samma ute som inne, fodrat regntäcke.
Ska klippas snart - när min klippmaskin är lagad...

Jag har en ponny( tunnhårig) 17 år, och gansak frusen. Täckar när det börjar bli runt 10 grader i och med att jag rider ofta sent på kvällarna. kör med ett super täcke i fleece med glapp ytter yta! ute har han ett bucas sun shower! Mkt nöjd med då bogvecken är super!:love: ska snnart köpa fler bucas, jag har precis lärt mig att det är nättre att köpa några lite dyrare än många billiga utan kavlité..:)

KL

Vi har inte börjat täcka inne ännu. Alla hästarna har börjat bli nallar men två av dem ska klippas nu i veckan. Får se om jag kanske måste börja lägga på unghästen ett tunnare fleece på nätterna snart för han har inte så mycket päls och verkar inte som att han ska få det heller. Haft han bara en vecka så vet inte hur hans päls fungerar riktigt ännu;).

När de andra hästarna är klippta så blir det täcke både inne och ute:)

började med de för någon vecka sen, antingen med back on track sommartäcke el. med bucas cooler. Inget naket här inte, mer än vid solsken ute.

mina 2 går fortfarande ute på nätterna och dem går otäckade. ska snart börja täcka med regntäcke på nätterna, dem är tunna men skyddar mot blåst och fukt o såklart regn om d regnar.

Min står med fleecetäcke inne sedan han helklipptes för ett par veckor sedan. Ute går han naken så länge det inte regnar!

Har haft hästen täckad på natten sedan förra helgen. Då helklipptes hon. I går var det rejält kyligt - så nu är det Horseware Amigo 150 gram som gäller :) Fortfarande endast ofodrat regntäcke vid dåligt väder utomhus, dagstemperaturerna är ännu rejält höga här.

kl

I stallet jag nyss har flyttat till ingår tydligen ingen täckesservice (klantigt nog förutsatte jag att det ingick eftersom jag tycker det är en självklarhet, jag får inte köpa till tjänsten heller) och eftersom jag inte har möjlighet att både komma vid insläpp och utsläpp alla dagar i veckan så har jag satt på ett tunt fodrat bucastäcke. Det känns som den bästa lösningen eftersom det både sitter bra och andas/reglerar värme upp till en viss temperatur. Jag vet inte hur jag ska göra senare i höst när graderna sjunker, att byta stall är en idé men måste tänkas igenom eftersom det är så mycket annat som är fantastiskt bra i nuvarande.

Brukar täcka för natten när det är risk för att vattnet fryser i stallet. Har ett 19-årigt halvblod som inte klipps och som sällan fryser.

min har bomullstäcke på sig men ska klippa honom imorrn så då blir det fleece eller ull.

Jag har mina ute dygnet runt och jag har börjat ha täcke på dem när de är ute.. Endast regntäcke och de har jag som säkerhet då jag inte kan komma ut till stallet sent på kvällarna.. Eller om jag vart där på morgonen kan jag inte komma ut senare.. Så att de har täcke är ifall de börjar regna:) Och för att min kuse är lite frusen av sig:P

De går ute än och har inte behövt några täcken än så länge...Är hur nöjda som helst när jag tittar till dem sent på kvällen. Skulle det komma riktiga skurar nu så får de täcke oavsett om det är natt eller dag däremot. När jag stallat in kommer de hästar som då klipps att få fleecetäcke när jag tränat för att inte kylas ner för snabbt. Jag klipper dem inte på ryggen så de klarar sig bra i stallet utan täcke så länge det inte är extremt kallt eller om de varit svettiga:).

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 359
Senast: Stergo
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
876
Senast: skogaliten
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
936
Senast: Sonic76
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar