Täcka för natten?

Sv: Täcka för natten?

Menar du för oss som har hästarna ute eller inne på nätterna?

Min har iaf ett BoT fleecetäcke på sig inne på nätterna nu, då det blir svinkallt i vårat stall.

Jag börjar när temperaturen i stallet går under 10 grader under natten, vilket den inte har gjort hittills, trots att stalldörren är öppen. Men det börjar närma sig... :(

min är inte klippt ännu så han står "naken" i stallet, skulle nog inte lägga på täcke inne förrän det börjar bli minusgrader ute. men, ska klippa pållen (variant av spårklippning) i nästa vecka/slutet på sept så då får han kanske ha på sig täcke när det börjar närma sig 5 grader ute.

Jag har börjat täcka med ett lite tjockare bomullstäcke nu.
Tränar oftast på kvällarna och det går stadigt mot minusgrader ute på nätterna, och vi har ingen värme i stallet.

Har aldrig täcke på hästen inne stallet.
Bara ifall hästen skulle vara väldigt frusen av sig, så att den står och spänner sig osv, eller klippt.

Min har varit täckad på nätterna i några veckor nu. Har kallstall och temeraturen har varit ner kring nollan på nätterna *Brrrrr*

Min går ute.
Jag täcker när det behövs dvs kyligt regn, väldigt blåsigt eller en kombination utav de båda.

Är det bara kyla klarar han sig, jag kollar av och om det hastigt blir kyligt så lägger jag givetvis på honom ett täcke, om han blir kall, spänd eller är svettig efter träning, men försöker hålla honom otäckad om det bara går då han blir klart irreterad utav att ha täcke längre stunder, och dessutom väldigt lätt får skav.

Min står otäckad inne. Täckar inte inne förrän det blir riktigt kallt. Skulle jag täcka inne nu skulle jag nog bli idiotförklarad för jag är den enda i stallet av sex hästar som har min häst inne på natten.

Nu! Hästarna går ute men det är runt 1-3 grader på natten. Så fullblodet har regntäcke på natten. Inte för jag tror han fryser så, utan för han inte ska tappa vikt för han försöker hålla värmen.

De får gå ute nattetid tills det börjar bli frostnätter antagligen. Med stödfodring då.

Inget täcke på min häst. Eller ja, om det inte stormar med t ex blötsnö eller regnar en längre period när dygnstemperaturen inte kommer över 10 grader.
Hon går ute dygnet runt med fri tillgång på mat, så hon håller värmen rätt bra själv.

Undrar för er som har stall på nätterna, funderar på att lägga på ett tunt nu nästa vecka någon gång. Vi har ett litet stall men det blir väldigt väldigt kallt där på nätterna. tex när vi var och vandra förra veckan och sov under bar himmel:love: så låg det runt 0 grader hela natten

Helklipper mina i början av oktober, då blir det täcke på nattetid, dock ganska tunna till en början. De är inte speciellt frusna men lite känsliga ryggar som jag är rädd om, men tjockare termotäcken behövs inte förrän det blir mer vinter.

Mina hästar går på bete fortfarande o araben o gamlatanten (shettis) täckas enbart om det regnar. De andra shettisarna går nakna hela året om. Gamlatanten täckas enbart för att hon ska hålla hullet o araben är ju frusen av sig o går täckad både ute o inne under vinterhalvåret.
Vi har haft ett par frostnätter nu, men hästarna går fortfarande nakna

Min ene har börjat ha ulltäcke på natten, lika tunnhårig som i somras, de andra båda är nakna och har börjat sätta vinterpäls ordentligt:p. Det är bara "den tunnhåriga" som tränas. Har dock inte täcke på ute ännu, det blir runt 15grader mitt på dagen och solen har verkligen stekt:d.

Min häst har stått på box i 4-5 veckor och har stått täckad hela den perioden med ett tunnt sommartäcke, nu börjar det bli lite kyligare (3 grader nu) om nätterna så jag byter nog till ett lite tjockare idag, han ska sättas igång nu och börja sittas på igen i helgen och han är känslig över ryggen vid kyla etc. Blir ett Bucas Shamrock.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 359
Senast: Stergo
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
876
Senast: skogaliten
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
936
Senast: Sonic76
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Söker hane för avel - Bichon
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar