Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mitt russ är också känsligt, vissa individer är det. Och har de inte tillgång till varken torr liggplats, skog eller annat skydd så behöver de täcke. Det är ju liksom inte riktigt normal sommar i år...
KL
Men även om man har ligghall eller skog där hästarna kan söka skydd så kräver det ju att stoet går dit.. Och jag har sett ett antal ston stå ute i hällregn och snålblåst med sina ungar trots tillgång till ligghall. Så då måste man ju i praktiken ta in dem iallafall för att ungen ska få vila. Är era ston så kloka att de söker skydd?
Nej, våra ston gör inte det!
Vi vill inte ha föl som är födda tidigare än i maj pga av vädret. I år fick vi ett föl den 6:e maj och vädret var inte det bästa men bete fanns det så de andra hästarna fick gå ute med tillgång till bra skogsdungar. Så vi gjorde så att vi stängde in stoet och fölet i lösdriften så fölet kunde ligga torrt i halmen men ändå kunna busa runt om det behövdes dem timmarna de var där inne för att torka upp och vila. Fungerade utmärkt för oss
Jag skulle hellre ta in dom flera gånger per dag, så fölet kan ligga och vila ordentligt, än att sätta på täcke.
Det är viktigt att de lägger sig när de är trötta, och det drar de sig för att göra när marken flyter av regn.
Bygga ett vindskydd kanske kan vara en idé? Så unga föl ska inte gå i en hage utan möjlighet att ligga torrt och i lä om det är sånt väder som du beskriver.
Aldrig att jag hade låtit mina gå i en sådan hage - då får man väl flytta dem eller ordna så att hagen blir lämplig!
Att täcka ett föl känns HELT främmande för mig - att börja med täckeseländet redan som föl Föl ska kunna spralla omkring och leka utan att behöva ha ett täcke som stramar åt på kroppen. Blir förvånad över att du inte förberett hagen bättre inför fölets ankomst, man har ju ett antal månader på sig.
Jag skulle hellre ta in dom flera gånger per dag, så fölet kan ligga och vila ordentligt, än att sätta på täcke.
Det är viktigt att de lägger sig när de är trötta, och det drar de sig för att göra när marken flyter av regn.
kl
Under alla år vi fått föl har vi enbart täckat en enda.
Och det var i box för att få upp tempen då den höll på att somna in. Vilket den också gjorde. Prematurt föl.
Annars tar vi in och ut. Fölungar under 30 dagar ska, enligt oss, inte ligga på blöt/kall mark.
Så ja, vi släpper ut, när ungen är "färdig-rastad" så tas den in. När den är "färdig-vilad" så släpps den ut. Osv. Blir ganska många gånger på en dag.
Men jag har 50 meter till stallet.
Har just nu en tio dagars. Det kan få dugga på den men inte ösregna i evighet. Och den får inte lägga ner sig ute. Vi ligger på 5-7 grader om nätterna och dryga 10 på dagen än så länge tyvärr, och marken är fortfarande kall.
AM
Menar du på fullaste allvar att det finns hästägare som har föl, ja t.o.m. hästar i den typen av hagar?? Går dom på en åker då eller??
Kan man inte erbjuda det mest elimentära när det gäller hagvistelse eller lösdrift så borde det vara förbud på hästhållning..
till era kloka inlägg!
Skaffar man föl får man väl först se till att ha förutsättningarna för det.
Oh, yes, och jag håller med dig.