Täcka eller låta bli?

Kibani

Trådstartare
Ja nu har det blivit vinter med snö och kyla men vovven min är i det närmaste klädd i sommarpäls = nästintill naken...

Lapphund som hon är brukar hon ju ha dubbel päls i överflöd men hon löpte så sent i år att fällningen som brukar vara klar i slutet på sommarn precis är klar nu. Ullen är obefintlig och från magen ända upp över halsen har hon nästintill ingen päls alls...

Frågan är alltså om hon kan behöva ett täcke nu när det börjar krypa mot minus 10 grader?

Bara typ ett tunt fleecetäcke tänker jag på. Hon skakade nämligen mer än jag någonsin sett henne på vintern även om hon slutade med det efter kanske en kvarts fri spring i skogen. (Oftast är det dock koppel promenader som gäller så då kan hon ju inte få upp värmen lika lätt tänker jag) Jag är så ovan att se henne påverkad av vädret och blir osäker på hur mycket hon faktiskt fryser. :o

Så skulle ni täcka denna hund när det är som kallast i väntan på att hon får tillbaka sin egen "ullkofta"?

Normal mängd päls
ziva_again_by_kibani-d5f9xwa.jpg

Nakenfis
SAM_0633.jpg

Sv: Täcka eller låta bli?

Hunden blir ju uppenbart kall så självklart ska den få täcke på sig. Blir hunden varmare efter ett tag på promenaden så är det bara att ta av täcket.

Självklart ett täcke och ett tillräckligt varmt sådant. Förutom obehaget som hunden upplever när den fryse så ökar också risken för att den skadar sig iom att musklerna blir spända.

Jag skulle absolut sätta på täcke.

Wahidah får, när det är lite småkallt ute, ofta ha på sig täcke när vi börjar promenaden. Täcket tas sedan av när hon springer och så sätter jag på det igen när hon sprungit klart. Då håller hon sig lagom varm hela promenaden, men behöver inte springa bara för att inte frysa (det kan jag tänka mig att är rätt stressande).

Suck. Visst är det drygt?
Har precis lika här, ena hunden är HELT urfälld så det är bara att ner och leta reda på det där fleecetäcket som jag vet ska ligga nånstans..

Ja herregud, jag trodde aldrig jag skulle behöva täcka henne för värmes skull så mkt päls som hon brukar ha, men tji fick jag :p

Till alla:
Tack för att ni reder ut mina tankar, jag fattar som sagt nästan inte att hon faktiskt behöver täcke, är ju van att hon vägrar gå in vid -20 grader tokstollan :D Men då ska jag genast ge mig iväg och köpa tyg. Tycker ni att jag tänker rätt om att hon borde ha en modell som täcker även magen (eftersom det är där hon har som minst päls) eller räcker det med en vanlig "hästmodell"? :)

Jag tycker de täcken som man trär över huvudet, dvs har magdel, är bäst. Annars sprättar det upp så mkt snö som blir blött och kallt. Sen förstår jag inte vitsen med fleecetäcke, värmer det öht? Trodde mest man hade det som extralager under yttertäcke på nakenhundar/kortpälsade. Jag har en schipperke, hon har när det är ruggigt väder höst/vår ett tunnfodrat med glansigt yttermaterial och på vintern har hon ett tjockt vinterfodrat med glansigt yttermaterial. Dock verkar hon frysa ändå för hon stannar och rycker upp benen ofta, men hon vägrar ha overall :crazy:

En bild lär knappas säga huruvida en hund fryser, det gör knappt gradantal heller.

-1 och regn kyler mycket mer än torrt väder och låt säga -7. Ser du att din hund fryser är det ju lätt, klart du ska ha täcke.
Om man sen ser till en häst så har den lite yta på stor kroppsvikt, dvs om du lägger ett hästskinn bredvid en människas (lite äcklig tanke kanske). Så har hästen förhållandevis väldigt liten yta i till sin kroppsvikt.

Det är därför som hals och maggjord mest gör att täckestillverkarna tjänar pengar. Så om din hund behöver mag-gjord har ju mer att göra i vilket skick hon är för övrigt.

Fast jag tycker ändå det är skillnad på min hund när hon har täcke med magdel, just vad gäller mängden snö eller slask som sprättar upp och kyler.

Nu har jag inga hästtäcken med hals, men när det regnar/snöar på tvären som det gör här ute på slätten där mitt stall ligger, så ser jag viss poäng med att det inte kommer in väta under täcket.

Ja, jag har fleecetäcke under höst och under agilityträning (pauser) regniga sommardagar. Värmer tillräckligt då och jag märker skillnad på honom. I det här vädret är det dock inte tillräckligt.

Här har vi en staffe på 5månader som vägrar gå ut.... Vi provar utan kläder och leker och busar oss varma, men han går kutryggad, gnäller, lyfter tassar, sätter sig och vägrar gå, springer till närmaste dörr. Har provat lägga skor och ylletröja, funkade hyffsat, men han gnäller fortfarande och vill helst inte gå. Provat ylletröja jacka och då blir han som en stoppad korv som knappt kan röra sig. Vad gör man!?!? Min hund Ilo älskar att vara ute och BEHÖVER långa promenader och utomhusaktivering, med det är inte roligt med denna gnällspik med. Finns det något smidigt täcke/overall som ger mycket värme, gärna något som inte kliar då han har kort päls och tycker det är obehagligt och drar kroppen mot träd och väggar?

Jag tycker absolut hundar som fryser ska få kläder. Klarar de kyla är det ju skönt om de slipper. Men det är dumt att låta dem frysa i onödan.

Jag har tom gett upp och beställt skor till min ena lillskit nu. Jag vill gärna att hon ska få komma ut mer än vad hon tål kyla vintertid. Hon är 3 kg "stor" och har minifötter som så klart blir kalla fort.
Jag beställde till ena hunden. Funkar det bra så kanske andra hunden får ett par med. Jag hoppas att de då kan vara med mig i stallet mer den här årstiden.
Då får väl jag låta folk tro att jag har små accessoar-hundar. Men hellre att jag ses som sån än att hundarna måste vara inne eller fryser/får ont.

De har täcke eller overall beroende på hur kallt och blött det är och hur länge vi ska vara ute/hur rörliga vi kommer vara.

Om hunden fryser tycker jag att det är självklart att den ska få ett täcke. Att frysa är inte bara obehagligt, skaderisken ökar mycket vid kalla muskler också...

Jag fördrar täcken med magdel, de ger i regel bättre rörelsefrihet och skyddar mot den snöbollar som man lätt får under magen om man är en hund med mjuka och lite längre hårstrån...

Det blev att jag sydde Ziva ett dubbelt fleecetäcke och det verkar vara precis lagom varmt för henne om än en gnutta stort :laugh: Även om ullen verkar vara påväg tillbaka så släpper hon fortfarande täckhår som bara den :grin: så fortsätter det att vara 7-10 minusgrader (svagt fuktigt trots så många minus) kommer täcket nog göra nytta ett tag till. Även om Ziva inte fryser så hon skakar längre så ser jag på hur hon rör sig med täcket att hon nog var kallare än hon själv ville medge lilla tokhunden :p Men jag gör lite så som Red_Chili skrev, att hon går täckad tills hon fått upp värmen, sen en sväng utan och med täcke sista biten hem.

SAM_0747.jpg

Jag har faktiskt också börjat täcka min urfällda nakenfis nu när det är så kallt. Även om hon aldrig skulle erkänna att hon frös så har hon typ ingen underull kvar och jag tycker att hon känns kall om musklerna om hon går utan täcke. Hon har fått ärva ett Back on Track som vår ridgeback hade som valp/unghund :)

Det blev att jag sydde Ziva ett dubbelt fleecetäcke och det verkar vara precis lagom varmt för henne om än en gnutta stort :laugh: Även om ullen verkar vara påväg tillbaka så släpper hon fortfarande täckhår som bara den :grin: så fortsätter det att vara 7-10 minusgrader (svagt fuktigt trots så många minus) kommer täcket nog göra nytta ett tag till. Även om Ziva inte fryser så hon skakar längre så ser jag på hur hon rör sig med täcket att hon nog var kallare än hon själv ville medge lilla tokhunden :p Men jag gör lite så som Red_Chili skrev, att hon går täckad tills hon fått upp värmen, sen en sväng utan och med täcke sista biten hem.

SAM_0747.jpg

Vilket snyggt täcke du sytt! Klart hon ska ha täcke om hon fryser!
Min lillskit fryser för "ingenting" och efter att han fick diskbråck i höstas så täckas han hellre lite för mkt än förlite.
Idag fick jag hem en fleeceoverall från Hurtta som är både vind och vattentät samt ett vintertäcke också :)
Tycker Hurttas täcken/overaller är superbra! Har täcken och overaller därifrån som är flera år gamla men fortfarande i bra skick :)

Har också finska lapphundar och har nästan aldrig täcke på dessa . Dock ser dom inte ut att frysa. Men har köpt in för säkerhetsskull :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 664
Senast: machafuko
·
Utrustning Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid. Vad använder ni för täcken till era hästar? Ni behöver inte skriva ut märken...
Svar
7
· Visningar
1 523
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?