Tack Hästen?

Salonikel

Trådstartare
Blev lite irriterad i helgen när jag var på fälttävlan.
Efter man kommer i mål travar/skrittar man väl av sin häst?
Såg flera ekipage som efter målgång satt kvar på sina hästar, stannade o pratade, satt på hästen som att de vore nån sorts fåtölj! Hästarna flåsade, var svettiga, då sitter dom bara där!
Jag tycker bara det är så dåligt stil! :mad:
Ångrar att jag inte gick fram o sa vad jag tyckte!

Och då har hästarna kutat järnet runt med sin ryttare o vad får dom som tack?

Lite vanligt hästvett är vad som behövs!

Sv: Tack Hästen?

jag har heller aldrig förstått varför man sitter kvar länge på hästen. men stanna å prata lite kort me nån om hur det gick tycker jag e okej
jag travar av en stund, skrittar sedan litegrann så han får lugna sej lite å sen sitter jag av och tar av sadlen och svampar av, sen brukar mamma leda honom medan jag byter om till torra varma kläder

Jag skrittar/leder min häst åtminstone 20 min efter en terrängritt. Tycker det är självklart att hästen ska varva ner ordentligt.

Håller med dig! :mad:

Travar (travade kanske man ska säga, har ju inte tävlat på två år :cry: ) alltid ned mina ponnyer. Travade omkring tills de kändes ok och hoppade sedan av och ledde dem till de slutat flåsa. Plockade av grejor "under tiden" typ ;)

jag tycker det är en självklarhet att hästen skall få en chans att återhämta sig dom med, nu tävlar jag inte fälttävlan utan dressyr och hoppning men ser även där att folk sitter kvar på och står still och pratar långa stunder, man kan prata och skritta samtidigt

Salonikel skrev:
Och då har hästarna kutat järnet runt med sin ryttare o vad får dom som tack?

Lite vanligt hästvett är vad som behövs!

Järnet runt....... :confused: blev det en sk flängritt :angel: När hästen gått i mål så är det nedvarvning som gäller. Inte f-n ska väl hästen behöva stå med mjölksyra och lida. Dessutom blir ju skaderisken påtalande om man ska så och snacka skit istället för att ta hand om hästen. Men det är ju det jag säger att det här med iordningsställande, det verkar många ta med en klackspark :cool: Ta hand om hästen först och sköt skitsnacket (bortförklaringarna) sedan, om det nu måste tas så att säga :angel:

Senast ändrad:

Nedvarvning är A och O om man vill ha hela hästar i fortsättningen.

Tycker det är bra när veterinären kollar pulsen på hästarna efter terrängen. Då är det ingen som maskar med avskrittningen, minsann. Men det är lite synd att det ska behövas :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 261
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 538
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 703
Gnägg Hej alla glada :banana: Jag har en fråga, jag visste inte i vilken tråd jag skulle ställa den här frågan i, men hoppas det är okej här...
2
Svar
25
· Visningar
5 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka