Tabellhästar

jemeni

Trådstartare
Så då har man räknat ut årets foderstat!

Häst nr 1 har aldeles för hög energi/protein intag kvoterna stämmer
Dräktig och har varit något tun så det gör ju inte så mycket. 10kg hö 3kg kraftfoder

Häst nr 2 har aldeles för lågt energi/protein intag kvoterna är självklart förlåga.
Tränas/tävlad dressyr, Är precis lagom i hull, väldigt pigg (beror säkert på kylan). 8kg hö 1kg kraftfoder

(båda står på halm)

Är det bra jag som verkligen inte har tabellhästar??
I dagens tider verkar det vara väldigt viktigt att räkna foderstat men vad gör ni går ni på vad tabellen säger eller hur hästen ser ut???
Enligt tabellen så ser häst nr 2 döende ut!

Sv: Tabellhästar

Jag utgår från tabell första gången, justerar sen upp/ner utefter individen, när det är bra plitar jag ner de siffrorna och använder de, och skiter nästkommande år i tabellerna. Med ett undantag - jag går alltid på tabell vad gäller mineraler och selen, och jag går aldrig under grundbehovet av smältbart protein räknat utefter vikt (55 gr srp/100 kg). Och inte heller under minimiTS (1 kg/100 kg) annat än i undantagsfall.

I övrigt är tabellen bara en vägledning för att ha någonstans att börja första året.

Har häst 2 sina mineralbehov och sitt selenbehov täckt, och underhållsbehov av protein skulle jag således inte göra ett dugg åt varken häst 1 eller hästs 2:s foderstat. Däremot räkna in den ev halm de äter i foderstaten.

Försöker göra en foderstat men har ingen aning om vad min häst behöver. Så nu undrar jag var hittar man dessa tabeller ni pratar om?

googla på hippocampus foderstatsberäkning så kommer du få träff på ett enkelt gratisprogram som är bra att börja med

Om man redan har fodrat ett antal månader innan man börjar räkna så kan man räkna på det man har gett. Sedan tänker man efter om hullet på hästen är bra eller inte. Har den blivit för tjock på det man gav innan justerar man ner MJ lite. Är den för smal så lägger man till MJ. Proteinet, mm i balans av energibehovet.
// Linda

Tabellerna är bara riktvärden. Du har ju sett vad dina hästar har för behov och då utgår du från det och inte tabellerna.

Försöker göra en foderstat men har ingen aning om vad min häst behöver. Så nu undrar jag var hittar man dessa tabeller ni pratar om?

Köp häftet om foder från SLU (går att beställa på nätet) eller en bra bok. tex Christina Plancks bok.
Nätvarianterna om foderstater tycker jag inte alls är lika bra. Mycket information saknas där också. Det är lätt att räkna foderstat när man vet hur man ska göra.

Jag har båda dessa "böcker" men blir liksom inte klok på det här med att räkna foderstat. Men som sagt allt är lätt när man kan!

Har verkligen inte tabellhästar.

Häst nr 1, kallblodstravare: enligt tabell: ca 60 Mj och 375 g smrp, behöver ca 90 Mj och 540 g smrp för att se fin ut.

Häst nr 2, holländsk ridponny som hoppas; också ca 60 Mj och 375 g smrp enligt tabell, behöver ca 75-80 Mj och 450 g smrp

Häst 3: Korsning fjord/nordsv. Enligt tabell: 58 Mj och 344 g smrp, har i vinter ätit ca 60 Mj och 360 g smrp, har gått ner ca 60 kg. :bump: Äter ca 68 Mj och 400 g smrp när hon håller jämnt hull.

Ja, ta inte tabellerna på för stort allvar. Utgå från grovfodervärdena och pussla det kraftfoder som matchar bäst. Och titta självklart på individen! Jag började fodra våra unghästar efter enbart tabellberäkningar och de blev så enormt feta att jag fick dra ner kraftfodergivan till en tredjedel (!). Min gissning är att mina höanalyser inte varit helt hundra och när de fick fri tillgång på det så blev det aldeles för mycket.
Gör inte er själva en otjänst genom att blanda och dutta med femton olika fodermedel. Ett bra grovfoder betyder allt, jag har i alla år fodrat mina tävlingshästar med ca 1 kg havre, mineraler och ett superfint silage (Gäller inte de växande hästarna, de får även ett högproteinfoder). Jag har ALDRIG haft en smal häst med dålig mage och de presterar på msv-svår nivå i hoppning... Och ekonomiskt dessutom! Bonus i den hästvärlden! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 473
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka