Ta valpar!!

daymint

Trådstartare
Jag är inte erfaren när det gäller avel och behöver många goda råd.Jag har en Skotsk terrierhane på 6 snart 7 år som jag så gärna vill ta valpar på.Saken är den hur går jag bäst tillväga ?Han är registrerad i SKK och har en hel del bedömningar sen han var valp/yngre de mesta fina omdömen.Hur mkt bedömningar ska de ha för att en seriös tikägare skulle vilja ta valpar efter honom ?Hur kommer jag bäst i kontakt med en skotteägare,jag vill ju ha renrasiga valpar och boka en valp istället för språngavgift.Och jag vill veta vilka hälsodeklarationer röngen osv som behövs innan parning?Jag vill så gärna ta valpar på honom innan han blir för gammal,och han har ett underbart psyke som är värt att avla vidare på.Sen är saken den att han är omplacering så jag har inte själv ställt honom osv utan det är förra ägaren men jag har god kontakt med denna så jag kan få mer uppgifter ang. utställningar osv .Snälla ni som är insatta i det här hjälp mig ,vill så gärna ha en bebbe efter min pojke.:bump:
 
Sv: Ta valpar!!

Det krävs en hel del för att jag ska tycka att en hund är bra avelsmaterial..

Men läs på rasens hemsida där brukar det finnas info för uppfödare och vad som krävs ( röntgen, ögonlysning m.m )

Det är väl lättast att annonsera på rasens hemsida först och främst.
 
Sv: Ta valpar!!

Ta kontakt med din uppfödare och kolla så att det finns några allvarligare ärftliga defekter bland nära släktingar. Annonsera i Rasklubbens tidning. Kanske börja visa honom på utställningar igen så tikägarna får se honom.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
5 098
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 353
Senast: Dopy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 019
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp