tå riktning

D

dragonlady

Har ridit för en ny tränare som har en hel del ideer som går tvärt i mot vad jag har lärt mig tidigare.

Han sa att jag skulle vrida låret så att mina tår pekade rakt fram vilket fick mig att komma helt ur balans och det kändes som jag höll på att falla framåt hela tiden.

Har lärt mig att tårna ska peka lite snett framåt men framför allt att man ska sitta avslappnat vilket var omöjligt när jag hela tiden fick spänna musklerna för att låren och tårna skulle vara i det läget han ville ha dom.

Vad tycker ni är det bara ovana från min sida eller :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: tå riktning

det är olika läror helt enkelt.

för mig är det så som din nya tränare som fungerar, men det gäller att inte bara vrida om fötterna, utan ända uppe i höften ska man vrida om.

efter en disskussion här där flera menade att man ska vrida om benet åt andra hållet så att tårna pekade utåt så provade jag det. så skulle jag ALDRIG kunna rida, och enligt mig är det dessutom fult! :D

Nu är jag ju allt annat än någon sitsexpert, men att vrida om benen utåt låter helt befängt i mina öron. Då sitter man ju, tvärtemot allt vad jag någonsin har läst, med lårens baksidor mot sadeln. Det skulle ju också omöjliggöra sporrar, eftersom de då skulle ligga an mot hästen konstant. Eller ? :confused:

Som jag har fått lära mig ska benen vara i ett sådant läge att lårens insidor ligger mot sadeln. Det innebär att man får vrida om dem i höfterna. Vissa tipsar om att man till en början handgripligen hjälper till att få till läget genom att ta tag i lårfläsket och dra fram det :D Det brukar jag göra ibland när jag känner att låren verkligen inte vill ligga som jag vill. Det där med hur tyngden hamnar är nog mest en vanesak. Antagligen blir ditt bäcken påverkat när du försöker sitta på det här nya sättet och det gör att du hamnar i framvikt.

När jag rider som jag lärt med fötterna lätt utåt pekande så ligger insidan på mina lår avslappnat mot sadeln ska jag vika in foten så ligger snarare framsidan på låren mot sadeln och jag kan inte slappna av ordentligt i sitsen.

Rider oftast med sporrar och har inte haft några problem med dom tidigare men nu blev jag faktiskt så instabil att hästen för första gången hoppade till för dom.

precis så har jag lärt mig också.

dragonlady, är du konstig i din egna benställning då? alltså inget illa ment utan man kan ju vara skapt så att det inte går att göra på ett visst sätt. Men om jag vrider om mina lår helt rätt, så pekar automatiskt mina tår rakt fram, om jag ska få dom att peka utåt, måste jag vrida ut hela låret.

Jag har lärt mej som din nya tränare säger.

Tänk såhär, du ska sitta i sadeln som du står på backen. Alltså, om någon tar bort sadeln och hästen under dej, så ska du stå med böjda knan, tårna framåt i en naturligt avslappnad ställning.

dragonlady skrev:
Har ridit för en ny tränare som har en hel del ideer som går tvärt i mot vad jag har lärt mig tidigare.

Han sa att jag skulle vrida låret så att mina tår pekade rakt fram vilket fick mig att komma helt ur balans och det kändes som jag höll på att falla framåt hela tiden.

Har lärt mig att tårna ska peka lite snett framåt men framför allt att man ska sitta avslappnat vilket var omöjligt när jag hela tiden fick spänna musklerna för att låren och tårna skulle vara i det läget han ville ha dom.

Vad tycker ni är det bara ovana från min sida eller :confused:

Tårna skall peka åt samma håll som de gör då du står och går. Är du utåttåad så skall de även vara det när du rider med. Givetvis skall det vara avslappat. Vad du dock skall tänka på är att insidan av låren skall ligga mot sadeln, inte baksidan. Precis så som du står och går. En del "sitter" på hästen som på en stol med baksidan av låren mot sadeln. Då kan man ha svårt att få fötterna i dess rätta riktning (om det är rakt fram) vid ridning, då benen längre upp pekar åt fel håll. Därför kanske det inte känns avslappnat att vrida dem framåt.

Hälsning Maja

rider precis som din tränare säger. Tårna pekar rakt framåt. känns helt normal och är snyggare att se hela stövlarna än ett par uppnosiga tår... :D

När jag rider som jag lärt med fötterna lätt utåt pekande så ligger insidan på mina lår avslappnat mot sadeln ska jag vika in foten så ligger snarare framsidan på låren mot sadeln och jag kan inte slappna av ordentligt i sitsen.

Rider oftast med sporrar och har inte haft några problem med dom tidigare men nu blev jag faktiskt så instabil att hästen för första gången hoppade till för dom.
Det är ju självklart att det känns så när man är ovan. Och det är också självklart att det känns fel ochh onaturligt, din kropp och muskler har ju vant sig vid en ställning, och det krävs medveten kraft för att ändra det som kommer naturligt. Det gäller alla, människor som djur.

Jag har varit med om samma sak - fast det var inte allt för allvarligt för min del. Och jag vande mig efter ett par ggr och började förstå vilka möjligheter jag missat pga min dåliga sits.

Sitter du med benen vridna utåt så får du dessutom fel bäckenvinkel och du hamnar i en kontasnt drivande sits - nästan som i stolssits. Och detta inverkar negativt på hästen samtidigt som du ger den fel signaler OCH blir hindrad i dina viktändringar. Det är superviktigt med en bra sits, viktigare än vad man tror.

Och du, kasta sporrarna. Sånt ska man kunna rida utan. ;)

Precis som du själv gissade är ett så kallat "bra knäslut" någonting som är kvar från "urminnes" tider. Nu har man kommit på att man inte ska sitta med tårna rakt fram/svagt inåt, för det resulterar i knipande knän, spända underskänklar och hälar som står rakt ut från hästen. Det ska inte vara så längre och fler och fler har börjat inse det nu! Knäna och tårna ska peka svagt utåt. Nu menar jag absolut inte som Charlie Chaplin men svagt utåt
Det är precis det jag menar jag blir spänd i hela sittsen och balansen försvinner om jag ska vrida tårna rakt fram när jag rider.

Står jag på plan mark avslappnad så är jag lätt utåttåad men det är också dom flesta människor jag känner så vanskapt är jag nog inte.

På grund av att jag är reumatiker så behöver jag sporrarna för att hästen ska känna mina skänklar, det vore nog annorlunda om jag red känsligare hästar men ridskolehästana är vana vid ryttare med mer benstyrka.

Jag förstår att du blir spänd och får svårt att komma ner i sadeln ordentligt om du måste vrida tårna onaturligt rakt framåt. Man ska inte knipa sig fast på hästen med knäna, det behövs inte, man ska sitta på rumpan ingenting annat. Som jag skrivit i tråden så börjar det sprida sig mer och mer, men det finns fortfarande folk som tycker att man ska sitta med knäna och tårna in mot hästen. Visst, det kanske är snyggare men inte särskilt funktionellt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 321
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 882
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka