Ta reda på saken först.

M

MomLovesThindra

Ibland kan man höra av folk som blivit anmälda för att de har en mager/tunn häst.
Visst ska man vara uppmärksam om man ser en sådan häst i en hage eller stall.
Säger inte det men folk borde ta reda på mer fakta om allt innan de anmäler en för misskötsel/vanvård.

Skulle någon ha kommit då jag köpte min varmblodsvallack för 1 månad sen, skulle de anmält MIG oxå.
Fast de inte var jag som fått hästen i detta skick.
Han var mager (revben syntes), långa, hovar, matta ögon. Ja ni vet .
Hemsk helt enkelt.
Nu en månad senare är han mycket finare i kroppen!

Med detta inlägg menar jag att man borde ta reda på mer fakta innan man anmäler någon.
Någon som varit med om detta, om att bli anmäld när man fått hem en häst i dåligt skick.?

Sv: Ta reda på saken först.

Fast om jag sett en häst i det skicket som du beskriver, hade jag tittat på "övrigt" också. Har hästen sällskap i hagen? Hur ser hovarna ut? Vad för sorts hage står den i? Hur ser staketen ut? Etc, etc. Jag hade alltså INTE bara hängt upp mig på hästens hull... Sedan hade jag inte anmält direkt heller, utan väntat några veckor för att se om det blev någon förändring.

Någon vecka.?
Du hade alltså inte pratat med ägaren.
Det kan faktiskt vara så att det är en ny häst som kommit dit i väldigt dåligt skick.
Så du hade alltså anmält mej om du hade sett min vbl kille antar jag?
Men de du inte vet då är att det inte är jag som satt honom i det skicket.
Utan det är jag som strävar och få honom fin igen.
Så jag menade.

Och visst, allt det andra har oxå betydelse.

Det ja mena var att man borde snacka med ägaren först och inte gå efter vad man ser. (alltid)
Man kan fråga, "varför är hästen i detta skick" osv.

Självklart ska man ta reda på saker och ting först, det kan ju vara så att hästen är eller har varit sjuk,,, som du säger kan det vara en nyinköpt häst som är på väg att bli bättre, eller som man precis har haft vetrinär på. Ser man något sådant tycker jag dock att man ska hålla ögonen öppna, och försöka följa hästen , så att den verkligen blir bättre. Det kanske finns gamla hästar tex, som bara blir värre och värre, och då tycker jag faktiskt inte de ska behöva stå så....

Jag upplever att det kan vara så att folk lägger sig i aningens lite för ofta och lite för fort.
Jag vet ett fall med en ko som låg ensam i en rasthage, anmälan kom in till kommunen som åkte ut omedelbums och tittade på varför kon låg där ensam och övergiven (bakom ägarens lagård, precis bredvid en större väg...)
Det visade sig att den fått kalvförlamining och att vetrinären varit där kvällen innan och behandlat den, sam föreskrivit att den ska vara ensam så de andra inte går på den, och att den får lugn och ro. Ägaren hade varit där med vatten fyra gånger det senaste dygnet, och vetrinär var alltså rådfrågad. Kon blev såklart bättre redan på eftermiddagen, reste sig, och fick på kvällen gå in med de andra igen.

kanske lite snabbt att döma,,,,, kan jag tycka.

Lugnar man sig lite, kanske man ser att det löser sig, och bara för att den ligger själv i ett par timmar, innebär det inte att man glömt/struntat i den eller att den är på väg att dö.

Det är väll ungefär samma med hästar. Ser jag en häst i en grupp som är lite mager, reagerar jag inte så mycket som jag skulle göra om jag såg en eller två hästar där båda var magra. Jag tycker mer synd om ensamma hästar, som år efter år får stå utan hästsällskap...
De ser inte lyckliga ut även om de ibland är smällfeta.

Håller med dig fullkomligt där!

Precis, varför ha så jäkla bråttom?
Ta reda på saken först om man MÅSTE få veta och lägga sig i allt.
Anser jag.

Som du ser skrev jag inte "någon vecka" utan "några veckor":

"Fast om jag sett en häst i det skicket som du beskriver, hade jag tittat på "övrigt" också. Har hästen sällskap i hagen? Hur ser hovarna ut? Vad för sorts hage står den i? Hur ser staketen ut? Etc, etc. Jag hade alltså INTE bara hängt upp mig på hästens hull... Sedan hade jag inte anmält direkt heller, utan väntat några veckor för att se om det blev någon förändring".

Några veckor torde ju vara nog för att man ska börja se en förändring i rätt riktning, även om det kanske tar månader innan hästen är i riktigt bra skick igen. Som du ser hade jag också tittat på ALLT runt omkring, för jag tycker att man kan avgöra mycket genom att titta på helheten och inte bara stirra sig blind på t. ex. hästens hull. Om en häst är mager, tovig och den dessutom står ensam i en liten hage med taggtrådsstaket tycker jag att många varningsklockor börjar ringa för mig...

Fast om anmälan visar sig vara ogrundad händer ju inget mer än att djurskyddsinspektören tackar för sig och åker hem igen... Visst - kanske en "onödig" resa för inspektören, men det får man väl ta. Man vet ju aldrig när de "riktiga" fallen dyker upp, och de värsta uppdagas faktiskt via anmälningar.

Men, sen kan jag ju hålla med om att om hästen "bara" är tunn så kanske det inte är anledning nog för en anmälan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 557
Senast: nexxa
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 548
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 544
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V