Ta reda på kön?

Sv: Ta reda på kön?

KNAPPLÅN


Den här tråden är rätt rolig. För idag handlar det mycket om att det inte ska handla om KÖN, kön i form av snoppar och snippor. Endå verkar mammorna helt hysteriska på att veta om deras bebis har just snopp eller ej. Vad tusan ni ska ha en bebis, räcker inte det, har ni tur så är dne frisk också, det är väll det man hoppas få reda på vid UL, inte om det är en snopp eller snippa.
 
Sv: Ta reda på kön?

har inte stavat med ett 'g' någonstans i min text..
 
Sv: Ta reda på kön?

Nu är du bra rolig, jag kopierade det du skrivit rakt av utan ändringar ( citerade ) du däremot har ändrat något i ditt inlägg 2 minuter efter ursprungliga inlägget ( dvs innan jag han posta det "rättande" inlägget )

Det må hända att du skrev ett slarvfel, men nu blev det ju lite små löjligt /roligt ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ta reda på kön?

Det är inte mina vänner som fått veta, har inte en enda kompis som har barn. Har däremot frågat bekanta, och bekantas bekanta som varit gravida här i Östergötland om de fick veta kön, och det fick de.

Jag har frågat dem just därför att jag hört att man i vissa landsting har som policy att inte avslöja könet, även om man ser det. Och nu har jag, just därför att jag frågat, fått veta att man i Östergötland inte följer denna policy.

Jag tänker fråga barnmorskan om hon kan se vad det är. Får jag då svaret "Det vill jag inte säga" kommer jag bemöta henne som följande: "Jag vet att andra som varit här fått veta kön".
Får jag svaret: "Jag kan inte se vad det är" så säger det väl sig själv att hon inte kan se vad det är och isåfall - fine.
 
Sv: Ta reda på kön?

Jag hoppas inte på något speciellt kön, f t r. Men jag är riktigt sugen på att köpa bebiskläder och inreda barnkammaren. Jag vill inte köpa könsneutrala kläder eller inreda barnkammaren könlös.
Även detta hurvida könet och personligheten går hand i hand eller ej är en diskution i sig, men den tar vi inte här och inte nu.

Jag är kvinna och ser det som en stor del av vem jag är. därför är könet intressant för mig i val av kläder och inredning. Lika lite som jag väljer könlösa namn till mina barn, väljer jag könlösa saker till dem.
Det är mitt barn och det är jag som kommer uppfostra henne/honom, och därför är det jag som bestämmer vad jag vill köpa för kläder och inredning.

Jag vill veta könet i förväg för att kunna planera lite grann, självklart vet jag redan att barnmorskan kan se fel vid ett ultraljud, men jag vill ändå veta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ta reda på kön?

Att stava fel på grund av slarv är en sak, och att stava fel på grund av okunnighet är en annan.
 
Sv: Ta reda på kön?

Vill bara passa på och be alla läsa det allra första inlägget i den här tråden.

Folk har verkligen en tendens att svara på någon helt annan fråga än den man ställer ...
 
Sv: Ta reda på kön?

Och du kan svara för att Pmm stavade fel pga okunnighet..

Det var just detta jag ville få fram, att alla kan stava fel och man inte behöver vara så snabb på att rätta :)

Nu ska jag ta och lämna din tråd ..
 
Sv: Ta reda på kön?

Som jag förstått är du ganska ung, misstänker att du kanske är först ut för blivande mormor, morfar, farmor och farfar?

Då kommer du inte behöva köpa någonting i princip. Du kan inte ana hur mkt vi fått från våra föräldrar (när "chocken väl lagt sig), släkt och vänner :eek: Dessutom ska du väl ha strax innan jul? Perfekt, jag funderar på en julgran med bara topp, typ som en tall ;)

Och herregud vad gör det om jag stavar agresiv, aggresiv, agrisiv, agreseve, aggro? Jag kan iallafall söka på internet :p

Hade du surfat in på landstingets hemsida hade du funnit detta:

Alla blivande mammor inom centrala Östergötland erbjuds en ultraljudsundersökning i graviditetsvecka 12-13, i övrigt görs ultraljudsundersökning efter läkarordination.


Från och med april 2007 erbjuder vi ytterligare en rutinundersökning. Den gör vi i graviditetsvecka 18-20 och bedömer då fostrets anatomi.


Edit: Fuskigt med 2 UL, här i Uppland får man bara 1 i v.18-20 :p
 
Senast ändrad:
Sv: Ta reda på kön?

Jag förstår inte riktigt varför det ska vara så mycket tjafs om att berätta könet eller ej. Tycker det är självklart att barnmorskan ska berätta det om det syns och om föräldrarna så önskar.
Visst är ultraljudet i första hand till för att kontrolera så att allt står rätt till med barnet men det behöver ju inte betyda något hinder för att berätta könet om nu barnmorskan kan se det.

Jag och min man ville gärna få reda på könet när jag var gravid och vi frågade barnmorskan om vi kunde få det när vi var på ultraljud i vecka 17. Det var inga problem och barnmorskan kunde se klart och tydligt att det var en pojke. Till och med jag kunde se det tydligt och vi fick även en bild på det med oss hem.
 
Sv: Ta reda på kön?

Nej, det förstår inte jag heller. Tydligen väcker det väldigt starka åsikter hos människor.
 
Sv: Ta reda på kön?

Vad vill du ha sagt med allt detta? Att jag inte ska ta reda på könet därför att vi kommer få massa saker av barnets mor och farföräldrar?

Inte för att det är relevant, men det finns en morförälder och that's it. Våran familj/släkt är inte så enorm som du tycks tro, och varför du antar det är en mycket bra fråga.
Oavsett hur mycket presenter och gåvor denna ensamma morförälder tänker ge oss, så behöver vi köpa saker själva. Hon kommer absolut inte stå för färg och tapeter till barnkammaren t ex.

Saken är den att jag faktiskt vill köpa sakerna själv. Och då vill jag, som jag sagt femtioelva gånger tidigare, slippa köpa könsneutrala saker.

Varför stör det dig så enormt att jag vill veta könet? Och tror du allvarligt att jag ska sluta vilja det på grund av dina argument?

Jag tänker inte tvinga dig att ta reda på könet, du får göra precis som du vill. Och det får även jag.

Jag startade inte denna tråd för att få allas godkännande om hurvida jag ska ta reda på könet eller ej. Om du läser mitt allra första inlägg ser du vad tråden egentligen handlar om.
 
Sv: Ta reda på kön?

Min lillebror var en Josefine tills han kom ut :rofl: Han är 16 idag och vi retar honom fortfarande :angel:[/QUOTE]



:rofl::rofl::banana::angel:

försökte citera men det gick visst inte. ovan skrivna text är citerad av en annan anv.
 
Sv: Ta reda på kön?

Att stava fel på grund av slarv är en sak, och att stava fel på grund av okunnighet är en annan.

:bow::bow:

alldeles rätt!
jag har dyslexi men kan stava, men det finns dem som inte kan det och de lär sig inte att stava för att man påpekar det.
det går bara inte.
helt rätt av dig!:banana:
 
Sv: Ta reda på kön?

för att gå tillbaka till vad tråden handlar om!!!

vissa landsting har som policy (hehe eller hur det stavas;)) att inte tala om vad det är för kön just därför att det inte är så säkert.
när jag var gravid med min dotter fick man inte veta det.
nu har vi flyttat och här kan man få veta om båda parter är överrens.
MEN det är inte ett test som är 100% tillförlitligt eftersom det är svårt att se och man kan se fel.
det är bara en "hint" om vad det KAN vara.
..... har jag fått höra.....

sen är det faktiskt valfritt för alla i sverige att göra som man själv vill och känner.
vill man veta av olika anledningar så är det faktiskt upp till var och en!
varför ska man hacka på nån annan och lägga in egna värderingar och tro att man vet bäst om nån annan.
det finns många positiva saker med att veta innan, men det är UPP TILL VAR OCH EN!!!
man ska inte lägga sig i andras val och beslut för det har man inte med att göra.
förstår faktiskt inte varför man ens lägger ner energi på vad andra ska göra med sitt liv eller inte:devil:
tänk om det var tvärtom.
att nån skällde och tjafsade med dig för att du INTE vill veta?
vad är det som säger att det är just det som är rätt och riktigt?
sen kan man ju diskutera en sak: i de länder de sätter ut små flickor att dö just för att de inte är pojkar (kina tex), där tycker jag nog att det är barmhärtigare att veta innan och göra en abort istället för att lägga ut dem att svälta ihjäl.
förstår inte varför de måste göra så (regeringen som bestämmer det) men jag tycker väldigt synd om både barnet och föräldrarna som inte får behålla sin dotter om de inte gömmer sig eller rymmer.
men det är min åsikt!
och jag har rätt att ha den för sverige är ett fritt land!!!
alltså får man välja själv om man vill veta könet eller inte och ingen annan har med det att göra.
tack för ordet!
 
Sv: Ta reda på kön?

KNAPPLÅN


Den här tråden är rätt rolig. För idag handlar det mycket om att det inte ska handla om KÖN, kön i form av snoppar och snippor. Endå verkar mammorna helt hysteriska på att veta om deras bebis har just snopp eller ej. Vad tusan ni ska ha en bebis, räcker inte det, har ni tur så är dne frisk också, det är väll det man hoppas få reda på vid UL, inte om det är en snopp eller snippa.

Men det ligger en del praktiska saker bakom också, inte bara nyfikenhet. Vi håller på och renoverar sonens rum (det är meningen att de båda ska dela rum tids nog), och i och med att vi fick reda på vad nummer två är innebär det att vi kan förbereda mer innan den kommer. Dessutom, i och med att vi inte har några garderober pga renoveringen är det praktiskt att veta om vi måste behålla sonens alla små pojkkläder framme, eller om vi kan ställa undan dom.
 
Sv: Ta reda på kön?

KL

Nu har jag läst igenom hela tråden. Jag kan inte utläsa att någon ska ha gjort några påhopp på trådskaparen eller uttalat sig om att trådskaparens åsikter/tankar skulle vara felaktiga/konstiga. Inte heller kan jag se att någon ska ha försökt bestämma över trådskaparens val. Jag tror att den lite upprörda tonen i denna tråd har uppkommit av något missförstånd eller någon feltolkning.

Ibland kan det vara bra att inte hugga direkt. Det kanske är bättre att läsa inläggen med inställningen att alla menar väl, istället för att redan i förväg ha bestämt sig för motsatsen.

Bara ett litet inlägg i all välmening.

//Julia
 
Sv: Ta reda på kön?

Jag tror att om BM är alldeles säker så är det okej.

men jag ser framför mig hur de som tycker att könet är viktigt för att kunna köpa rätt kläder och måla rummet i rätt färg - får besked om flicka - vips allt är rosa - vad gör man då om det kommer en liten pojke ? Nånstans tycker jag att detta inte minst kan göra att man blir besviken om det blir den andra sorten. Fast man inte hade blivit besviken om man inget hade vetat.


Mina döttrar flyttade in i ett traditionellt pojkrum som femåringar. Det var blått på väggarna. Jag lovar att det har inte påverkat dem ett enda dugg i maskulin riktning.

Sonen föddes och bodde sina första 8 år i ett gult rum.

Kläder - ja, samma sak där. De har haft både "flickiga" och neutrala kläder alla tre.

Bäst var när sonen kom med sin knallrosa ryggsäck till första tennislektionen (han hade ärvt den av systrarna). Och en annan pojke säger : - VA, har du RÅÅÅÅÅSA ryggsäck ? Och han svarar Javisst, den har jag fått av mina syrror. Så var det med detta.

jag tycker (fast det itne har med diskussionen att göra) att det är helt onödigt att försöka cementera rosa - tjej. blått - kille.
 
Sv: Ta reda på kön?

Men det ligger en del praktiska saker bakom också, inte bara nyfikenhet. Vi håller på och renoverar sonens rum (det är meningen att de båda ska dela rum tids nog), och i och med att vi fick reda på vad nummer två är innebär det att vi kan förbereda mer innan den kommer. Dessutom, i och med att vi inte har några garderober pga renoveringen är det praktiskt att veta om vi måste behålla sonens alla små pojkkläder framme, eller om vi kan ställa undan dom.

Vi byggde ett helt nytt hus medans jag var gravid. Och inredde "barnkammaren", det gick jättebra utan att veta vad det är för kön :), eller har snopppar och snippor olika krav?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 374
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 733
Senast: Freazer
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 254
Senast: Madalitso
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp