Ta med ledarskapet upp på ryggen......

Raggartass

Trådstartare
ja - hur gör ni det? Har en coollugn häst som följer mig vart jag än går. Vi bor nära ett samhälle, så vi har tagit rundturer till fots inne i "byn" och bla kollat ica-affären o dess kundvagnar, byggarbetsplatser och macken. Aldrig varit några problem, vid något enstaka tillfälle har han reagerat med att tvärstanna, men sedan genast följt med mig fram till det "läskiga".
Han är tvärsäker i all hantering i den mening att han ALLTID ser mig som ledaren. Som ettårig hingst så ifråga satte han detta faktum vid några tillfällen, men även det var snabbt ordnat med några övningar.

Jag har i bakhuvudet ibland undrat hur det ska gå när ledaren sitter på ryggen och han inte längre bara kan följa med - och nu har vi hamnat i den situationen att han tycker allt är läskigt när jag inte längre finns där rent fyskiskt framför honom som han kan "luta" sig mot. Och hoppar jag av så blir han genast lugnet själv och det finns helt plötsligt inget att titta två gånger på - han slappnar omedelbart av i hela kroppen, huvudet åker ner i backen och han knallar lugnt efter mig utan att bry sig om det så skulle slå ner en atombomb bredvid oss!!!!
Så hur ska jag få honom trygg och säker på sig själv, och hur ska jag kunna få igenom mitt ledarskap när jag inte längre kan visa vägen rent fysiskt? Någon med erfarenhet eller ideer? Jag vill att han ska vara lika trygg med sig själv och lita på mig som ledare, trots att jag inte längre går före och visar vägen.

Sv: Ta med ledarskapet upp på ryggen......

tror du bara måste vara koncekvent och verkligen bestämma att ni ska förbi de läskiga, tittar han på något så låt honom titta så länge han inte börjar backa eller hoppa åt sidan eller göra nåt annat.

min häst brukar få titta så länge han vill på saker men han får inte börja backa eller hoppa åt sidan och krångla, jag låser dom vägarna så de bara finns en väg och de är framåt..och detta har funkat bra..bara man inte gör nån grej av de, låssas som ingenting när hästen börjar titta, och sen tycker jag att de är viktigt att man inte sitter av hästen i de läget..utan att man är lugn o koncekvent med allting och bestämmer sej för att de bara är framåt som gäller, då brukar dom bli tryggare tillslut.

Om du tömkör den får den självförtroende- behöver inte ha dig före.
Sen gäller det att du är lika lugn på ryggen. Han ser ju dig inte, men känner av ditt kroppsspråk. det går inte att lura den då:D

Unghästar som rids med sällskap bör gå först- just därför.

Den andra hästen kan gå förbi- om det blir nödvändigt.

Självklart hoppar jag inte av så fort det dyker upp något, då får jag ju gå mer än jag rider :crazy:. Jag brukar avsluta ridturen med att gå av innan "stora vägen" o knalla sista 100m, och det är då jag märker den klart avslappnande hållningen.
Ett annat problem är att hans lösning på de flesta uppstående problem är att just backa....... vilket kan sluta i en olycka eftersom han är oerfaren o inte förstår att man kan hamna i backen om man drar rätt ner i diket. Just nu så går jag åt honom med skänklarna när han slår i backen, tills han går fram igen och då omedelbart slutar - men detta känner jag inte är en metod som stärker hans självförtroende direkt - utan kanske stressar honom än mer i längden.

Har haft gubben med de första gångerna och det gick i stora drag bra, och funderar på att han helt enkelt får ta cykeln och hoja med så länge (gubben behöver röra på julfläsket :p), men det känns som det inte kommer att lösa problemet i längden. Jag behöver på något sätt få honom att lita på mig trots att jag sitter däruppe, och se till att han får mer självförtroende och våga ta mer egna initiativ. Jag vill INTE ha en häst som skiter ner sig så fort det blir någon förändring på en invand promenadväg!!!

Tömkörning är ju ett bra förslag, MEN jag vet inte hur man gör :o, vill inte att det blir fel och knöl med tömmar o grejer. Kan inte han och dessutom jag inte vet hur jag ska lösa uppstående problem kan det ställa till trubbel. Kan iof fråga pappa om han kan hjälpa mig, men vet inte om han har tid o ork just nu :(

Och ja - jag är lugnet själv, men skulle kunna prata dessto mer med honom än vad jag gör. Men eftersom jag inte pratar så mycket när jag markarbetar (han slår gärna in niten - tror allt jag säger betyder whoa, dvs stopp), så har jag inte gjort det när jag sitter upp heller. Använder mer händerna och håller om honom som beröm. Ska bättra mig på den punkten :idea:

Nu har jag iofs tömkört väldigt mycket men när jag red in min häst så red jag oftast korta turer. Red en liten bit (med gott resultat) och sedan hoppade av. Och så har jag hållt på hela tiden utan något system i var jag hoppar upp och var jag hoppar av. Dessutom har jag hoppat av om det har kunnat utvecklas till något farligt som en dönande traktor (men de betyder numera mat så de är inget farligt :angel: )

Däremot så har hon fått gå fram till den "jätteläskiga" stenen utan att jag har hoppat av.

Appråpå tömkörning; när jag tömkörde min 1½åring första gången så satte jag bara på henne tömmar och sele och sen ska vi gå efter hästarna där borta. Funkade super :D

Hej!

Jag har samma problem med min foderponny. Han följer oxå mig när jag är på marken, på olika övningar vi gör.

Men när jag ska rida ut så blir han rädd för typ allting och vägrar gå och börjar backa. När jag driver på honom så reser han sig. :mad:

Det brukar gå bra när pojkvännen går med :D men måste ju kunna rida själv oxå.

Jag brukar rygga förbi honom ibland, eller göra små volter och försöka gå framåt sen igen, det fungerar oftast, men vet inte om det är ett bra sätt :confused:

Öva på att skicka hästen framför dig. Promenera med hästen och gå vid hans mage istälelt för framför. Du befäster ledarskapet ytterligare (en ledarhäst går inte alltid längst fram, utan skickar också fram de ranglåga hästerna framför sig) och ökar förhoppningsvis hästens självförtroende.

Ställ dig vid magen, titta mot rörelseriktingen och driv på baken. När du ska svänga trycker du på halsen/flyttar på baken. För att stanna kliver du fram, så att du hamnar vid bogen i en för hästen bromsande position och stannar. Ta ev i grimman/tyglarna.

Att tömköra tycker jag oxå var ett bra tips, så att han lär sig att du inte alltid går framför och "bereder väg" för honom. Lycka till! :)

Tack för bra tips :bow:. Har provat att skicka honom mellan två personer och det har funkat bra - dock bara i paddocken, men kan ju utveckla det. Att gå mer vid magen ska jag oxå testa och se om han tar mer egna initiativ.
Just nu gör han inget utan att ha kollat vad jag gör först, vilket på sätt o vis visar att han tycker att jag är en förnuftig person som går att lita på - men som ställer till det när han aldrig tar egna beslut. Bara att gå tre steg framför mig i hagen kräver att jag har godkänt hans "tilltag", annars vänder han genast och faller in bakom mig *suck*. Här dyker det upp otaliga trådar om det här med ledarskap och NH, men det kan faktiskt även vara ett problem när hästen alltid har blivit tillsagt att hålla sig på sin plats, både av människor o hästar - särskilt när det är en okomplicerad häst som gärna vill vara till lags.

ok, då förstår jag :) men fortsätt öva upp hans självförtroende och kräv, vänligt men bestämt, att han ska våga gå före också, även om det är du som leder honom så måste du ju kunna vara i olika positioner runt honom, inte bara framför. Låter som en trevlig häst och som att ni har en fin relation för övrigt :)

Tycker du ha gjort helt rätt med din häst och enl. din beskrivning så försöker han ju tänka själv också.

Det blir dock lite knepigt när de blivit så här lydiga, men bara de förstår att de FÅR gå först och tänka så blir det inga problem. De vet vad som gäller och vilka gränserna är beroende på var du står i position.

Att du hoppar av och visar vägen kommer ge honom massor av självförtroende och ännu större tillit till dig, så fortsätt med det, gångern kommer bli färre med tiden. En sådan häst lär sig snart att matte ALDRIG skulle utsätta dem för fara och en dag går de genom eld för en.

Men du hoppade över steg 2, just detta att låta hästen gå först och ta eget ansvar innan du satt upp.
Börja med att låta han gå några steg före dig i grimskaftet även ute på vägarna. Gå sedan vidare till tömkörningen, låt då någon annan hålla i tömmarna medans du är framme vid huvudet och var efter sakta backar bakåt för att till slut ta över tömmarna och han blir helt ensam.

Ta en period på kanske några månader och befäst detta.

Vet inte hur du gör, men jag har gjort exakt lika som dig med alla min hästar och jag litar på dem i alla lägen var jag än varit med dem. Jag har dock använt mycket verbala kommandon vilket har hjälpt när de känt sig osäkra. Ett litet ord kan få den mest hariga att gå fram självsäkert eller lugna den stessiga.
Känner mig själv säkrare med verbala kommandon eftersom man inte alltid har koll på sin egna kroppskommandon, risken för fel och missuppfattningar tycker jag blir mindre.

Senast ändrad:

Ett litet tips.Ta med hunden!
Den ingår i flocken den med:love:

Så har jag gjort med unghästar om de varit tveksamma- skickat hunden -FÖRE!

Testade honom idag med att skicka honom före - dvs jag gick vid hans mage ungefär, bara här hemma men det gick bra. Jag misstänker att jag har gjort fel som aldrig låtit honom kliva fram, och det får jag äta upp nu. Fick honom som ettårig hingst, och ville inte låta honom få lillfingret då jag inte hade hållit på med hästar på ca 8år, och var därmed lite osäker själv :o. Detta har jag antagligen fortsatt med trots att vi fått bra kontakt och han nu är kastrat - dock bara två (snart tre :bump:).

Så nu blir det "framförgående" som gäller ett tag :idea:. Eftersom han genast stannar när jag gör det och kollar vad som ska hända här näst, så känner jag att jag fortfarande har full koll.

Jag använder annars oxå verbala kommandon vid markträning, som jag givetvis tagit med mig upp på ryggen, MEN som jag av någon konstig anledning inte använder lika mycket när vi rider ut. Jag ska definitivt bättra mig på den punkten :crazy:

Jag tackar för tipset, men tyvärr är det en reined cowhorse jag har så det skulle inte funka. Att följa hunden, eller något annant för den delen är Big NoNo (och lita på att han har försökt :smirk:) , då jag inte har tänkt använda honom som kossehäst. Inte just nu i alla fall - vet ju aldrig vad som händer i framtiden :p.
Och vovven är smart nog att hålla sig bakom honom och ogärna går framför hästen - för sitt eget bästa :smirk:.
Annars har han "råkat" missta farsan (som var hästvan hästvakt) för en fårskalle och jagat ut honom ur hagen en gång - guuud vad jag hade velat se pappa springa då :rofl::rofl:.

Senast ändrad:

Jag är i samma situation som du med min häst. Jag har börjat att rida ut själv och upplever det som att hon tror att hon har ansvaret. Jag hoppar av och visar henne att det inte är någon fara och hoppar upp igen. Jag tror helt enkelt att de behöver tid att förstå att människan kan ta ansvaret från ryggen också. Tid och tålamod som med det mesta i hästvärlden.

Lycka till
Annika

Men om du har en jakthäst:D så är det ju kanon att skicka hunden före- hästen ser bara "bytet":idea::rofl:

Jag är i samma situation som du med min häst. Jag har börjat att rida ut själv och upplever det som att hon tror att hon har ansvaret. Jag hoppar av och visar henne att det inte är någon fara och hoppar upp igen. Jag tror helt enkelt att de behöver tid att förstå att människan kan ta ansvaret från ryggen också. Tid och tålamod som med det mesta i hästvärlden.

Lycka till
Annika

Klart den blir osäker om du håller på att hoppa på och av hela tiden så fort det är ngt....

Rid på och dramatisera inte så känner sig nog hästen trygg den också.

Det behövs inte tid för att den ska kunna ridas ut, det gäller bara att den upplever ryttaren som en trygghet och inte en lika förvirrad osäker figur som hästen själv:crazy: (vilket den lär göra om du dramatiserar genom att hoppa ur sadeln så fort den blir osäker)

tycker oxå att det blir fel om man sitter av så fort ngt blir osäkert.

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
767
Senast: cassiopeja
·
T
Träning Har fått en liten fundering. Enda sen jag köpte min häst(ponny) i höstas så har jag tränat väldigt mycker ledarskapsträning. Och jag har...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
8 618
Senast: Totola
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 609
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Sundsvall?
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur