Ta med hund till stranden, hur gör ni?

Hej!
Nä min hund får vara hemma om jag ska till en allmän strand med massa folk. Det är varmt, sandigt, tråkigt och det finns sällan något att binda kopplet i om jag vill bada ( här får hundar inte bada på allmänna badplatser)

Däremot simmar min hund dagligen under sommaren. Jag bor i stockholms skärgård på en ö, så det finns gott om badställen utan människor. Bästa motionen heta sommardagar! :-)

Inte alls eftersom det inte finns någon som helst nytta öht med att ta med en hund till en allmän badstrand.

Däremot finns det ju alltid små sjöar/åar som är lämpliga att besöka om man vill bada med hundarna.
Kommer dock på en massa bra anledningar. Miljöträning till exempel.

Nya frågor! Hur brukar ni göra när ni tar med hunden till stranden? Hur länge stannar ni där, vad tar ni med, vad gör hunden under tiden etc? :) Då vi blir med valp till vår/sommar är detta intressant att höra!

Har aldrig tagit med hund till offentlig badplats utan de är icke allmänna eller hundbad som gäller och då har det mest varit att åka dit, bada lite, torka upp o åka hem.

Där jag bor har vi ju hundbad vid havet, 2 st i min kommun. Alla får ju såklart åka dit, men jag tycker det är jättetrevligt att hundägare har en särskild plats. Här nere finns det inte så många sjöar som är enkla att besöka med hund, det här landets geografi är ju väldigt varierat.

Jag respekterar såklart att alla inte uppskattar stranden osv, men att avfärda det som värdelöst känns väldigt svartvitt.

Jag är som några andra här, att jag åker till stranden med hundarna för att träna dem :) De simmar, de får ev. leka med nån annan hund, vi kör lite inkallning/övningar. Jag lägger mig inte och solar, vilket jag iof inte är så förtjust i överhuvudtaget... Om jag åker med kompisar lr så och vi ska vara där länge, lämnar jag hundarna hemma (och då åker vi inte till hundstranden heller).

Tar med vatten, leksak och godis.

Skulle jag ta med våra hundar till en badstrand är sola och vila det sista jag skulle få göra :D
Sen är jag rätt säker på att vi inte skulle uppskattas på stranden med våra badglada yrväder:angel:

Utifrån hur mina hundar är så uppskattar jag trädgården hemma bäst på sommaren. Här kan jag gå i bikini och sola, läsa osv och hundarna kan själva söka skugga och göra det bekvämt för sig. Vi behöver inte ta hänsyn till några och hundarna har det betydligt trevligare när de kan sysselsätta sig med lite av varje hemma. Brukar spola av dom med vattenslangen under dagen om det är väldigt varmt. En lek de älskar!
Och vill vi människor också bada så åker vi som jag nämnde tidigare antingen iväg till någon sjö där vi är själva med hundarna eller så lämnar vi dom hemma i några timmar.
I sommar kommer jag ha valp hemma och då blir det absolut ingen badstrand. Vill inte ha en massa folk som ska klappa och ha sig. Valpar är ju även mästare på att hitta saker och peta i sig och folk lämnar allt möjligt på en strand som gömmer sig i sanden. Då åker vi hellre dit på kvällen när det är lugnt :)

Nya frågor! Hur brukar ni göra när ni tar med hunden till stranden? Hur länge stannar ni där, vad tar ni med, vad gör hunden under tiden etc? :) Då vi blir med valp till vår/sommar är detta intressant att höra!
När vi åker till stranden så åker vi enbart dit där hundar är tillåtna. Stannar tills ungarna har fått nog av att bada. Tar inte med nåt speciellt, badkläder, lite fika och ett par leksaker till hundarna.
Beroende på hur mkt folk/hundar som är där samtidigt så får hundarna varva mellan att ligga på stranden eller springa lösa och bada.

Det beror nog lite på hur man definierar "stranden". Här finns kommunala badstränder och på de flesta är hundar tillåtna. Personligen är jag dock inte så förtjust i att bada tillsammans med massa människor så vi åker ofta till mer avlägsna ställen vid havet eller ännu bättre sjöar med sötvatten. Endera badar jag tillsammans med hundarna, eller så ligger de med tillgång till skugga. Solar gör jag sällan några längre stunder men det är samma sak där. Har alltid med vatten och ofta något ben de kan roa sig med.

Det verkar variera väldigt utifrån var man är bosatt, här i Göteborg har bara 4 av 24 kommunala badstränder hundförbud så man kan tvärtom säga att hundar oftast är tillåtna på de badplatser som sköts av kommunen. Hur det ser ut på kyrkogårdar har jag ingen aning om. (Tydligen råder koppeltvång men det är fullt tillåtet att ta med hundar till kyrkogårdarna här om så önskas)

Sjön där vi vanligtvis badar är en mindre skogssjö och hundarna älskar att vara med! Sommartid åker/springer/cyklar vi dit så ofta vi har möjlighet :)
Hundarna badar tillsammans med oss, sedan brukar de sitta i långlina i skuggan medan vi solar - innan vi börjar om. Vi leker, lattjar, apporterar och härjar rent allmänt på stranden. Vi är i princip alltid själva :)

En sak att tänka på, förutom salthalten i havsvatten, är att hålla koll på algblomning. Det finns många hundar som blivit riktigt dåliga eller dött av att bada på framförallt östkusten under algtider.

I Göteborg är det tillåtet med hundar på kyrkogården, de ska vara kopplade. Samma i Malmö. Generellt verkar det vara tillåtet i större städer, inte på landet.
Tack, lyckades googla mig till detsamma. Har aldrig haft behovet att besöka en kyrkogård med mina hundar så inte tänkt på att ta reda på vad som gäller innan.

En sak att tänka på, förutom salthalten i havsvatten, är att hålla koll på algblomning. Det finns många hundar som blivit riktigt dåliga eller dött av att bada på framförallt östkusten under algtider.

Även att de inte behöver få i sig speciellt mycket saltvatten för att bli rejält kassa i magen. Det kan räcka med ett par kallsupar under lek eller när hunden simmar.
Sen bör hunden spolas av med sötvatten när man kommer hem då en del får klåda av saltvatten.

Går inte till allmän badstrand med hunden, i princip aldrig. Den får ju mest ligga i koppel i skuggan en bit bort då i alla fall - inte så spännande. Däremot gärna hundstränder, eller andra platser där de får vara lösa en hel del och härja runt.

Ta med vatten, ev tennisboll eller vad som nu ligger framme. Stannar... tja tills vi är trötta och nöjda? Har vi nästan egen strand, och även äter lunch/grillar så kan vi ju vara ute större delen av dagen. Det viktiga är att hunden har fri tillgång på fräscht dricksvatten, och att den kan ligga i skuggan när den inte badar.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 197
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 553
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka