Ta med hästen utomlands...

L

Lajz

Jag har tänkt att åka och plugga i Ungern och jag vill ha med min häst. Har nån av er någon erfarenhet av flygresan och allt som hör till? Vad kostar det att flyga med häst? Är det bättre att skicka honom med en transport?
Tack på förhand!
Hälsningar Lisa :confused:

jag köpte min häst från tyskland, där vi själva körde hem med henne i vanligt (boggie) släp!

Det jag kan säga om transporter där man åker och plockar upp ett par hästar
för att lämnas av på respektive plats/stall. Om du har otur kan din häst
bli den första som lastas och den sista som laststas av.
Vilket innebär att det inte är omöjligt att din häst får stå i en trailer
i upp till en vecka! + att du inte vet vad som händer under resan.
Det possitiva är att om det är ett par människor som skall flytta hästarna i samma trailer,
är priset oftast billigare!
Flyg är ju oxå jobbigt för hästen, men dock behöver den bara stå i ett par timmar. dock något dyrt!

Mia*som har åkt med ett par hästar mellan sverige, danmark, tyskland till usa*

kan tilläga att vid resa med flyg får du utan kostnad flyga med, dock sitta under "vagnen" med hästen.
På så sätt har du koll och vet vad som händer med din häst!

Flyga kostar multum. Skicka med transportör (lastbil) går både snabbt (ett par dagar på den sträckan beroende på om de behöver vänta på några andra eller så) och är relativt billigt. Det krångliga är väl att inte många svenska transportörer kör till Ungern. PMa Caballus (sök på namn och det som är mest likt tar du, inte säker på stavningen), hon har precis kört häst (i trailer) från Rumänien!

Jag importerade i höstas min pålle (i princip helt vild) från Södra Frankrike. I transporten fanns det ett dräktigt sto, två superdyra tyska halvblod osv, och de var alla (förutom min som tyckte det var något traumatiskt, fullt förståeligt) i tävlingsbart skick nästan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 239
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 512
Senast: Hedinn
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 320
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka