ta med hästen till norge?

S

sanni

ska till australien ett år nu, och sedan vill jag inte vara ifrån mina hästar så länge igen!
har pratat lite om att åka till norge för att tjärna ihop kosing efter australien..
är det någon som vet hur det är att ta med sig sina hästar? kostar? papper? stallplatser? mm

Sv: ta med hästen till norge?

Du måste fixa till det i Tullen i allafall. Det kan ske antingen med en temporär export från Sverige och en temporär import till Norge och tvärt om när de ska hem, eller med en carnet som visar att de bara ska vara en viss tid i Norge. Allt detta kostar en del och du kan också behöva deponera avgifterna som en garanti tills hästen är hemma igen. Vad det kommer att kosta beror en del på värdet på hästen.
Du ska också ha veterinärintyg för gränspassagen och uppfylla kraven för transporter som finns när det gäller tidsgränser m m.

Vad det kostar att ha häst i Norge har jag ingen aning om men antar att det där precis som på andra ställen är avhängigt av var någonstans.

tackar:bow:

någon annan som har eller har haft häst i norge...

En kompis har varit i norge och jobbat och haft hästen med sig. Hon vet nog en hel del! :)

Hon heter gerd här på forumet :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V