Ta in hästen pga regn

vinkelina

Trådstartare
Normalt skulle hon få gå ute. Ca 15 grader och hällregn just nu. Hon har gått ute sedan 7 i morse med täcke på.

Men jag skall på lektion kl 15. Kommer att åka en sväng till stallet en 11 tiden av annan orsak. Funderar på att plocka in henne då nån timme så att hon får vila lite. Finns inget skydd i hagen.

Hur brukar ni göra vid viktigare träningar och dåligt väder. Känns ju på ett sätt lite överdrivet kanske

Sv: Ta in hästen pga regn

Visserligen har jag en nordis, men han går ute i vilket väder som. Har honom på lösdrift. Allt över 7 grader är han utan täcke om det inte regnar oavbrutet i flera dagar. Dom har ett vindskydd med bädd men dom går inte in där för regn. Snarare om det är gassande sol en hel dag.

Han har stått så här i ca 2 år och han har aldrig verkat va gladare än nu. :)

Så vad jag har fått lära och vad jag tycker att jag har sett så bryr dom sig inte nämnvärt om regnet. Iaf inte min eller dom andra som bor ute. Vi har en salig blandning på hästar hos oss, allt från shettis till fullblod o kallblod mm men Din kan ju va annorlunda. Tror nog man får se vad din häst verkar gillar...

Jag hade inte tagit in min häst så tidigt för att det regnar om hästen har täcke på sig. Det är en annan sak kanske om hästen står i en liten grushage utan någonting och bara väntar. Då känns det ju lite som att dom lika gärna kan stå och hänga i boxen.

Enda gångerna jag tar in pga regnet så är det om det har regnat i flera dagar och han inte har fått torka upp på länge, då vill även han in.

Hon står i en liten grushage ;) dock med täcke på. Blir det uppehåll till kvällen släpper jag henne på bete över natten. (hon går ej om det regnar då hon inte tycks vila och då är jättestel nästa dag)

Står hästen bra i stallet (inte ensam och stirrar) hade jag tagit in för några timmars vila innan träning.

Funkar fint för henne att vara ensam i stallet. Dessutom kommer de "finare" hästarna oftast in vid regn. Tävlingshästar på nationell nivå kan ju inte bli blöta ;)

Isåfall så spelar det nog ingen större roll om hästen är inne eller ute sålänge hästen trivs i boxen och tar det lugnt.

Jag brukar ta in hästen i lagom god tid för att göra i ordning den inför träningen.

Om jag ska på tävling och åka tidigt, kan hästen få stå inne under natten (tänker nu på sommartid då hästarna normalt sett går ute dygnet runt).

Jag hade tagit in om det var ihållande hällregn och det gör jag nästan oavsett hur många grader det är. Min häst får ont i ryggen annars. Troligtvis spänner hon sig när hon blir lite kall om ryggen och därmed får hon ont. Skulle jag inte ta in henne så skulle jag inte med gott samvete kunna lägga en sadel på henne på ett par dagar. Man märker även på henne att hon faktiskt tycker det är skönt att få komma in en sväng.

jag hade tagit in så hästen fått torka, vila och äta lite hö. blir ju inte så trevligt att ta in en dyngsur häst och försöka gnugga torr precis innan man ska iväg och träna

Om det är dåligt väder o hästen är dyngsur så plockar jag ibland in om jag har möjlighet 1½-2 timmar inna för att hästen ska få en möjlighet att torka lite o kanske äta lite hö. Längre än så vill jag inte gärna ha dem till att tså inne men det är väl mest för att jag vill att de ska vara ute så mycket som möjligt och inte stå inne i "onödan". Om det spöregnar konstant i flera dygn åker alla hästarna in några timmar alt över natten för att få torka upp ordentligt.

Om det är piskande hällregn så hade jag nog plockat in om jag skulle träna.

Annars är väl regn en välsignelse, hellre det än sol. Här kan hästarna stå och riktigt njuta när det regnar.

Skulle jag träna och det regnade så skulle jag ta in hästen en stund innan så den hinner vila lite, äta och tja ta det lite lungt innan träning.

Vem vill inte vara förberedd och utvilad innan en träning ;)

var ett bra bra val att ta in heppan. Pigg och framåt på träningarna. Nästan lite väl pigg, hade glömt hur man kortat upp galoppen efter en ökning ;)

Säger som de andra - inför en träning eller ett ridpass hade jag tagit in för att låta hästen torka. Jag lägger väldigt ogärna sadel på en blöt eller fuktig häst...

Annars står mina ute i ur och skur. Är det blåsigt eller väldigt ihållande regn så får de täcke på sig. De har stora hagar med mycket skog i som de ställer sig i om det blir för ruskigt väder, annars stpår de ofta mitt i hagen och njuter av svalkan och den insektsfria luften :)

När jag har dem i hagarna med vindskydd står de ofta ute i regnet och inne under de soligaste och varmaste dagarna.

Inför träningar tar jag in hästarna ett par timmar innan och det oavsett väder. Det har hänt att när vädret är fint och jag låtit dom gå ute tills vi ska åka så har dom absolut hittat nåt onämnbart att rulla sig i...

Vid ett tillfälle, och jag begriper ännu inte vad hästeländet rullat sig i, blev det till och med kommentarer på åskådarplats. En snorkfröken som högdraget kommenterade att det syntes ju vilka hästar som mådde bra....en bekant satt bredvid och sa syrligt. Japp, det syns väldigt bra. Hästen som är skitig är hur lycklig som helst...snorkfröken sa inte så mycket mer ;)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 973
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 013
Senast: Jamtland
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 618
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Hönstråden II